tiistaina, lokakuuta 29, 2019

Kazakstan Almaty 2019

Kazakstanin entinen pääkaupunki Alma Ata, nykyisin Almaty oli viimeinen tutustumiskohteemme Keski-Aasian kierroksella. Medeun pikaluistelurata lähes 1700 metrin korkeudessa oli ainoa asia, jonka etukäteen tiesin kaupungista.

Tiistaina 8.10.2019 saavuimme Kazakstanin rajalle Kirgisian Biskekistä aikaisin aamupäivällä.  Raja ylitettiin taas alle tunnissa vaikka passeja näytettiin useampaan kertaan ja kävelyäkin harrastettiin matkalaukkuja perässä vetäen.

Uusi bussi ja uusi paikallisopas olivat vastassa.  Opas esitteli itsensä: ”hi, my name is Chi and I come from China”.  Tämä lause vapautti heti tunnelman ja antoi meille mainion ensivaikutelman kazakstanilaisesta huumorintajuisesta Ansar nimisestä oppaasta. Suutkin saimme makeaksi, kun hän tarjosi meille Fazerin suklaata.  Ansar puhui hyvää englantia ja hän hertoi olleensa opiskelemassa USA:ssa ja Japanissa, jota kieltä hän puhui myös. Päivän aikana kävi ilmi, että hän oli mennyt naimisiin pari viikkoa aikaisemmin ja vaimo oli amerikkalainen. He ovat tunteneet useampia vuosia ja häät oli pidetty Dubaissa.
Ulkomailla opiskelusta opas kertoi, että voi saada stipendin, mutta takuuksi pitää antaa asunto tai auto tms. ja Kazakstaniin pitää palata takaisin työskentelemään valtion leivissä 10 vuotta.
Oppaan opiskelun ulkomailla rahoittivat hänen vanhempansa ja hän halusi palata takaisin kotimaahan maksamaan velkansa takaisin vanhemmille ja myös kotimaan kehittäminen oli hänelle tärkeää.

Heti alkumatkasta ohitimme pienen tuulivoimalan ja kuulimme, että myös aurinkopaneeleja  kokeillaan maassa.  Vuosi sitten oli Astanassa / Nur Sultanissa uusiutuvia energiamuotoja esittelevä Expo.
Kazakstanin energiasta tuotetaan pääosa hiilellä ja kaasulla.  Öljy- ja kaasubisneksestä on 50 % ulkomaalaisessa omistuksessa. Vientiä on Kiinaan, Eurooppaan ja Venäjälle.  Maassa ei ole yhtään ydinvoimalaa.

Matkalla Almatyyn opas kertoili kaikenlaista:  Maaliskuussa 2019 maan ensimmäinen presidentti erosi virastaan 28 vuoden jälkeen. Vaalit pidetään kerran viidessä vuodessa. Maa on presidentiaalinen demokratia. Edellinen presidentti oli diktaattori, mutta sitä tarvittiin NL:n hajoamisen jälkeen. Jos suhteet katkeavat Venäjälle tulevat kiinalaiset alueelle.  Hyvät suhteet on pidettävä myös Arabimaihin, sillä sieltä saadaan tukea moskeijoiden ylläpitoon.  Suhteet Eurooppaan ja USAan ovat myös tärkeitä.   Ensimmäinen presidentti haluasi luoda hyvät suhteet myös naapurimaihin.

Maan viralliset kielet ovat kazak ja venäjä. Kouluista opas kertoi, että ennen oli Almatyssä 150 venäjänkielistä koulua ja yksi kazakinkielinen.  Nykyään määrät ovat 160 kazakinkielistä ja 50 venäjänkielistä.  15 – 20 % kazakinkielisistä sanoista tulee arabian kielestä,  jonkin verran tulee persian kielestä ja 5 % venäjästä.  Kyrilliset kirjaimet ovat vaihtumassa latinalaisiin vuoteen 2025 mennessä.

Kazakstanin entinen pääkaupunki Almaty (vuosina 1921 - 1992 Alma Ata) on väkiluvultaan maan suurin, lähes 2 miljoonaa asukasta.  Pääkaupunki siirrettiin keskemmälle valtiota vuonna 1997 Astanaan, jonka nykyinen nimi on Nur Sultan.  Hieman reilun miljoonan väkiluvullaan se on maan toiseksi suurin kaupunki.

Kuulimme, että hiljattain kazakstanilaiset saivat mielenosoituksella estettyä kiinalaisten aikeen vuokrata maata useaksi vuosikymmeneksi. Kiinalla on kova pyrkimys maailman valloitukseen. Ansar opas mainitsi, että Kiina on rakentamassa 2800 kilometrin maantietä Kazakstanin läpi Venäjälle. Edellinen naisopas sanoi, että tietä rakennetaan Kazakstanin, Venäjän ja Kiinan yhteistyönä. Maassa on edelleen ongemia esimerkiksi tiemäärärahojen käytössä.  Vastuuhenkilöt ottavat itselleen osan ja käyttävät rakennustöihin esimerkiksi heikompilaatuista betonia. Ilmasto on täällä vaativaa ja asfaltti olisi parempi tiemateriaali. Osaa teistä on parannettu niin, että betonin päälle on laitettu asfalttia. Biskekin ja Almatyn välillä oli meneillään paljon tietöitä.

Keski-Aasialaisista opas mainitsi, että kirgiisit ja kazakit näyttävät enemmän mongoleilta. Kirgisiassa, Kazakstanissa, Uzbekistanissa ja Turkmenistanissa puhutaan turkkilaiseen kieliryhmään kuuluvaa kieltä, mutta Tadzikistanin kieli kuuluu iranilaiseen ryhmään ja on yksi persian kielen muoto.
Pysähdyimme wc-käynnille ja opas pahoitteli wc-tilojen huonoa kuntoa.  Keski-Aasiassa wc:t ovat posliinilla reunustettu reikä lattiassa ellei sitten pelkkä kolmion mallinen reikä sementtilattiassa, kuten jossakin nähtiin.  Hän mainitsi että ”blue sky toilet” on täällä raikkain vaihtoehto.

Opas jatkoi kertomistaan: Islaminuskoisessa maassa saisi miehillä olla periaatteessa vain yksi vaimo, mutta rikkailla on useita. Maassa ollaan sunnimuslimeja. Kazakstan on moderni maa.  Siellä ei ole hunnutettuja naisia.  Kouluissa ja yliopistoissa ei saa käyttää huntua eikä pitkää islamilaista partaa.  Kazakstanissa tapahtuu edelleen vaimon varastamista vaikka se on lailla kielletty. Vaimo naidaan eri heimosta eikä suinkaan sisarusta kuten maailmanmaineeseen nousseessa Borat-elokuvassa
Aviopuolisot eivät tunne toisiaan etukäteen ja puolet avioliitoista päättyy eroon ensimmäisen vuoden aikana.  Yksinäiset äidit ovat suuri ongelma.  Hääbisnes on suuri teollisuusala kaikissa stan-maissa.  Kaikki säästöt kuluvat häihin ja juhliin ennen ja jälkeen häiden.  Avopareja alkaa Kazakstanissa olla suurissa kaupungeissa, mutta ei maaseudulla.

Vuoristo on Kirgisian ja Kazakstanin välillä luonnollinen raja.  Khan Tengri on Kazakstanin korkein vuori. Se sijaitsee Kirgisian, Kazakstanin ja Kiinan rajalla. Vuoren geologinen korkeus on 6 995 metriä, mutta huipun jäätikkö kohoaa 7 010 metriin. Tästä syystä se luetaan yli 7 000 metriä korkeisiin vuoriin. Maanjäristyksiä on 1 – 2 kertaa vuodessa. Pahoja maanjäristyksiä alueella oli vuosina 1887 ja 1911.

Baikonurin avaruuskeskuksen alue parinsadan kilometrin päässä Araljärvestä itään ja noin 1400 km Almatystä länteen kuuluu Venäjälle.  Sinne matkustamiseen tarvitaan Venäjän viisumi ja siellä käytetään rahana Venäjän ruplia.  Alue ollaan palauttamassa Kazakstanille vuonna 2050. Venäjän kaikki avaruusalukset ovat lähteneet Baikunurista.

Maan valuutta tinge on epävakaa. Kazakstanissa on mineraaleja: kultaa, uraania sekä kaasua ja öljyä.  Maanviljelyä ja karjanhoitoa harjoitetaan. Taas kuulimme, että vapaana kulkevat hevoset eivät ole villejä.  Viiniä tuotetaan Almatyn lähellä, jossa kasvaa myös villiomenoita. Sana Alma tarkoittaa omenaa. Almaty = paikka, jossa omenat kasvavat.

Maassa on ongelmia terveydenhoidossa.  Lääkärit ja opettajat ovat huonosti palkattuja.  Parhaiten tulevat toimeen poliitikot ja poliisit vaikka korruptio onkin vähenemässä. Parlamentin jäsenten palkka on 1500,-  USD / kk ja silti heillä on varaa ajella hienoilla mersuilla.  Lisätuloja tulee siis "jostakin".  Perhekoko pienenee, lapsia kuolee ja se liittyy terveydenhoito-ongelmiin.

Klo 13 saavuimme Almatyn keskustaan Hotelli Novoteliin, jossa oli tarjolla monipuolinen ja herkullinen buffetlounas.
Lounaan jälkeen saimme huoneet, jonne veimme matkatavarat.

Hotellin edessä ja lähellä olisi kävelijälle ollut monenlaista katseltavaa, mutta oli aika lähteä
kaupunkikierrokselle bussilla.  Se jätti meidät keskuspuiston laidalle kaupunkipyöräaseman viereen.  Stalinin ja Leninin patsaat olivat ensimmäiset kuvauskohteet.

Puiston keskellä oli komea 64 metriä korkea puukirkko, joka oli rakennettu vuosina 1907 – 1908 perinteistä puurakennustekniikkaa käyttäen eli pääosin ilman rautanauloja.

Vuosina 1925 – 1994 kirkko oli suljettu.  Sitä käytettiin sotilasakatemiana, radioasemana ja museona.  Kuulimme, että Almatyssä on enemmän kirkkoja kuin moskeijoita ja 95 % kirkoista oli suljettu bolsevikkien aikana.

Nykyään kansasta on 75 % sunnimuslimeja ja 25 % ortodokseja. Itsenäisyyden jälkeen uskonto on saanut uutta puhtia, mutta se on vapaamielistä.  Nuoret saattavat käydä aamupäivällä  moskeijassa ja illalla juhlimassa.  ISISin riveihin lähteneillä ei ole paluuta maahan.

Miljoona keski-aasialaista lähetettiin toisen maailmansodan aikana rintamalle saksalaisia vastaan. Vain 40 % heistä palasi. Kollektivisointi aiheutti miljoonien kuoleman nälkään. Vuosina 1931 – 1932  2,5 miljoona kazakkia kuoli  nälänhätään.  Puistossa oli erilaisia sotien muistomerkkejä.

Vanha sotilasupseerien puinen kerhorakennus puiston päädyssä edustaa ”neo russian” arkkitehtuuria.

Keskustasta siirryimme bussilla Medeun pikaluisteluradalle, joka sijaitsee 1691 metrin korkeudessa.  Siellä tehtiin aikoinaan lukuisia maailmanennätyksiä. Talviolympialaisiassa kazakstanilaiset ovat saaneet vain 8 mitalia.  Hiihtäjä Vladimir Smirnov on nimenä tuttu jopa minulle, joka en niin kovasti seuraa hiihtourheilua.

Viimeinen tutustumiskohtyeemme oli Kok Toben kukkula, jonka köysirata-asema oli Novotel hotellimme vieressä.

Kukkulan päällä 1100 metrin korkeudessa on virkistysalue, jossa on huvipuistolaitteita, ravintoloita ja erilaisia kioskeja.  The Beatles yhtyeestä tehty patsas penkkeineen on suosittu tausta valokuville.  Kukkulalta on kirkkaalla ilmalla hieno näköala kaupunkiin.

Klo 18 lähdimme pienen vesisateen saattelemana kävellen illalliselle läheiseen tunnelmalliseen gruusialaiseen ravintolaan.

Tarjolla oli monenlaisia herkkuja, kuten hatsapuri eli juustolla täytetty pyöreä leipä, joka tuotiin pöytään lämpimänä sekä khinkalit eli taikinanyytit, joiden täytteenä oli lihaa. Saimme myös vartaissa paistettua lihaa ja erilaisia tahnoja ja salaatteja.  Valokuvat jäivät valitettavasti ottamatta.

Illallisen jälkeen pistäydyin ravintolan viereisessä marketissa hankkimassa koirienhoitajille viime hetken tuliaisia.  Tarkoitus oli ostaa paikallista viiniä, mutta sain konjakkia. Sekin oli kuulemma hyvää kuten myös puolen litran pullo paikallista olutta.  Näiden hinta oli yhteensä 4,50 euroa.

Palasimme hotelliin ja otimme reilut kolmen tunnin nokoset. Bussi lentoasemalle lähti klo 23:30 paikallista aikaa.  Mukaan saimme paperikassilla aamiaseväät, sillä jäihän meiltä hotelliaamiainen syömättä. Lento Almatystä Nur-Sultanin kautta Frankfurtiin lähti klo 02:10 eli Suomen aikaa klo 00:10.  Suomeen kone laskeutui klo 13.

Keski-Aasian kierros viiteen Stan-maahan ylitti odotukset.  Se ei ollut lainkaan niin raskas kuin oli peloteltu vaikka aamusta iltaan oltiinkin koko ajan ryhmän kanssa liikkeellä.

Lisää valokuvia Almatystä löytyy Metkaamatkustelua.kuvat sivustolta.

Matkakertomukset muista kohteista  Albatrostravelin kierrokselta "Sovjetistan - viisi Keski-Aasian valtiota" ovat linkkien takana:
Turkmenistan Ašgabat
Turkmenistan Mary
Uzbekistan Buhara
Uzbekistan Samarkand
Uzbekistan Tashkent
Tadžikistan Khujand
Kazakstan Šymkent ja Taraz
Ajatuksia koko reissusta ja opastetuista kiertomatkoista seuramatkoina on vielä tulossa.