torstaina, joulukuuta 15, 2022

Joulukuinen viikonloppu Bergenissä 2022

Norjan länsirannikolla sijaitseva Bergen on maan toiseksi suurin kaupunki ja hyvien lentoyhteyksiensä ansiosta se soveltuu mainiosti viikonloppureissun kohteeksi pääkaupunkiseudulla asuville.  Bergen on vain viitisenkymmentä kilometriä Osloa pohjoisempana eikä suinkaan Keski- tai Pohjois-Norjassa kuten monet ajattelevat.  Linnuntietä etäisyys Oslosta Bergeniin on hiukan yli 300 km.

Me lähdimme Millan kanssa matkaan torstaina 8.12. Norwegianin lennoilla Oslon kautta. Finnairin lentojakin olisi saanut kohtuulliseen hintaan, jos olisimme ostaneet ne heti silloin, kun Bergen valikoitui Millan ehdotuksesta Tallinnan sijaan äiti - esikoistytär reissun kohteeksi. Maksoimme lennoista 234,24 eur / henkilö ja laitan muitakin hintoja muistiin tältä ns. budjettimatkaltamme.

Todellinen lentoaika Helsingin ja Oslon välillä oli tunti ja kymmenen minuuttia ja Oslon ja Bergenin välillä noin 50 minuuttia.  Oslon lentokentällä oli vaihtoaikaa 2-3 tuntia ja hyvä niin, koska lennot olivat myöhässä ja lentokoneissa istuttiin todellista lentoaikaa kauemmin. Ilman lämpötila oli pakkasen puolella, joten koneiden siivet piti käsitellä jäätymisenestoaineella jokaisen nousun yhteydessä.

Olemme joskus miettineet sitä, että välilaskuja sisältävät edullisimmat lennot saattavat tulla kalliimmaksi kuin suorat lennot, kun välilaskupaikalla käydään syömässä hyvin ja tehdään ostoksia merkkituoteliikkeistä. Me tyydyimme näillä välilaskuilla takeaway-lounaisiin katsellessamme terminaalirakennuksen ikkunoiden takana levittyvää ohutta lumikerrosta ja lukiessamme tuttujen some-viestejä Etelä-Suomen lumimyräköistä.

Bergeniä lähestyttäessä olivat maisemat lentokoneen ikkunan takana kuin olisi elokuvaa katsonut.

Oslon lentokentällä olimme ostaneet puhelimen netin avulla valmiiksi 72 tunnin Bergen kortit hinnaltaan 45,32 euroa. Norjan kruunuja meillä ei ollut mukana ollenkaan ja korttiostosten hinnat näkyivät hyvin pian euroina puhelimen pankkiohjelmissa.  Bergen kortteja saattoi hyödyntää ilmaisten museo- ym. käyntien lisäksi myös Skyss järjestelmään kuuluvissa busseissa ja Light rail raitiovaunuissa.  Menimme siis kaupungin keskustaan Byparkenin ja Joulumarkkinatorin viereen raitiovaunulla vaikka lentokenttäbussilla olisimme päässeet nopeammin suoraan hotellimme eteen.

Kävelimme iltapäivän sinisessä hämärässä 850 metrin matkan Torgallmenningeniä pitkin Bergenin sataman ohi Bryggenin aluelle, jossa hotellimme Radisson Blu Royal sijaitsi talorivin vasemmassa laidassa ennen pientä aukiota, jolla lentokenttäbussin päätepysäkki oli.

Hotelli on rakennettu kiinni vanhoihin satamarakennuksiin sisämaahan päin. Esimerkiksi hotellin ravintola 26 North Restaurant sijaitsee vanhassa harjakattoisessa rakennuksen osassa, jonka pääty on kohti rantaa. Valitsimme tämän hotellin, koska useimmissa Bergenin hotelleissa ei ollut saatavissa kahta erillistä vuodetta ja huoneetkin olivat hyvin pieniä. Hinta oli oikeastaan kohtuullinen, kahden hengen superior huone  kolmelta yöltä maksoi 495,44 euroa.

Huoneessa riitti valoa, pistorasioita ja mainioita yksityiskohtia kuten matkalaukun purkamiseen teline TV:n alapuolella ja vaatekomeron ja seinän välissä oven vieressä ollut tanko, johon olisi voinut ripustaa henkarin avulla kosteat päällysvaatteet.  Meillä ei ollut mukana matkalaukkuja vaan ainoastaan reput eivätkä vaatteetkaan kostuneet, sillä tässä Euroopan sateisimmassa kaupungissa ei satanut kertaakaan vierailumme aikana.

Yksi outo asia huoneessa oli, sen oven lukko ei mennyt kiinni huoneesta poistuttaessa, jos sähkölukon edessä ei heilauttaut ovikorttia. Tähän saimme ohjeen huonesiivoojalta lauantaina. Siihen asti olimme paukutelleet ovea ja tehneet monenlaisia temppuja, jotta ovi sulkeutuisi. Reissun jälkeen googlasin, pitäisikö ovet aina sulkea tuohon tapaan eli onko minulla useinkin jäänyt hotellihuoneen ovi auki sieltä poistuessani.  Ehkä ei kuitenkaan, mutta löysin videon, miten ovi voidaan sulkea paukuttelematta ja tähän tapaan sulkeutui meidänkin huoneemme ovi.

Ikkunastamme näkyi Bryggenin museon sisäänkäynti sekä puiston ja kadun toisella puolella Clarion hotel Havnekontoret ja Rema 1000 halpamarket, josta kävimme päivittäin ostamassa pientä purtavaa iltateen kanssa nautittavaksi.

Aikaiselle illalliselle lähdimme Maharaja-ravintolaan, jossa ei ollut vielä montaa muuta asiakasta lisäksemme. Pääruoat, nan-leivät ja vesijohtoveden sai kahdelle 54,- eurolla + tippi.

Iltakävely kauniisti valaistussa Bergenin keskustassa ja joulumarkkinoilla oli mukava päätös päivälle. Liukuestepiikit kenkien kantoihin olivat hyvä lisä matkavarusteissa.  Kotona olen kulkenut monet talvet  ainoastaan Icebugin nastapohjaisissa kengissä, mutta ne jätin nyt kotiin.

Perjantaina 9.12. aloitimme päivän kulkemalla rantakatua pitkin kohti satamaa ja Kalatorirakennuksen yläkerrassa olevaa turisti-infoa, josta haimme kartat ja kaupunkioppaat sekä Bergen korteillamme ilmaiset liput Fløibanen - kaapelirata-ajelulle.  Jatkoimme matkaa ohi Joulumarkkinoiden ja kuljimme Lille Lungegårdsvannetin etelärantaa pitkin Kode 4 taidehallin luo, jossa oli esillä reissumme innoittaja, maailman suurin piparkakkukaupunki

Piparkakkukaupunki Pepperkakebyen on rakennettu Bergeniin vuodesta 1991 lähtien. Kaupungin rakentamiseen osallistuvat paikalliset päiväkodit, koulut, yritykset ja yksityiset henkilöt. Tänä vuonna piparkakkutaloja ja muita rakennelmia oli useissa erikokoisissa huoneissa taidehalli Kode 4:ssä.  Luulin erheellisesti, että sinnekin pääsisi sisään Bergen kortilla, mutta sisäänpääsymaksu oli aikuisille 150,- NOK ja opiskelijoille sekä eläkeläisille 100,- NOK  eli ei ylivoimaisen korkea hinta, yhteensä 24,47 eur.

Piparkakkurakennelmat katsottuamme kuljimme Kaigatenia ja keskustan katuja pitkin Fløibanenin ala-asemalle.

Kallion sisällä oli hieno asema, jonka infotaulu kertoi seuraavan vaunun lähtöajan ja vaunujen sijainnin 834 metriä pitkällä radalla. Vaunun lasikaton läpi oli jo hienot näkymät alas kaupunkiin, meren vuonoille ja läheisille kukkuloille.

Yläaseman vieressä oli näköalatasanne ja sieltä lähti kävelyreittejä alas kaupunkiin ja eri kukkuloille. Bergen sijaitsee seitsemän kukkulan ja seitsemän vuonon keskellä. Ylhäällä kuljeskeli vapaana vuohia ja ne tulivat rohkeasti ihmisten rapsuteltaviksi.  Siellä oli lapsille leikkipuisto ja myös Naturbarnehage eli luontopäiväkoti. Grillikatoksen luona katse kiinnittyi tutun näköiseen metallirakennelmaan eli koirien kuljetushäkkiin, mutta se oli tarkoitettu käytettyjen kertakäyttögrillien keräyspisteeksi.  Ylhäällä oli myös kauppa ja ravintoloita / kahviloita, joten alueella olisi voinut viihtyä pidempäänkin.

Me lähdimme kaapelivaunulla takaisin alas ja sain napattua yhden valokuvan hauskasta kuvasta radan vierustan portaikosta.  Kuvia siellä oli enemmänkin.

Seuraavaksi lähdimme kulkemaan kohti Bergenin akvaariota, jonne pääsee talvikaudella veloituksetta Bergen kortilla. Strandkaienilta näkyi hienosti vastarannan Bryggen ja sen yläpuoliset rinteet.  Ympärillämmekin oli kauniita vanhoja tai vanhaan tyyliin rakennettuja rakennuksia.

Akvaarion sisäänkäynnin luona ei näkynyt joulupukin poroa, mutta kissa käytti hyväkseen maata lämpimämpää levähdyspaikkaa.

Akvaario- eläintarha-alueella oli monenlaisia meressä eläviä lajeja.  Osuimme paikalle sopivasti, kun pingviinejä ruokittiin. Täällä oli Etelämannerta ympäröiviltä alueilta kotoisin olevia valkokulmapingviinejä  (Bøylepingvin / Gentoo Penguin )

Seuraava mukava näkemämme tapahtuma oli merileijonien aktivointi ja ruokinta. Ne tekivät monia samanlaisia temppuja kuin koirillekin opetetaan ja saivat palkaksi kaloja.

Alueen sisätiloissa oli eri kokoisten kalojen lisäksi myös matelojoita, joista muutama lisko pääsi kirkkaan lasin takaa valokuvaan.

Takaisin keskustaan kuljimme aluksi niemen keskiosan kaduilla ja laskeuduimme vähitellen jyrkkiä kujia pitkin Strandgatenille. Naureskelimme, ettei ole ihme, että norjalaiset ovat kestäviä hiihtäjiä, koska joutuvat koko elämänsä kulkemaan ylös ja alas tällaisia rinteitä.

Ohitimme viikonlopun aikana useita kertoja Torgallmenningenillä Merenkulkijoiden muistomerkin (Sjøfartsmonumentet, Dyre Vaa) Galleriet kauppakeskuksen edessä.

Hotellissa oli runsas aamiainen, mutta vähitellen oli tarpeen päästä syömään.  Milla muisti, että olimme edellisenä iltana kulkeneet Peppes pizza nimisen ravintolan ohi.  Hän oli Pohjois-Norjan reissullaan käynyt samannimisessä ravintolassa ja muisteli, että sieltä sai hyviä pizzoja. Peppesissä palvelu pelasi, kasvispizzat ja Pepsi Max olivat täyttäviä ja lasku kahdelta oli 48,93 eur + tippi.

Kävelymatkalla hotelliin pistäydyimme Strandgatenin Norli kirjakaupassa ostamassa kortteja ja postimerkkejä.  Hotellissa kirjoittelin kortteihin jouluterveiset ja illan pimeydessä lähdimme etsimään postilaatikkoa hotellin pohjoispuolen kapeilta kauniisti valoin koristelluilta kujilta. Googlen kartta auttoi ja postilaatikko löytyi Sandvikenin Post i Butikk rakennuksen seinästä.  Norjassakin ovat erilliset postitoimipaikat tainneet kadota ja postipalveluita saa kauppojen tiloista.

Paluumatkalla ohitimme useamman seinään maalatun muraalin.

Kävelyreittimme vei meidät Bryggenin vanhojen moneen kertaan tulipalojen jäljiltä korjattujen puurakennusten takaosiin ja huomasimme, että näiden UNESCOn maailmanperintökohteeksi valittujen satamarakennusten väleissä oli kapeita tunnelmallisia kujia, jonne päätimme tulla uudestaan valoisaan aikaan.

Lauantaina 10.12.  lähdimme bussilla katsomaan maisemia keskustan ulkopuolella.  Olimme saaneet turisti-infosta vihjeen, että bussien 3 ja 4 reittien varrella ja päätepysäkkien seuduilla voisi olla mukavia vuoristomaisemia.  Nousimme hotellin edestä bussiin numero 4 ja ajoimme sen päätepysäkille Flaktveit.  Matka oli noin 14 km ja aika 40 minuuttia. Päätepysäkin lähellä maisemat erosivat kotoisista, joten ajelu kannatti.

Bergenin satamasta olisi päässyt monenlaisille vuonoristeilyille ja jopa Bergen kortilla ilmaiselle merimatkalle Kleppestøn venesatamaan, mutta matka jäi tekemättä. Valokuva risteilualuksesta tuli sentään otettua.

Palattuamme takaisin Bryggeniin menimme tutustumaan hotellimme lähellä olleeseen museoalueeseen Rosenkrantztårnet - Bymuseet i Bergen, jonne pääsimme Bergen-korteillamme.  Linna on Norjan tärkein renessanssirakennus ja se on rakennettu 1560 luvulla.  Siellä kuljimme kellarista tornin huipulle kapeita kierreportaita pitkin ja tornia kiertävältä tasanteelta oli hienot näkymät yli kaupungin.

Eri kerroksissa oli esillä mm. tornin puolustukseen käytettyjä aseita ja malleja asukkaiden käyttämistä vaatteista.  Tornin ja linna-alueen vaiheistakin kerrottiin kuvin ja tekstein.

Kurkkasimme myös linnan entisten asukaiden käymälään, joka oli kuin syvä kaivo. Nykyisille linnan vieraille oli tehty mielestämme tyylikäs mukavuuslaitos ilman turhia kaakeleita.

Tornikierroksen jälkeen kuljeskelimme linna-alueen pihoilla ja puistossa katselemassa alueen muita rakennuksia ja ympäröivia maisemia.

Palasimme hotellimme ohi tutustumaan Bryggen satamarakennusten turistikauppoihin ja kujiin.  Huomio kiinnittyi myös kauniiseen kaivonkanteen.

Kävely jatkui keskustaan ja Hoyer Bergen vaatekaupan portaiden vieressä oli katutaideteos nimeltä Koditon.

Käväisimme myös kauppakeskus Gallerietissä.  Alkoi olla ruoka-aika ja menimme kauppakeskuksen yhdessä kulmassa olleeseen Holy Cow ravintolaan, jonka listalta Millakin löysi mieluisan kasvishampurilaisen.  Meidät ohjattiin kohteliaasti pöytään.  Tilaus olisi pitänyt tehdä puhelimen avulla lataamalla ohjelma ja kertomalla osoite, tilinumero ja ties mitä muuta ja niinpä nousimme pöydästä, pukeuduimme ja lähdimme muualle.

Läheltä löytyi tyylikäs MM Café og Bar, josta hampurilaiset ja virvoitusjuomat sai henkilökunnalta tilaamalla pöytään.  Kahden aterian hinta oli tosin 61,51 eur + tippi.

Hotelliin kävellessämme kiinnittyi huomio kahviloiden ja ravintoloiden terasseilla istuviin asiakkaisiin,  olihan lämpötila muutaman pakkasasteen puolella. Terassilämmittimet olivat monin paikoin käytössä, mutta mieleemme ei tullut terassilla istuskelu.

Ennen pientä iltapäivälepoa kävimme vielä Bergen korteillamme hotellin naapurissa Bryggens Museum - Bymuseet i Bergen, jossa oli esillä alueelta eri tulipalojen ja tulvien jälkeen löytynyttä materiaalia.

Illan pimennyttyä menimme uudestaan Rosenkrantztårnet - Bymuseet -alueelle. Nyt siellä pystyi ihailemaan Lumagica valoshown hahmoja, joita oli yli 40. Liput olisi voinut ostaa netistä hiukan edullisemmin, mutta ostimme portilta hintaan 44,42 eur.

Bergenin keskustassa olisi ollut iltakävelytapahtuma, josta löysin pienen videopätkän vuodelta 2019. Me ehdimme nähdä valaistujen veneiden kulkueen  kävellessämme valotapahtumasta kohti hotellia.

Sunnuntaina 11.12. herättivät puhelinten kellot meidät jo kuudelta, jotta ehdimme kello 7 alkavalle aamiaiselle ja hotellin edestä lähtevään lentokenttäbussiin klo 7:30. Menimme toiveikkaasti hotellin aulaan hieman ennen seitsemää, mutta aamiaisravintolaan pääsimme sisään vasta tasan klo 7.

Vielä viimeiset silmäykset ja valokuvat Bergenistä, joka oli tosi mukava viikonloppureissun kohde näin joulun alla ja varsinkin, kun emme kokeneet olleemme Euroopan sateisimmassa kaupungissa.  Jatkuvassa räntäsateessa tunnelmat olisivat voineet olla toisenlaiset.

Bussimatka lentokentälle kesti 40 minuuttia ja tie kulki useammankin tunnelin kautta.  Puhelimella ostettuna aikuisen lippu maksoi 149,- NOK ja seniorin lippu 99,- NOK  eli yhteensä 23,63 eur.   Raitiovaunumatka oli kestänyt tullessamme kaupunkiin noin tunnin.

Lisää kuvia on Metkaamatkustelua.kuvat Bergen kuvakansiossa

1. Tuo talvinen Bergen näyttää kyllä hienolta. En ole itse siellä käynyt, mutta matka sinne on kyllä ollut mielessä. Hienolta näyttää myös tuo piparkakkukaupunki! :)

2. Talvinen Bergen oli meillekin positiivinen yllätys. Lämpimämpään vuodenaikaan kaupungissa käyskentelyyn olisi varmaan mukava lisätä patikointia ympäristön kukkuloilla ja vuonojen rannoilla.