maanantaina, helmikuuta 17, 2020

Kenia Mombasa ja Tsavo East 2020

Yhden päivän safariajelu Kenian Tsavo East kansallispuistossa oli mukava lisä Sansibarin reissuun. Sansibarin saarelta pääsi puolen tunnin lennolla Mombasaan, josta on sadan kilometrin ajomatka kansallispuistoon.
Lentomme Sansibarista Mombasaan perjantaina 31.1.2020 laskeutui etuajassa.  Olin tilannut Booking comin kautta majoituksen lisäksi myös kuljetuksen hotelliin. Kuljettaja ei ollut vielä paikalla vastaanottajien rintamassa, joten ehdimme saada monta kyytitarjousta eri taksifirmoilta.  Eräs kuljetusjärjestelijä jopa soitti ystävällisesti tilausvahvistuksessamme olleeseen puhelinnumeroon. Kuljettajamme saapui paikalle sovittuun aikaan ja hyppäsimme taksiin reppuinemme.  Olimme pakanneet kaiken kahden yön matkalle tarvittavan pieniin reppuihin ja jättäneet matkalaukut seuraavaan Sansibarin hotelliimme.

Puolen tunnin taksimatka hotelliin näytti sen, että vaikka Kenia on Itä-Afrikan suurin talous se kuuluu alhaisen tulotason maihin. Suurin osa väestöstä saa toimeentulonsa maataloudesta, mutta matkailusta on tullut yksi tärkeimmistä talouden sektoreista.

Majoituksen varasin CityBlue Creekside hotellista, josta oli hyvä yhteys Nairobiin päin vievälle tielle, jonka varrella Tsavon kansallispuistot sijaitsevat. Tuntui, ettei suurehkossa hotellissa ollut montaakaan asiakasta lisäksemme.  Muutamia vuosia sitten Keniassa tapahtuneet terrori-iskut ovat vähentäneet turismia varsinkin Mombasassa ja hyviä hotelleita on tarjolla edulliseen hintaan.

Huoneen parvekkeelta oli avarat näköalat salmen yli Mombasan saarelle ja hotellin pihan uima-allasalueelle.  Suihkuhuoneen nurkan pienestä hyllystä otin kuvan siksi, että niinkin pienellä kalusteella tarjottiin huoneen käyttäjille mukavuutta, kun oli paikka, johon sai laskettua kylpyhuonetarvikkeita.

Kuva: Natural World Safaris nettisivuilta
Lauantaina 1.2.2020 oli safarioppaamme Dominic odottelemassa meitä hotellin aulassa jo ennen sovittua lähtöaikaa klo 05:00.  Autona oli vain hieman yli 6000 km ajettu 4-veto maasturi, jonka Dominic oli saanut käyttöönsä, kun mittarissa oli ollut 65 km. Auton katon sai nostettua ylös ja Tsavo East kansallispuistossa pystyimme katselemaan kiikarilla joka puolelle ympärillemme ja ottamaan valokuvia, olimmehan matkalla kahdestaan Ilpon kanssa.

Olin lähettänyt lauantaina 11.1.2020 sähköpostikyselyn Natural World Safaris firmaan ja sain sieltä muutaman tunnin kuluttua viestin, jossa luvattiin lähettää pikaisesti yksityiskohtainen tarjous kahdelle hengelle yhden päivän safariretkeksi. Tarjous tuli ja vahvistuskin hyvin pian, kun olin tehnyt tilauksen. Luontoretkipäivän maksamiseen ehdotettiin luottokorttia tai käteistä ja maksu onnistuisi molemmilla tavoilla vasta retken päätteeksi.  Ennen matkaa saimme vielä oppaan nimen ja puhelinnumeron, joten olimme hyvin tyytyväisiä tämän firman ennakkopalveluun ja retkipäiväkin sujui erinomaisesti.  Olin lähettänyt keskiviikkona 8.1.2020 kyselyn vastaavasta retkestä myös firmaan, jolla oli suomenkieliset nettisivut, mutta en saanut sieltä koskaan vastausta.

Pääsimme lähtemään matkaan vasta puoli kuuden tienoissa, koska luvattu aamiaispaketti ei ollut valmiina, mutta folioon pakatut aamiastarpeet olivat sitten oikein maittavat ja täyttävät.  Pysähdyimme klo 07:30 Kilimanjaro Curio Shop and Art Calleryn kohdalle, jossa ostimme kupit teetä ja söimme aamiaiseväät.

Paikalta olisi voinut ostaa monenlaisia matkamuistoja ja wc-tiloissa näimme ensimmäiset eksoottiset eläimet.  Torakoita vilisi pitkin lattiaa.

Tsavo East kansallispuiston Bachuma Gate sijaitsi 110 kilometrin päässä hotellistamme. Tsavo East on Kenian suurin kansallispuisto ja yksi maan vanhimmista. Sen matkailupalvelut ovat melko vaatimattomat. Siellä on vain muutama majoitusta ja aterioita tarjoava kohde, mutta siellä on eniten alkuperäistä luontoa ilman autoruuhkia. Olimme portilla noin klo 8 ja automme oli ensimmäinen, joka meni sinä aamuna tästä portista sisään.  Päivän aikana näimme puiston teillä alle viisi safariautoa. Puiston pinta-ala on 13.747 km2, kun tunnetun Maasai Maran puiston koko on vain 1.530 km2. Näimme päivän aikana 11 eri nisäkäslajia, mutta kaikista en saanut valokuvia. Lintulajeja näkyi kymmeniä, mutta niiden tarkempi katselu jäi Ilpolle.

Muutama vuosi sitten olin Millan kanssa Etelä-Afrikan Krugerissä, pinta-ala 19.485 km2.  Siellä näimme neljän päivän aikana 22 eri nisäkäslajia. Ehkä täälläkin olisi näkynyt lisää lajeja, jos olisimme olleet pidempään, mutta safarit eivät ole Ilpon juttu.  Hänen FB-kommenttinsa tästä retkestä oli: " Maisemat olivat ihanan vihreitä. Luulin, että safarilla kaikki on kuivaa, keltaista ja pölyää."

Valokuvia otin pääasiassa puhelimellani ja joitakin kuvia vanhalla Canon PowerShot SX210 IS taskukameralla, jossa on 14 kertainen optinen zoomi ja digitaalinen zoomi on 56 kertainen, mutta kameran hyödyllinen käyttö vaatisi jalustan.

Heti portin sisäpuolella näimme helmikanoja.  Leijonan jalanjälkiä näkyi myös pian, mutta kuva jäi ottamatta.  Oletin, että näemme jälkien jättäjän myöhemmin,  mutta savannin kuningas ei näyttäytynyt meille.

Seeproja nähtiin päivän aikana usein ja eniten.

Termiittikekojakin näkyi useita.

Kuningastrappeja näyttäytyi muutamassa paikassa. Se on suurin lentokykyinen lintu.

Strutsejakin nähtiin useamman kerran.

Kirahvit olivat melko kaukana, mutta erottuvat sentään taustasta pockarikuvissa.
Kännykkäkuva kirahveista parhaalla mahdollisella suurennuksella

Punaiset elefantit olivat uusi tuttavuus.  Rautaoksidin värjäämä lateriitti-maa-aines värjää maassa kieriskelevät  eläimet punertaviksi.  Elefantteja nähtiin useampaan kertaan.  6 - 7 elefantin lauma oli suurin, jonka näimme. Lauma oli melko kaukana, mutta pockarilla sai jonkinlaisen kuvan muistoksi.

Erilaisia antilooppeja ja gaselleja nähtiin tasaisin väliajoin.  Pieni dikdik eli kärsäantilooppi ei osunut tunnistettavana kuviin.
Generukki eli kirahviantilooppi

Kongoni / hartebeest eli lehmäantilooppi
Grantingaselli
Impalanaaraita

Impalauros

Pyhä pillerinpyörittäjä tuli nimenä tutuksi koulun uskonnontunnilla.
Ashnil Aruba lodgen vastaanotto ja ravintola, kuva netistä
Luontoretkipäivän hintaan sisältyvän buffetlounaan söimme Ashnil Aruba lodgen ravintolassa.  Ruoka oli herkullista, hygieenisesti valmistettua ja valinnan varaa riitti.

Kuvissa muutamia päivän aikana nähtyjä lintuja.  Ravintolan terassin kaiteella punanokkatoko (Red-billed hornbill) ja afrikan sininärhi (Broad-billed Roller), pensaassa rosvohaukka (African Harrier-Hawk) ja alimpana turkoosikottarainen (Cape Clossy Starling).

Päivän viimeinen nisäkäshavainto ennen neljää olivat keltapaviaanit, joista en ehtinyt saada kunnon valokuvaa.

Kallioesiintymä oli mielenkiintoisen näköinen havainto jossain päin puistoa ja kauniit maisemat olivat jo sellaisenaan luontoretkipäivän arvoisia. Juuri ennen poistumistamme puistosta värjäytyi taivas siniharmaaksi uhkaillen sadetta, mutta saderintama  siirtyi muualle ja saimme ajaa kuivassa säässä turvallisesti kohti Mombasaa.

Elämä Mombasa - Nairobi tien varrella oli värikästä ja rekkaliikenne erittäin vilkasta.  Kysyessäni kuljettajaltamme, mitä ja minne autoissa kuljetetaan niin hän kertoi, että kaikenlaista tavaraa, joka tulee Mombasan sataman kautta Afrikkaan ja viedään eri puolille Keniaa ja Ugandaa.
Ennen palaamista hotellimme kysyi safarioppaamme tarvitsemmeko seuraavana päivänä kuljetusta lentoasemalle.  Hänelle tuttu taksikuski voisi viedä meidät 20,- USD:n korvausta vastaan. Sovimme kuljetuksesta, sillä olimmehan maksaneet Booking comin kautta tilatusta taksista 34,- USD.

Sunnuntaina 2.2.2020 kiersimme taksimatkalla lentokentälle Mombasan keskustan kautta.  Ihmetellässini, miksi suuri osa rakennuksista on sinivalkoisia, kuulin sen olevan hallinnollinen määräys. Halusin nähdä Mombasan maamerkin, suuria syöksyhampaita jäljittelevät kaaret Moi Avenuella, ja nehän tulivat nähdyiksi. Keltaiset tuktuk-taksit olivat yleinen näky Mombasan vilkaisliikenteisillä kaduilla.

Netistä löytyi tietoa Mombasan historiasta: Arabialaiset ovat perustaneet kaupungin 1000-luvulla ja siitä tuli norsunluu- ja orjakaupan keskus.  1500-luvun alussa portugalilaiset valtasivat sen kuten Sansibarinkin. Historia jatkui muutenkin samanlaisena, kun Omanin sulttaanikunta valloitti kaupungin aivan 1600-luvun lopussa. 1840 Sansibarin sulttaani otti kaupungin haltuunsa ja 1800-luvun viimeisinä vuosina se luovutettiin briteille. Mombasa oli osa Sansibaria vuoteen 1963, jolloin se liitettiin samana vuonna itsenäistyneeseen Keniaan.

Lisää valokuvia on Metkaamatkustelua.kuvat sivustolla.
Omatoimimatkan suunnittelusta ja varaamisesta kerron täällä.
Sansibarin loman ensimmäistä päivistä Chuinissa löytyy muistiinpanoja tämän linkin takaa ja