sunnuntaina, maaliskuuta 24, 2024

Nepal - Barauli ja Chitwanin kansallispuisto 2024

Nepaliin tutustuminen jatkui noin 190 kilometrin päässä Katmandusta länteen Baraulin kylässä ja Chitwanin kansallispuistossa, jossa elää yksi intiansarvikuonojen uhanalainen populaatio sekä harvinaisia gaviaali krokotiilejä.  Päivän bussimatka tällä Mandala travelin reissulla Nepalin kiertomatka - Katmandu ja Himalajan huiput kesti lähes kahdeksan tuntia sisältäen muutaman pysähdyksen.  Teiden kunnossa oli toivomista, mutta siitä kerron myöhemmin.

Sunnuntaina 10.3.2024 lähdimme Katmandusta matkaan kahdeksalta ja klo 15:45 saavuimme majapaikkaaamme Barauli community homestay majoitukseen. Chitwanin kansallispuiston lähettyvillä oli useita muitakin yhteisöjen ylläpitämiä kotimajoituspaikkoja. Meidät otettiin vastaan rytmikkäin taputuksin ja kaulaamme sujautettiin taas tuoreista kukista punotut kukkanauhat kuten tapahtui Katmandun lentokentälläkin.

Kylätalolla saimme huoneidemme avaimet ja matkalaukkumme kannettiin asumustemme ovelle.

Asumukset olivat 1 - 2 huoneen bungaloveissa.  Omassa huoneessani oli parisängyn lisäksi yhden hengen vuode, jonka valitsin nukkumapaikakseni ja parivuoteelle levitin pyyheliinan ja sen päälle matkalaukkuni. Tavaroita en purkanut matkalaukusta vaan otin esiin ainoastaan pesutarvikkeet ja Ikean pakkauspusseista kulloinkin tarvitsemani vaatteet. Huoneeseen kuului myös suihkuhuone - wc ja sähköä riitti illalla huoneen valaistukseen ja puhelimen sekä kameran lataamiseen.

Pyöräajelulle kohti Narayanijokea lähdimme klo 16:45. Ajelimme yksivaihteisilla käsijarrullisilla pyörillä hieman muhkuraisia teitä pitkin, joten maisemien katselu piti vaihtaa edessä olevan tien kivien ja kuoppien tarkasteluun, mutta onneksi seuraavana päivänä tuli aikaa myös maisemien katseluun.

Joen rannassa näimme sarvikuonojen jätöksiä ja jälkiäkin, mutta eläimistä näimme vain meitä seuraamaan lähteneitä keskikokoisia rauhallisia koiria ja jossain vaiheessa seuranamme oli pentueellinen nuoria koiria.

Majapaikkamme henkilökunnan edustajia oli tullut rannalle tarjoamaan meille masalateetä ja pikkuleipiä.

Auringonlaskua ihaillessamme lipui joella ohitsemme matto tai filtti, jonka päällä oli jotakin punaista.  Kuulin puhuttavan, että asia saattoi liittyä hautajaisiin, mutta se jäi tarkistamatta.

Reilun viiden kilometrin pyörälenkin jälkeen kokoonnuimme kylätaloon, jossa isäntämme / paikallisoppaamme piti meille diaesityksen 932 km2 kokoisesta Chitwanin kansallispuistosta.  Se on Nepalin vanhin ja perustettu vuonna 1973.  Hän kertoi, että alueella noin 30 villielefanttia, villisikoja, vesipuhveleita (intian biisoneita) ja neljän eri lajin kauriita/peuroja, 128 aikuista tiikeriä (koko Nepalissa niitä on 355), kahden lajin apinoita eli samoja makakeja kuin apinatemppelin alueella sekä lehtiapinoihin kuuluvia langur-apinoita.  Puistossa asuu viimeisimpien laskelmien mukaan 694 yksisarvista sarvikuonoa ja koko Nepalissa niitä on noin 800.  Kuulimme, että sarvikuonojen kuulo on hyvä, mutta näkö on huono.  Puistossa asuu myös huulikarhija ja leopardeja (lumileopardi, pilvileopardi) sekä krokotiileihin kuuluvia erittäin harvinaisia pitkä- ja kapeakuonoisia gaviaaleja, jotka eivät ole ihmisille vaarallisia. Myös vaaleanpunaisia delfiinejä on nähty Narayanijoessa.

Kuulimme, että Chitwanissa on noin 500 puistonvartijaa ja armeijan tarkastuspisteitä, sillä salametsästys on ongelma. Näimme vartijoita itsekin seuraavan päivän puistovierailun aikana.

Nepalin metsä- ja ympäristöministeriön nettisivuilla kerrotaan puiston eläinlajeista:

A total of  68 species of mammals  , 56 species of herpeto fauna and 126 species of fish have been recorded in the park. The park is especially renowned for its protection of One Horned Rhinoceros, Royal Bengal Tiger and Gharial Crocodile. The park harbors not only the world’s largest terrestrial mammal (wild elephant) but also the world’s smallest terrestrial mammal (pygmy shrew). A total of 544 species of birds has been recorded so far including 22  pdfglobally threatened species  including critically endangered Bengal Florican, Slender-billed Vulture, White-rumped Vulture and Red-headed Vulture.

Illallisen valitsimme menu-lappusilta ennen pyöräretkelle lähtöä, jotta illalliset ehdittiin valmistaa kaikille. Valintani oli "Nepali lunch" ateria, jonka hinta olisi ollut noin 5,- euroa, mutta sitä ei tarvinnut maksaa erikseen, koska Home stay ateriat kuuluivat matkapaketin hintaan.

Maanantai 11.3.2024 alkoi aamiaisella, jonka valinta oli myös tehty jo edellisenä iltana.  Aamiaiseni oli "healthy breakfast" myslin kera.

Aamiaisen jälkeen istahdimme Päivikin ja ryhmämme ainoan herraseuralaisen kanssa kylätalon terassille ennen lähtöä kävelykierrokselle lähikylään. Ryhmässämme oli vain kahdeksan matkailijaa, joista muut eivät tunteneet toisiaan ennestään kuin me Päivikin kanssa. Matkanjohtajana oli Kaukaseuksen reissulta tuttu Elina. Kuulimme etukäteen, että lähes jokaisen talon edessä kasvaa hamppua (cannabis sativa), jota myös poltetaan yleisesti vaikka se ei olekaan laillista.  Myös papaija, banaani ja mango viihtyvät pihoilla.

Kotieläimistä näkyi vuohia, nautoja, kanoja, ankkoja ja koiria.

Maatalous tarjoaa elinkeinon yli 70%:lle Nepalin väestöstä ja riisi ym. peltoja näkyikin paljon kylän rakennusten ympärillä ja myöhemmin myös vuorten rinteillä. Tilat ovat pieniä, noin 70% on alle yhden hehtaarin kokoisia ja maaseudulla eletään omavaraistalouden avulla.

Kaupat olivat pieniä, meidän kioskiemme kokoisia ja vieressä taisi olla katettu bussipysäkki.  Pääsimme käymään myös oppaamme veljen omistamassa riisimyllyssä.

Rakennusten seinämateriaalina käytetään muta-lehmänlanta-vesiseosta ja rakennukset on käsiteltävä uudelleen jokaisen monsuunisadekauden jälkeen. Katoissa käytetään elefanttiruohoa, jota kyläläiset saavat hakea kansallispuiston alueelta vain kerran vuodessa.

Tiilirakennukset pinnoitetaan usein ulkomailla työskenteleviltä saaduilla varoilla ja niissä on käytetty mielikuvitusta.  Lähes jokainen talo on erivärinen ja erilaisin pylväin ja koristein varusteltu.

Riisin ja tattarin varret kootaan aumoiksi ja syötetään eläimille rehuna ja pihoilla näkyi korien punojia, lasten hiusten letittäjiä ja ihmeellisiä asioita, joiden tarkoitus unohtui kysyä.

Vaaleanpunaiseksi maalatun vesitornin ja aurinkokennojen  tarkoituksen sentään eurooppalainenkin ymmärtää.

Kävelykierroksen jälkeen oli vuorossa lounas, joksi olin valinnut kasvisten kanssa paistettua riisiä.  Hieman se oli kuivaa, mutta tosi paikallinen lounas.

Yhden aikaan lähdimme jeeppiajelulle kansallispuistoon ja illalla muistelimme koko ryhmä yhdessä, mitä kaikkea olimme nähneet päivän aikana.

Aasian yksisarvinen sarvikuono 13 kpl (ehkä näimme muutaman otuksen pariin kertaan)
Gaviaali 4 kpl (ihmiselle vaaraton krokotiili)
Villisika 5 kpl
Täpläkaulis 2 kpl
Haukkuva kauris 3 kpl
Muita kauriita 10 kpl
Norsu 3 kpl (ihmisten kanssa)
Villikissa 1 kpl
Makakiapinoita useita

Erilaisia lintuja näkyi paljon, tässä vain muutamia
Villikana
Kirjokalastaja
Ruskokalastaja
Tiibetinhanhi
Ruostesorsa (Siperian ankka :) )
Korppikotka

Viiden tienoissa lähdimme veneajelulle Narayani joelle ja se oli kokemus, jota en osannut odottaa Nepalin reissulta.

Gaviaalin lipuminen rannalta veteen veneemme vierelle, video

Rauhallinen melontaretki oli kuin nirvanaan vaipumista täällä buddhalaisissa maisemissa, video

Seitsemän tienoissa alkoi kylätalon pihalla tanssi- ja musiikkiesitys ryhmällemme ja päivän aikana paikalle saapuneelle toiselle ryhmälle, jonka osallistujat olivat eri puolilta Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Kuviin pääsivät kaikki esiintyjät sekä koko suomalaisryhmämme ja osa esiityjiä.
Video 1.  ja Video 2.

Tarjoilu lähes 30 hengen vierasjoukolle sujui mainiosti pöytiin tarjoiltuna henkilökunnan kiertäessä eri ruoka-aineita sisältävien astioiden kanssa pöytien välissä.  Majoituksen hintaan sisältyvänä ateriana meillä kaikilla oli "Tharu special lunch". Paikalliset asukkaat kuuluvat täällä eteläisessä Nepalissa Tharuihin.

Seuraavana aamuna matka jatkui pelto- ja kylämaisemia katsoen kohti Pokharaa ihailemaan auringonnousua Himalajan rinteillä.

1. Chitwan on tosiaa upea kohde. Kiva päästä näkemään miltä Chitwan näyttää keväällä. Upealtahan se näyttää myös keväällä.

2. Kiitos Mikko, me liikuimme aika pienellä alueella Chitwanissa, mutta mukava kokemus sekin oli, varsinkin melontaretki Narayanijoella.

3. Toki tiedän, ettei Nepal ole pelkkää Himalajaa, vaikka sellaisena se monesti koetaan ainakin Suomessa. Silti hassua lukea, että noinkin suuri kirjo eläimiä sarvikuonosta lähtien kuljeksii noissa maisemissa.

Hienoja kyllä nuo värikkäät ja erimuotoiset talot! On todella käytetty mielikuvitusta. Tuolla tuskin tarvitaan edes mitään lupia talonrakennukseen, joten vain mielikuvitus on rajana.

4. Kiitos Anssi kommentista! Minullekin oli yllätys ennen Nepalin matkatarjontaan tutustumista, että sielläkin voi nähdä Afrikan eläimiä. Sen tiesin, että tiikereitä näkee Aasiassa ja leijonia Afrikassa :) . Hienosti koristelluista värikkäistä taloista tuli mieleen joku blogijuttusi jossakin päin Afrikkaa.