perjantaina, joulukuuta 13, 2024

Panama - Panama City 2024

 

Panaman tasavallan pääkaupunki Panama City oli mielenkiintoisempi käyntikohde kuin etukäteen osasin ajatella. Panama sijaitsee kannaksella, jonka halki kulkeva Panaman kanava yhdistää eteläpuolella olevan Tyynenmeren ja pohjoispuolella Karibianmeren ja Atlantin.  Kanava sijaitsee yli miljoonan asukkaan kaupungin länsipuolella. Neljän miljoonan asukkaan tasavallan pinta-ala on 75 420  km2 eli se on Suomen Lappia (92 673 km2) pienempi, mutta  siellä on Amazonin jälkeen läntisen pallonpuoliston suurimmat sademetsät.



Saavuimme keskiviikkona 20.11.2024 Panama Cityn Tocumenin kansainväliselle lentoasemalle Meksikon Cancunista Copa Airlinesin lennolla.  Se oli puolitoista tuntia myöhässä julkaistusta aikataulusta.   Tarjoiluna Boeing 737-800 koneessa oli kylmää tai kuumaa juotavaa, pari keksiä sekä banaanilastuja.
 
 
Meitä oli lentokentän virkailija vastassa heti tullessamme matkustajasillalta / putkesta terminaalirakennukseen. Ohjelmamme järjestänyt Pure Central America toimisto oli tilannut meille "fast track assistance-palvelun".  Suomessa matkamme järjestelyistä vastasi Elämys Groupiin kuuluva Matka-Agentit toimisto ja siellä agilityharrastuksen kautta tutuksi tullut asiakaspalvelija.


Kuljimme vastaanottajan perässä pitkillä käytävillä varmaankin toista kilometriä passien tarkastukseen ja matkatavarahihnan luo.  Terminaalin ulkopuolelle pääsimme tosi sujuvasti.  Siellä meitä oli vastassa auto kuljettajineen sekä englantia puhunut paikallisopas nimeltään Yuri Torres. Hän oli toiminut Aurinkomatkojen asiakkaille Panaman paikallisoppaana silloin, kun Aurinkomatkat vielä lähetti tilauslennoilla asiakkaita Panamaan ja kiertomatkoille lähiseuduille. En tuntenut häntä ennestään, sillä emme olleet työasioissa tekemisissä vaikka olinkin Aurinkomatkojen palveluksessa viimeiset työvuoteni.


Puolen tunnin ja 25 kilometrin matka Panaman vanhaan kaupunkiin Casco Viejoon antoi taksin tummennettujen ikkunoiden läpi alustavan kuvan kaupungista.  Siellä oli vilkasliikenteisiä teitä, valtavan korkeita liike- ja asuinrakennuksia ja köyhää slummia, paljon surkeamman näköistä kuin alla olevassa kuvassa. Casco Viejo on kaupungin historiallinen alue, jonka rakennukset edustavat ranskalaista, espanjalaista ja jugend-arkkitehtuuria.


Majoituimme Central Hotel Panamassa, joka on keskellä vanhaa kaupunkia Plaza De La Independencian varrella ja vastapäätä katedraalia, englanninkieliseltä nimeltä Metropolitan Cathedral Basilica of Santa Maria the Ancient.  Tämä on sama paikka, jossa Suomen Amazing Race 2024 kilpailijat valmistivat ja myivät maustettuja jäähilekupposia eli raspadoseja jaksossa 10.  Reissulta palatessamme oli hauskaa katsoa näitä Panamassa kuvattuja jaksoja, jotka ovat maksutta nähtävissä Ruutu suoratoistopalvelussa 20.12.2025 asti.

Central hotelli on ensimmäinen Panamaan rakennettu hotelli.  Se avattiin vuonna 1874 ja siellä juhlittiin Panaman itsenäistymistä ja eroamista Kolumbiasta vuonna 1903. Hotellin toisen kerroksen parvekkeella julkistettiin ensimmäistä kertaa Panaman sini - puna - valkoinen lippu, joka on edelleen ripustettuna pääoven yläpuolelle toisen kerroksen parvekkeelle.  





Hotelli suljettiin vuonna 2000 ja avattiin täysin uusittuna vuonna 2008.  Yksi sisustuksen hienoista yksityiskohdista on Titanic-yhtiön rakentamat portaat, jotka ovat kopio laivan portaista.  Hotelli oli 1800-luvulla Panaman korkein rakennus ja siellä oli ensimmäinen hissi koko Keski-Amerikassa.



Huoneemme sijaitsi toisessa kerroksessa ja sieltä oli liukuovi pienelle sisäpihalle, jossa olisi voinut oleskella, jos ilma olisi ollut vähemmän kostea saapumispäivänämme.  Myöhemmin oleskelu unohtui muiden kiireiden keskellä.



Ennen illan hämärän laskeutumista tein pienen kävelykierroksen hotellin lähellä.  Oppaamme oli kertonut, että Casco Viejon alueella on aivan turvallista kuljeskella ja näkyihän siellä poliiseja turvaamassa liikkumista. 





Casco Viejo on niemellä ja kolmessa suunnassa näkyi meri kadun päässä.  Lähdin kulkemaan kohti etelää ja kadun varrelta löyty pastellivärein ja muraalein maalattuja taloja. Kadun päässä oli lasten leikkipaikka ja näkymä niemeä kiertävälle meren päälle rakennetulle ohitustielle.










Illalla oli tarkoitus syödä vain jotakin pientä kauniisti valaistun hotellimme ravintolassa, mutta eihän hampurilainen ja ranskalaiset ole koskaan pientä ja kevyttä vaikka maustekastikkeina ja juustoina olisikin jotakin paikallista.





Torstai 21.11.2024 aloitettiin ajamalla Panaman kanavan Miraflores sulun vierailijakeskukseen, jossa olimme heti kello kahdeksan jälkeen, kun näköalapaikka oli avattu. Matkalla oppaamme kertoi, että ranskalaiset aloittivat kanavan rakentamisen vuonna 1881 ja kuvittelivat sen olevan yhtä helppoa kuin Suezin kanavan rakentaminen.  He eivät ottaneet huomioon, että täällä kanava piti rakentaa keskelle sademetsää eikä hiekkaerämaahan kuten Egyptissä.  He joutuivat luopumaan rakentamisesta rahoituksen ja insinööritaidon puutteessa sekä työntekijöiden suurten menehtymislukujen takia.  Yli 20 000 työntekijää kuoli malariaan ja keltakuumeeseen.

USA otti projektin hoitaakseen vuonna 1904 ja sai sen valmiiksi kymmenen vuotta myöhemmin. Vesitie Atlantilta Tyynellemerelle on kaikkiaan 82 km pitkä.  Kanavassa on kolme sulkua ja jokaisessa 1-3 tasoa. 
USA hallinoi kanavavyöhykettä vuoteen 1977 asti, jolloin päätettiin tehdä sopimus yhteishallinnasta vuoteen 1979 mennessä. USA luovutti kanavan virallisesti Panamalle 31.12.1999, kuten sopimus edellytti.
 
Kanava-alue on suuri työllistäjä, siellä on kaikkiaan noin 9 000 työntekijää, kun maan suurimmalla supermarketketjulla on työntekijöitä 10 000. Kanavan läpi kulkee päivittäin noin 40 alusta ja vuosittäin määrä on noin 14 000.



Saavuimme paikalle sopivasti, kun Tyyneltämereltä kulki kohti Atlantia 4000 auton lastissa ollut Panamax-kokoluokan alus eli suurin, joka kanavaan mahtuu. Laivan molemmilla puolilla on vain 60 cm tilaa. Suluissa laivoja vedetään ja pidetään oikealla etäisyydellä reunoista sähkökäyttöisten harmaiden vetureiden avulla. Näimme kuinka sulku täyttyi noin kymmenessä minuutissa ja neljä veturia auttoivat laivaa liikkumaan.




Vuonna 2008 aloitettiin kanava-alueen laajennus, joka valmistui 2016. Uuden kanavan sulut ovat entistä pidemmät, leveämmät ja syvemmät, joten siellä pystyvät kulkemaan suuremmat laivat.  Kanavan käyttömaksut määräytyvät alusten koon mukaan.  Opas kertoi hintaesimerkkejä:  vanhassa kanavassa 300 000,- USD ja uudessa 600 000,- USD.

Kävimme katsomassa vierailukeskuksen Imax-elokuvateatterissa erittäin mielenkiintoisen dokumentin kanavan rakennusvaiheista.  Alkaen siitä, jolloin espanjalaiset tulivat alueelle alkuperäisasukkaiden luo, ranskalaiset koittivat raivata sademetsää hyönteisten häiritessä ja päättyen nykyaikaan.


Keskustaan palatessamme ohitimme entisiä amerikkalaisten asuinalueita ja sotilastukikohdan rakennuksia, jotka ovat nykyään mm. oppilaitosten käytössä.  Tässä vaiheessa opas kertoi, että Panamassa ei ole enää armeijaa. Se lakkautettiin vuonna 1990 ja vahvistettiin yksimielisellä parlamentaalisella äänestyksellä ja perustuslain muutoksella 1994.



Vuonna 1997 UNESCOn maailmanmerintöluetteloon lisättyyn Panama Viejon eli Vanhan Panaman alueeseen tutustuimme liikkumalla pienellä traktorijunalla.  Se kuljetti meitä tällä alueella, johon perustettiin ensimmäinen noin 100:n asukkaan eurooppalainen siirtokunta elokuussa 1519. Kaupungissa oli enimmillään noin 10 000 asukasta.  Se tuhoui merirosvohyökkäysten ja tulipalojen jälkeen lopullisesti vuonna 1671.  Vanhan Panaman katedraalin tornista oli hienot näköalat ympäristöön.
 



Matkalla kohti Biomuseota näimme auton tummennetun ikkunan läpi vuonna 1962 valmistueen Amerikan sillan (Puente de las Américas), joka ylittää Panaman kanavan Tyynenmeren sisäänkäynnin.  Silta on keskeinen osa PanAmerican Highwaytä.



Biomuseo esittelee Panaman luonnon- ja kulttuurihistoriaa korostaen ihmisen roolia 2000-luvulla. Siellä kerrotaan kuinka kuinka Panaman kannaksen nousu merestä muutti maailmaa.  Rakennuksen on suunnitellut kanadalais-yhdysvaltalainen arkkitehti Frank Gehry, joka tunnetaan veistoksellisista rakennuksistaan mm. Guggenheim-museo Bilbao, Dansing House Praha ja lukuisia muita.


Lainaan tähän pätkän Ilpon Facebook-päivityksestä:

”Biomuseossa kävelin käytävää, jossa ohitin 10 miljoonaa vuotta että hups vaan. 70 miljoonaa vuotta sitten, 60 miljoonaa vuotta sitten jne.  Biomuseo on tieteen ja taiteen huikea yhdistelmä. Se on Panamalle omistettu luonnonhistoriallinen museo, joka tutkii biologisen monimuotoisuuden ja kulttuurin välistä suhdetta.  Se kertoo tarinan Panaman kannaksen syntymisestä 3 miljoonaa vuotta sitten ja kuinka kannas yhdisti maanosat ja jakoi meret muuttaen maailman ikuisesti. Eliölajit vaelsivat Panamalle idästä ja lännestä.  Biomuseo on ihmeellinen tiedon popularisoinnin mestarinäyte, jos nyt kykenee sitä arvioimaan.”



Biomuseolta jatkoimme Punta Culebra Natur Centeriin.  Tämä vierailukeskus on omistettu luonnon tutkimiseen. Siellä on meri- ja sammakkoeläinnäyttelyitä, käytännön tieteellistä toimintaa ja kävelyreittejä upeassa ympäristössä.  Kaloja oli sisällä olleiden akvaarioiden lisäksi myös ulkona altaissa.  Alueen puissa asusti useita kookkaitakin liskoja ja laiskiaisia.  Näiden puiden luona päivystivät puiston työntekijät, mutta lähelle sai mennä rauhallisesti ottamaan valokuvia.




Matkalla takaisin keskustaan ja siellä Kanavamuseoon ohitimme pari kanavaan liittyvää muistomerkkiä. Vuonna 1997 perustettu Panaman kanavan rakentamisesta kertova museo sijaitsee Plaza de Independencian varrella aivan hotellimme  vieressä. Rakennus oli alkujaan 1800-luvun loppupuolella Grand Hotel ja muutettiin myöhemmin toimistokäyttöön ja lopulta museoksi.






 
Museon seinällä on mm. Coca Colan mainos.  Olihan Panama vuonna 1906 yksi ensimmäisiä maita USAn ulkopuolella, joissa oli Coca Colan pullotuslaitos. Tätä juomaa tarvittiin virkistämään tuhansia työntekijöitä, jotka oli tuotu rakentamaan Panaman kanavaa.



Kierreltyämme seitsemän tuntia katselemassa Panama Cityn mielenkiintoisia nähtävyyksiä, kiitimme ja vetäydyimme hotelliin lepäämään ja syömään välipalaa.  

Lähdin vielä pienelle kävelylle, sillä halusin nähdä Coca Cola ravintolan, josta olin lukenut Matkalla missä milloinkin -blogista. Ravintola on kaupungin vanhin, avattu jo vuonna 1875. Sen alkuperäinen nimi oli Nueve Puertas, joka tarkoittaa yhdeksää ovea. Ravintolan kolmella seinällä on kullakin ollut kolme ovea, joista kahdeksan on nykyään ikkunoita.  Ravintolan omistajat olivat pitäneet nimestä Coca Cola ja ottivat sen käyttöön. Siihen aikaan ei ollut tekijänoikeuksia ja myöhemmin Coca Cola-yhtiö hyväksyi nimen ja logon käytön.  Tämä on ainoa ravintola maailmassa, joka saa käyttää Coca Cola-nimeä. Pitihän ravintolaan mennä minunkin sisäänkin ja juoda tölkki Coca Colaa.




Matkan varrella sai ihailla kauniita rakennuksia katujen varsilla. Hotellin edessä puistossa oli Raspados-kauppias kärryineen.  Ilman Amazing Race 2024-ohjelmaa en olisi saanut tietää mitä kärryistä myydään.






Ennen auringon laskua menimme vielä hotellin katolla olleelle uima-altaalle, jossa Ilpo kokeili Sammakkomies-verkkokaupasta ostettuja uusia snorkkeleitaan. Edelliset olivat jo lähes 20 vuoden ikäiset.  Me kävimme liikkeen toimipisteessä paikan päällä Kontulassa ja mainitsen liikkeen nimen, koska saimme tosi hyvää palvelua.  Meille ei tuputettu mitään turhaa ja kallista vaan eläkeläisille sopivat uudet välineet vanhojen tilalle.


Illalliselle menimme El Nacional ravintolaan hotellin lähellä. Ruokalista oli englanniksi, ruoka oli hyvää ja palvelukin pelasi tutulla kielellä. Pistaasijäätelö täydensi makunautinnon.






Perjantai 22.11.2024, Central hotellin buffet-aamiaisen jälkeen tein vielä pienen kävelyn Av. Centralia pitkin itään meren rantaan.  Palatessani hotellille oli kadun kulmassa taas raspados-kauppias, mutta herkku jäi ostamatta.





Tuttu autokuski ja opas Yuri veivät meidät lentoasemalle. Piti vielä otta kuva auton ikkunasta alueesta, jota kesäisten Viron pyöräretkien kaveri taisi tarkoittaa kysyessään Facebook-kommentissa:

"Onko teillä varattu retki Panama Cityn vieressä, lentokentän lähellä olevalle pienelle luonnonsuojelualueelle? Eläimet ovat tottuneet poluilla liikkuviin vieraisiin ja mm. aguteja ja nokkakarhuja pääsee näkemään läheltä."   Valitettavasti tännekään emme ehtineet retkelle lyhyen mutta mielenkiintoisen Panaman vierailumme aikana.


Lentokentällä meitä oli heti ovella vastassa virkailija, joka ohjasi meidät lähtöselvitykseen ja passintarkastukseen. Sen jälkeen oli odottamassa komea sähköauto kuljettajineen.  Se vei meidät loputtoman pituisia kauppakäytäviä ajellen lähtöportille.  Tämä kuului meille varattuun fast track assistance-palveluun.

Panama City oli mukava yllätys ja varsinkin siellä meille järjestetty ohjelma. Instagram tilini tarinoissa on pari videonpätkää Panama Citystä.

Reissumme eri kohteista voi lukea linkkien takaa:

24 kommenttia:

  1. Jäätäviä nuo kanavan käyttömaksut. Kenelle nuo rahat sitten jäävät, Panamalle vai jollekin yritykselle? Biomuseo kuulostaa kiinnostavalta, siellä tulee varmasti käytyä, jos seuraavalla Väli-Amerikan reissullamme ehdimme Panamaan saakka - City vaikutti tadella kivalta kaupungilta.

    VastaaPoista
  2. Hei Mikko, kanavan omistaa Panaman valtion omistama yhtiö, joten rahat jäävät valtiolle. Panaman kanava ja sen jähellä oleva Colonin vapaakauppa-alue olivat ennen maan tärkein tulonlähde, mutta nykyään palvelusektori, mukaan lukien turismi, tuo suurimman osan bruttokansantuotteesta.

    Panama City oli mielestäni mukava kaupunki, jossa voisi viettää muutamia lisäpäiviä, jos sen kaupungin kautta tulisi vielä joskus matkustettua esim. Etelä-Amerikkaan.

    VastaaPoista
  3. Mielenkiintoista, että Coca cola kahvila on saanut pitää nimensä. Ei kyllä enää onnistuisi. Japanissahan on monia suomen kielestä otettuja nimiä esim erään kaupan nimi oli kurkku - kivalta kuulosti tämä nimi omistajan mukaan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Mari kommentista. Nykyään tosiaan yksinoikeus yms. lait estävät tällaiset nimivalinnat.

      Poista
  4. Kovat on kanavamaksut ja siitähän Panama osittain tulonsa saa. Toki aika on rahaa ja laivojen kiertäminen Cap Hornin kautta kestää viikkoja jotenka nyt sitten läpimenosta voidaan pyytää hurjia summia mutta onhan lastienkin hinnat hurjia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jani kommentista! Wikipediasta löytyy vanhentunutta tietoa: "Maksu vaihtelee 2,26 dollarista 2,96 dollariin tonnia kohden" , mutta tosiaan aika on rahaa kuten mainitsit.

      Poista
  5. Sitä ei aina tule ajatelleeksi matkustaessa, kuinka paljon ihmishenkiä ovat vaatineet kaikenlaiset junaratojen, siltojen ja tässä tapauksessa kanavan rakentaminen. Ihan jäätävä luku tuo 20.000, vaikka kaikki kuolemat eivät johtuisikaan itse rakentamisesta. Maailma muuttuu, joissain asioissa parempaan, joissain huonompaan. Hauska tapaus tuo Coca cola -kahvila.

    VastaaPoista
  6. Kiitos Raija kommentista! Ei tullut ranskalaisille mieleen, että kanavan rakentaminen Panaman sademetsään erilaisia tauteja kantavien hyttysten esiintymisalueille on erilaista kuin rakentaminen Egyptissä, mutta ennen oli helpompi valita yritykselle hauskalta kuulostava nimi.

    VastaaPoista
  7. Hauska näitä kuvia ja siis "tuttuja" paikkoja on katsella myös, vaikka en ole noilla kulmilla käynytkään, juurikin siis Amazing Racen takia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anssi, oli myös mukavaa heti matkamme jälkeen päästä kotona katsomaan Ruutu-palvelusta, missä kilpailijat olivat Panamassa olleet ja nähdä tosi tuttuja paikkoja.

      Poista
  8. Mielenkiintoinen kohde. En ole Panamassa käynyt, mutta kuka tietää josko joskus sinne suuntaan maailmaa tie veisi. Tuolla joku jo mainitsikin, että harvemmin maailmalla kulkiessa miettii niitä asioita, mitä entisinä aikoina on vaatinut ihmisiltä niiden paikkojen rakentaminen jne. Hyvä että näitäkin asioita nostetaan esiin.

    VastaaPoista
  9. Kiitos Virpi kommentista! Näinhän se on, että lähes kaikki suuret rakennusprojektit ovat olleet monella tavalla raskaita rakennusaikansa ihmisille. Aina ei tule ajatelleeksi, että ongelmia aiheuttavat olosuhteet ympäröivässä luonnossa eikä pelkästään alkeelliset ja puutteelliset työvälineet ja -tavat.

    VastaaPoista
  10. Olemme tainneet majoittua toisella Panaman vierailullamme tuossa samassa hotellissa - ihan kivasti remontoitu ja kivalla paikalla!
    Panaman kanavakin on sattumalta tullut katsottua kahteen kertaan - ensimmäisellä kerralla sitä rinnakkaista väylää ei vielä ollut olemassa.

    VastaaPoista
  11. Kiitos Pirkko, hotelli Central oli mukava hotelli ja keskeisellä paikalla. Sieltä oli kiva tehdä omia pieniä kävelykierroksia turvallisella Casco Viejon alueella.

    VastaaPoista
  12. Olipas kiva päästä lukemaan Panamasta sillä olemme katselleet sinne lentoja keväälle. Katsotaan nyt minne päädymme mutta Panama olisi kyllä ihan mielenkiintoinen paikka vaikka meiltä Kaliforniastakin sinne kyllä tulee aika pitkä lentoaika. Kiitos tästä tietopaketista!

    VastaaPoista
  13. Kiitos Paula, Panama on mielenkiintoinen ja luonnoltaan kaunis kohde vaikka siellä ei olekaan tulivuoria eikä entisten intiaanikansojen vanhoja kaupunkeja, kuten muulla Keski-Amerikassa.

    VastaaPoista
  14. Tässä olikin monta hyvää vinkkiä mielenkiintoisista paikoista Panaman visiittiä varten! Kanava, Biomuseo ja Coca Cola -ravintola olisi ainakin hauska nähdä. Ja todella mielenkiintoista, miten kannaksen muodostuminen on vaikuttanut historiaamme.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sarianne, Panama City oli paljon mielenkiintoisempi vierailukohde kuin osasin arvatakaan ja siellä sekä koko maassa olisi ollut monia muitakin tutustumisen arvoisia paikkoja.

      Poista
  15. Panama on yksi haavelistani kärkikohteista, joten aina siitä innolla kokemuksia lueskelen! :) Mielenkiintoisia paikkoja vierailtavaksi ja nälkäkin tuli noita ruokakuvia katsellessa. Toivottavasti pian itsekin tuon maan pääsee kokemaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Tiina Johanna, Panamassa kannattaa tosiaan käydä, jos tuonne päinmaailmaa on menossa. Nälkäkään siellä ei pääse tulemaan, vaan hyvää ruokaa on satavissa.

      Poista
  16. Mietin samaa, että aikamoiset on käyttömaksut :o Huhhuh! Panama muuten kiinnostaa todella paljon kohteena, joten tätä oli todella mielenkiintoista lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Eveliina, kanavan käyttömaksuilla on edelleen huomattava merkitys maan taloudelle, mutta kyllä sitä kautta kulkeva rahtiliikenne säästää aikaa, joka on nykyään sama kuin rahaa. Panama oli kiva käyntikohde osana muuta Väli-Amerikkaa.

      Poista
  17. Panamalla on mielenkiintoinen historia. Olen kuullut pelkkää hyvää Panamasta. Olisi siellä kieltämättä kiva käydä.

    VastaaPoista
  18. Kiitos Sari, Panamalla on tosiaan mielenkiintoinen historia ja sieltä löytyy turisteille paljon erilaista nähtävää ja tekemistä.

    VastaaPoista