perjantaina, marraskuuta 09, 2018

TSS Travel Service Scandinavia - Dubai

Kiertomatka jatkui bussilla Abu Dhabista Dubaihin lauantaina 27.10.2018.  150 km:n matka sujui joutuisasti hyvää moottoritietä pitkin. Tauko pidettiin tunnin ja 100 km:n ajomatkan jälkeen Last Exit Jebel Ali South by Meraasissa.  Lisää Dubain kuvia on Metkaamatkustelua.kuvat sivustolla. 

Opas jatkoi jutusteluaan ja kertoi mm. että ensimmäinen ostoskeskus Emiraatteihin rakennettiin 40 vuotta sitten.  Dubaihin on tulossa maailman pisin metro ilman kuljettajaa (75 km), jota japanilainen yhtiö on rakentamassa.  Nykymetrossa on 49 asemaa.  Expo 2020 pidetään Dubaissa ja se on tärkeä projekti. 

Dubaille satama on tärkeä, sillä siellähän ei ole enää öljyä kuten Abu Dhabissa. Työntekijöitä satamassa on 130 000.  Kiinasta tuodaan tavaraa verovapaasti ja myydään edelleen Eurooppaan. Sataman sijainti on hyvä ja alue on turvallinen.  
Dubain matkailutarjontaa kehitetään edelleen, siellä on mm. Legoland ja Bollywood-studiot. Tärkeitä ovat myös golf, tennis ja hevoskilpailut. Dubai on niitä kohteita, jossa käydään vain kerran.  Ainoastaan 10 % Dubaissa vierailevista 60 miljoonasta turistista palaa sinne uudestaan.
Toistaiseksi maailman korkein rakennus Dubain Burj Khalifa valmistui vuonna 2010 ja sitä oli alettu rakentaa vuonna 2004. Kerroksia siinä on 162 ja korkeutta 828 metriä.  Siinä on asuntoja, toimistoja ja hotelli.  Hissejä on yhteensä 57.  Rakennuksen huipulla on 200 metrin korkuinen vesisäiliö ilmastointia varten.  Siinä on 25000 ikkunaa ja niiden pesijät ovat Nepalista ja Australiasta. Rakennuksen seinään heijastetaan iltaisin valoshow.  Nyt ensimmäinen esitys oli klo 19:15 ja sen jälkeen niitä oli muutama tunnin välein.

Dubai Mall sijaitsee rakennuksen vieressä ja näiden välissä on vesialue, jossa on iltaisin puolen tunnin välein klo 18 alkaen muutaman minuutin vesi-, valo- ja musiikkishow eli tanssivat suihkulähteet.   Vesihuihkut nousevat jopa 162 metrin korkeuteen. 

Dubai rakennettiin hiekkaerämaahan 1950 luvulla, kun löytyi öljyä.  Nykyään siellä ei ole enää ölyä kuten Abu Dhabissa.  Nykyisenlainen Dubai perustettiin samana vuonna kuin Yhdistyneet Arabiemiraatit eli 1971.  Vanhan soukin luo rakennettiin 14 km pitkä kanaali, jota pitkin Iranilaiset laivat tuovat mausteita ym. ja vievät elektroniikkaa.  Ennen tehtiin käsitöitä mm. mattoja, mutta öljyn löydyttyä loppui käsitöiden teko. Esim. mattoja tuodaan 18 maasta ja täältä niitä myydään eteenpäin. 
Abu Dhabissa alkaneeseen 139,- euron lisämaksulliseen TSS:n retkipakettiin kuului Dubaissa kaupunkikierros, jonka aikana käytiin Dubai Mallissa, nähtiin sen akvaario kauppakäytävältä ja siirryttiin ulos katsomaan Burj Kalifaa.  Omaa aikaa jäi lounastamiseen ja pieneen shoppailukierrokseen.  Dubai Mallin Social Housessa nautitut halloumisalaatit ja colajuomat maksoivat 165,- AED + tippi eli noin 45,- eur. 
Lisää kuvateksti
Kaupunkikierros jatkui Dubai museoon, sieltä siirryttiin vesitaksikyydillä Dubailahden toiselle puolelle  vanhaan soukiin eli kulta- ja maustebasaareihin. 
Dubai Museo
Dubai Old Souq Marine Transport
Dubai mauste souq
Laiva, jolla tuodaan Iranista mausteita ja viedään elektroniikkaa
Time Grand Plaza hotelliin majoituttiin myöhään iltapäivällä. Sieltä saimme huoneet ensimmäisestä kerroksesta eli executive floorista.  Hotelli tuntui pieneltä suuruudenhullussa kaupungissa.  Siinä oli vain neljä kerrosta ja kattoterassilta löytyi baari ja uima-allas, jossa ehdimme käydä virkistäytymässä.
Time Grand Plaza hotelli
Executive huone
Uima-allas kattoterassilla
Illalla osallistuimme 85,- euron lisämaksulliselle Dubai Marinan veneretkelle ja siellä tarjotulle illalliselle.  Samalla bussilla lähti suomalaisten kanssa pieni joukko englantilaisia lauttaterminaaliin, josta veneretki alkoi. Saimme pienen laivan kannelta oman pöydän kuuden hengen suomalaisseurueelle. Laiva kulki Dubaikaanaalia pitkin merelle Palmusaaren lähelle ja palasi takaisin lähtölaituriin parin tunnin kuluttua, kun buffet illallinen oli ehditty nauttia.  Ohitimme veneretken aikana myös kanaalin rannalla sijaitsevan Iris Blue rakennuksen, jossa tyttärien serkku asui vaimonsa kanssa kesään asti ennen puolen vuoden sapattivapaataan.




Sunnuntai 28.10.2018
Aamupäivn ohjelmassa oli matkan perushintaan kuuluva bussikierros, jonka aikana käytiin Käsityö- ja mattoliiton galleriassa.  Kuulimme ensin yleistä tarinaa matoista ja sen, että mattoja tekevät paikalliset naiset, mutta eivät lapset, kotiseuduillaan 18:ssa eri maassa.  Täältä niitä saisi ostaa edullisesti. Sen jälkeen paikalle tuli lisää myyntimiehiä ja mekin saimme Millan kanssa oman esittelijän.  Olinkin kiinnostunut matoista, sillä onhan meillä ollut ajatuksena ostaa kotiin uusi olohuoneen matto.  Mattoja vaihdeltiin edessämme ja lopulta esillä oli pari modernia mattoa, joista sanoin olevani kiinnostunut, mutta sanoin myös, että hinta on varmaankin liian kova.  Myyjän ensimmäinen hinta oli 7800,- euroa.  Se putosi hiukan ja paikalle kutsuttiin sama mies, joka oli pitänyt alkuesittelyn.  Hänellä oli valtuudet pudottaa hinta 3200,- euroon.  Sanoin, että nämä matot ovat liian arvokkaita minulle, enkä edes kehtaa sanoa tarjoustani.  Mielessäni mietin, että voisin ostaa maton, jos hinta tippuu 1000,- euroon.  Hetken kuluttua paikalle tuli valkopukuinen ja valkoisella huivilla ja mustalla nauhalla päänsä peittänyt mustapartainen aurinkolasit silmillä oleva sheikki. Meitä rupesi Millan kanssa melkein naurattamaan, sillä tilanne tuntui niin absurdilta. Sheikin tarjoama hinta tippui lopulta 2000,- euroon ja jopa niin, että olisin voinut maksaa paikalla 1000,- euroa ja toisen 1000,- joulukuussa. Kiitin kohteliaasti tarjouksesta, sheikki poistui paikalta ja niin mekin. :) Yksi suomalaispariskunta osti maton, joten aivan turha pysähtyminen tämäkään ei ollut ja näillä kaupoillahan kiertomatkan hinta saadaan pysymään kohtuullisena. Pääsyy matkan edullisuuteen on kuitenkin matkanjärjestäjän valtavat volyymit, koska samanlaisia matkoja tarjotaan 12:ssa eri Euroopan maassa.
Yksi kaupungin "vanhoista" eurooppalaistyylisistä rakennuksista
Kierroksemme jatkui katsomaan purjeen mallista Burj al-arab hotellia Jumeirah Beachillä ja sieltä siirryimme Palmusaaren Atlantishotellin akvaarioon.  Aikaa oli myös nauttia päiväkahvit ja pikkupurtavaa.  Hotellille palasimme iltapäivällä.


Illalla olisi ollut tarjolla lisämaksullinen retki Dubai by night, jonka aikana olisi käyty Burj Khalifan sekä Burj al-arabin näköalabaareissa nauttimassa juomat, mutta me jätimme tämän retken väliin.  Menimme taksilla Dubai Malliin (hinta 55,- AED) , katselimme illan aikana useampaan kertaan suihkulähdeshown ja Burj Khalifan seinälle projisoidun valoshownkin ehdimme nähdä kolmeen kertaan. Salaatti-illallisen 230,- + tippi nautimme The Meat co ravintolan terassilla katsellen vielä kerran vesishown.
Tanssivat suhkulähteet
Burj Khalifan valoshow
The Meat co:n illallissalaatti
The Meat co ravintola vastarannalla
Hotelliin palasimme Dubai Mallin taksiaseman kautta.  Asema löytyi helposti opasteita seuraamalla.  Jonossa oli kymmeniä ellei jopa muutama sata ihmistä.  Kun pääsimme parkkihallin asti, josta autot lähtivät, oli vastassa useita ns. taksiinheittäjiä.  En kiinnittänyt muuhun huomiota kuin siihen, että auto johon meidät ohjattiin oli musta eikä sen kyljissä ollut mainoksia.  Perillä hotellissamme paljastui yllätys.  Matkan hinta oli 150,- AED.  Ihmettelin hintaa, jolloin kuljettaja sanoi auton olevan limusiini ja sehän taisi ollakin Lexus. Sinänsä vajaa 40,- euroa 18 kilometrin matkasta ei ollut paha hinta. Kannattaa kuitenkin katsoa, millaiseen autoon istuutuu, jos haluaa leikkiä budjettimatkailijaa.
Dubai Mallin taksijono
Maanantai 29.10.2018
Aamiaisen jälkeen kävimme ihmettelemässä hotellin edessä viileää ilmastoitua bussipysäkkiä ja kävelimme muutaman korttelin matkan kadun varrella.  Muita kävelijöitä ei juuri näkynyt.


Matkan perushintaan sisältyvänä ohjelmana kävimme ensin Al Boom Tourist Villagessa katsomassa kulta- ja jalokivinäyttelyä ja tokihan sielläkin yritettiin meille myydä koruja.  Näytin myyjälle yksinkertaisen valkokultaisen kihlasormukseni ja sanoin, etten käytä tämän ihmeellisempiä koruja. Kun myyjät vielä kysyivät missä mieheni on, kerroin, ettei hän halunnut matkustaa tällaiseen paikkaan, missä ei ole mitään luontoa ja niin meidät jätettiin rauhaan ja saimme kulkea itseksemme.
Toinen pysähdys tehtiin Garhouud Leather and Fur liikkeeseen.  Siellä näimme muotiesityksen ja You Tubesta löytyi vastaava. Esityksen jälkeen meidät ohjattiin myyntinäyttelyyn ja saimme seuraajaksemme myyjän, joka teki kaikkensa, että olisimme sovitelleet sinänsä mukavankin näköisiä keveitä ja urheilutakkimallisiakin takkeja.  Minulla sattui olemaan jalassa Otz-pellavakengät ja olkalaukkuni oli kangasta, joten muunsin hiukan totuutta kertoen, etten käytä mitään nahkatuotteita.  Myyjät jättivät meidät täysin rauhaan. 
Bussimatka jatkui Dubaista sen pohjoispuolella olevan Sarjahin läpi Ajmaniin.  Abu Dhabin , SarjahinAjmanin ja Omanin Musadamin retken matkakertomukset löytyvät linkkien takaa. 
Musadamin retken aikana ajettiin myös Umm Al Quwainin, Ras al Khaimahin ja Fujairahin emiirikuntien alueella.   Dubain kartta lainattu Wikipediasta. 

2 kommenttia:

  1. Avaa vähän enemmän sitä, kuinka paljon "aikaa" meni pakollisilla esittelykierroksilla kauppiaiden luona? Olisko voinut jäädä hotellille ja omatoimisesti ?

    VastaaPoista
  2. Kiitokset kiinnostuksesta ja kommentista!

    Matkaohjelmaan sisältyneisiin ostoskäynteihin kului 1 – 2 tuntia / kohde. Toisena Dubain päivänä oli aamupäivän ohjelmassa käynti mattogalleriassa ja sieltä jatkettiin kaupunkikierrosta mm. Jumeirah Beachille valokuvaamaan Burj al-arab hotellia ja edelleen Palmusaareen katsomaan Atlantishotellia ja sen akvaariota. Toki hotelliin olisi voinut jäädä ja / tai mennä itsekseen katsomaan kaupungin nähtävyyksiä.

    Kolmantena Dubain päivänä lähdettiin matkatavaroiden kanssa hotellista kohti Ajmania. Matkan varrella pysähdyttiin kulta- ja jalokivinäyttelyssä, jossa oli myös myyntiä ja toinen pysähdys oli nahka- ja turkisliikkeessä, jossa näimme muotinäytöksen ja mahdollisuus oli ostoksiin. Dubaista ajoimme Sarjahin läpi Ajmaniin ja opas kertoi matkan varrella näkyvistä rakennuksista ja ilmiöistä. Silloinkin olisi varmaan voinut jäädä hotelliin pariksi tunniksi ja lähteä sieltä itse maksaen taksilla Ajmanin hotelliin. Huoneen kaiketi olisi saanut vasta kun muu ryhmä tuli paikalle.

    VastaaPoista