Sähköpostiini ilmestyi joulukuun alussa viesti: "Tervetuloa tutustumaan Finnlinesin vastuullisen
merimatkailun ratkaisuihin risteillen Finnsiriuksella Naantalista Kapellskäriin
ja takaisin." Ensimmäinen ajatukseni oli, että tämä on joku spämmi ja kohta viestistä löytyy risteilyn hinta. Hintaa ei näkynyt, joten kiitin kutsusta, kerroin pyydettyjä tietoja ja sain seuraavana päivänä kiitosviestin ilmoittautumisestani. Kyseessä oli kuin olikin oikea kutsu bloggaajille ja lehdistön edustajille Finnsirius-laivalle.
Tämä oli ensimmäinen kerta, kun sain bloggaajana kutsun jollekin matkalle. Olin kutsusta innoissani, sillä vastuullisuus matkailussa on aina kiinnostanut. Perustelin itselleni aikoinaan siirtymistä Suomen luonnonsuojeluliiton varainhankintayksiköstä töihin Finnair-konsernin nyt jo edesmenneeseen Etumatkat seuramatkatuotantoon, että on hyvä myydä asiakkaille reittilentoihin perustuvia seuramatkoja, jotta koneet saadaan täyteen, eivätkä ne lennä puolityhjinä vain liikematkustajat kyydissään.
Ennen kutsukirjeen lukemista loppuun asti, ehti mieleen tulla kysymys: "miten pääsen Naantaliin ilman omaa autoa?" Meille kutsutuille oli järjestetty kuljetus Helsingin Rautatieasemalta Naantalin satamaan, mutta sinne pääsee myös Turun kautta junalla tai bussilla ja käyttäen sitten Turun seudun joukkoliikennettä Föliä.
Perjantai 10.1.2025
Aikainen herätys, lenkki koiran kanssa ja klo 05:45 lähteneellä bussilla Viikistä Helsingin Rautatientorille. Bussi kohti Naantalin satamaa lähti klo 06:45 mukanaan muutama bloggaaja, pari lehdistön edustajaa ja Finnlinesin edustajat.
Naantalin matkustajaterminaalista oli bussikuljetus suoraan laivan autokannelle ja bussi pysähtyi siellä kahden eri oven kohdalla, joista oli kulku erittäin tilaviin hisseihin. Muistaakseni ne olivat jopa 20 henkilölle ja kyytiin olisi mahtunut useammat lastenvaunut tai pyörätuoli kerralla.
Me kutsutut saimme käyttöömme tyylikkäät ja tilavat Comfort-hytit. Kerrankin oli aikaa ottaa hytistä muutama kuva omassa rauhassa eikä tarvinnut hätistää matkakumppania pysymään käytävällä poissa tieltä.
Siirryimme herkkujemme kanssa valoisaan suurin ikkunoin varustettuun kokoustilaan kuulemaan vastuullisesta merimatkailusta.
Valtaosa Suomen ulkomaankaupasta kulkee meritse Itämeren poikki. Finnlines kuljettaa kaikkea, mitä voidaan lastata rekkoihin, trailereihin ja lauttavaunuille. Travemünden laivojen aikataulut on suunnitelu niin, että aamulla Espanjassa ja Hollannissa huutokaupatut tuoretuotteet ehtivät rekkojen kyydissä yöllä klo 2 lähtevään laivaan.
Vaikka laivoja markkinoidaan leikillisesti suurelle yleisölle karaokevapaina risteilyinä on siellä tekemistä ja ohjelmaa niin aikuisille kuin lapsillekin. Buffetissa on teemaviikkoja ja yhteistyökumppaneiden kanssa järjestetään tanssiristeilyjä.
Finnlines on saanut palkintoja vastuullisuus- ja ympäristönsuojelutyöstä. Ilmastopäästöt on saatu pienemmiksi ja päästöjä vähennetään edelleen monin tavoin. Meriliikenne on ollut osa EU:n päästökauppajärjestelmää 1.1.2024 alkaen. Finnlinesin tarkoitus on vähentää kuljetusten hiili-intensiteettiä (yhtiön kasvihuonepäästöjä suhteessa liikevaihtoon) 40 % vuoteen 2030 mennessä vuodesta 2008.
Merenkulun vihreä siirtymä on haastavaa. Merenkulussa on laajennettava energiamuotoja ja käytettävä myös hiilineutraaleja polttoaineita, mutta biopolttoaineet ovat vasta tulossa käyttöön. Polttoainekuluissa säästäminen on vaikeaa.
Päästöjä voidaan vähentää uudistamalla laivastoa ja suurentamalla alusten kokoa. Laivoja on pidennetty rakentamalla lisäosa keskelle laivaa ja potkurilapoja on uusittu. Uusissa laivoissa energiatehokkkuus on otettu huomioon mm. vaihteiston avulla ja nopeus sekä kulutus on optimoitu aikatauluja muuttamalla. Ilmavoitelujärjestelmä luo ilmakuplakerroksen aluksen alle vähentäen rungon ja veden välistä kitkaa.
Kuulimme, että laivan pohjamaali vaikuttaa kitkaan vettä vastaan. Kun käytetään vähemmän myrkyllisiä maaleja pesevät sukeltajat alusten kylkiin kiinnityneet pienet otukset kolmen viikon välein, jotta nopeus ei pääse laskemaan. Ilmastointia säädellään rahtitiloissa tarpeen mukaan ja moottorin lämpö otetaan käyttöön lämmitykseen. Automaattinen kiinnitys tyhjiötyynyjen avulla satamassa ilman köysiä nopeuttaa satamassa oloa.
Sosiaalinen vastuullisuus on tärkeää Finnlinesilla, kuten alla oleva kuva näyttää. Kuulimme myös, että Helsinki - Travemünde linjalla liikennöivällä Finnmade aluksella on tilat Suomen ympäristökeskuksen tutkimuslaitteille. Vuodesta 1998 lähtien on tiedot Itämeren levätilanteesta saatu tältä alukselta.
Finnlinesilla on suurin merenkulun harjoittelulaivasto ja korona-aikanakin laivat liikkuivat. Miehistöä siirtyi silloin muista varustamoista Finnlinesille. ROPAX aluksilla miehistö on suurimmaksi osaksi Suomesta ja Ruotsista, mutta rahtilaivoissa on enemmän kansallisuuksia. Työkieli kaikissa laivoissa on englanti.
Siirryimme Cargo Buffet ravintolaan, jossa kuulimme, että tarjolla on 7 lämminruokavaihtoehtoa, leikkeleitä 15, kaloja 15, salaatteja 15 ja useita eri jälkiruokia. Keittiössä kierrätys on tehokasta, mm. kaikki friteerausöljyt puhdistetaan ja kierrätetään. Mielenkiintoinen yksityiskohta kierrätyksestä on se, että laivan henkilökuntaa saa kaikki juomatölkkien kierrätyksestä kertyneet tulot yhteiseen käyttöön.
Lounaan jälkeinen laivan tutustumiskierros jatkui komentosillalla. Siellä ei näkynyt ruoria vaan vuorossa ollut kapteeni kertoi ohjauksen tapahtuvan pöytien ääressä, joissa on lukematon määrä vipuja, nuppeja ja nippeleitä.
Sisaraluksilla Finnsirius ja Finncanopus on monenlaisia hyttejä. Family & Friends hytissä oli hauska yksityiskohta: pieni kiipeilyseinä lapsille.
Lapsille on leikkitiloja pallomerineen ja kiipeilytelineineen.
Ahvenanmaan Långnäsin satamassa näytti ilma yhtä harmaalta kuin se oli Naantalista lähdettäessä.
Saunaosastolla on porealtaita sekä sisällä että ulkona ja sieltä löytyy myös kuntosali ja jooga-studio sekä pieni myymälä, jossa myytiin erittäin kilpailukykyiseen hintaan liikuntaan soveltuvia vaatteita. Muutamat matkakumppanit kävivät saunassa ja jopa ulkoporeissa.
À la carte illallisen nautimme Micke´s Wine and Dine ravintolassa. Kasvisruokamenu oli suunniteltu meitä varten. Alkukeittona oli niin herkullista savusellerikeittoa jollakin lailla käsiteltyjen pienten Granny Smith omenakuutioiden ym. kera, että se meni ensimmäiseksi kautta aikain makumuistojen sarjassa. Ohitti tähänastisen ykkösen, Salzburgin Hohensalzburgin linnan näköalaravintolan perunasosekeiton. Harmittaa, että en ottanut pieniä videopätkiä siitä, kuinka keitto tarjoiltiin meille enkä kysynyt uudestaan tarjottujen annosten osasia, sillä kaikkea en saanut kirjoitettua muistiin. Keittolautasella taisi olla ensin pieniä omenakuutioita ja olikohan myös rapea omenalastu. Sen jälkeen lautaselle tuotiin kapea viiru jotakin vihreää omenoiden ympärille ja lopuksi tuotiin kauhallinen superherkullista keittoa. Ruokailun jälkeen kysyin saanko ostaa litran keittoa tuliaiseksi, mutta sitä ei valitettavasti ollut enää jäljellä.
Ilta päätettiin Barrel Bay Tapas & Barissa, jossa oli virtuaalinen musiikkiesitys isolla näytöllä.
Lauantai 11.1.2025
Aikainen herätys ja buffetaamiainen nautittiin klo 6 - 7 Cargo Buffet ravintolassa, jossa suurin osa aamiaista nauttineista oli rekkakuskeja eri maista.
Laivalta poistumista jouduimme odottelemaan jonkin aikaa info-pisteen edessä. Kuulutus kertoi, että autokannelle odotettiin jonkun auton kuljettajaa. Ehkä tuo auto oli jotenkin tiellä, eikä sataman bussi päässyt noutamaan meitä ja muutamaa muuta ilman omaa autoa laivassa ollutta.
Satamassa meitä oli vastassa sama bussi ja kuljettaja, jolla olimme tulleet sinne. Bussi toi meidät Helsingin keskustaan ja mielenkiintoinen tutustumismatka oli ohi. Finnlinesin uudet laivat, syyskuussa 2023 liikennöinnin aloittanut Finnsirius ja helmikuussa 2024 kastettu Finncanopus, ovat ehdottomasti sellaisia laivoja joiden kyydissä tekisi mieli lähteä pyörämatkalle Ahvenanmaalle tai jopa Ruotsiin asti. Jos vuoden tauon jälkeen tekee mieli lähteä taas kannustamaan Suomen edustajia agilityn MM-kisoihin Ruotsin Kalmariin syksyllä 2025 niin Naantali-Kapllskär laivat on pidettävä mielessä.
Finnlinesille kiitokset mahdollisuudesta osallistua tälle mielenkiintoiselle ja herkulliselle tutustumismatkalle.
Finnlinesistä olenkin kuullut paljon positiivista. Vielä ei ole itse tullut testattua, mutta varmasti tulevaisuudessa. Tämänkin perusteella sama mielikuva vahvistui, että pitäisi päästä itsekin kokeilemaan.
VastaaPoistaKiitos Mikko, Finnlinesin laivat ovat osa lomaa eivätkä vain kulkuväline, jolla pääsee nopeasti paikasta toiseen.
VastaaPoistaFinnlinesin laivat eivät ole tuttuja kuin nimeltä. Olen lukenut uusista laivoista muutaman blogipostauksen ja niiden perusteella ne vaikuttavat viihtyisiltä, vaikka eivät olekaan varsinaiseen risteilytoimintaan tehty.
VastaaPoistaKiitos Merja, pääsin muutama vuosikymmen sitten parin tunnin tutustuminkäynnille silloin uuteen, Saksaan liikennöivään, Finnlinesin laivaan. Ihaistuin rahtilaivaan, jossa oli tilaa vain muutamalle sadalle matkustajalle. Tiloissa oli luksuksen tuntua verrattuna Tallinnan tai Tukholman autolauttoihin. Sama tunne tuli nyt tästä Finnsirius laivasta.
VastaaPoista