Kiertomatka ei ole vain mielenkiintoisiin kohteisiin tutustumista, siihen kuuluu myös siirtymisiä paikasta toiseen, usein pitkillä bussimatkoilla. Tällä Mandala Travelin Nepalin kierroksella en ollut ainoa, jonka puhelin tai kamera räpsyi bussimatkojen aikana satoja kertoja, joten onhan kuvia ja myös video 1 ja video 2 laitettava muistiin.
Tiet, joilla Nepalissa kuljimme, olivat huonommassa kunnossa, kuin missään aikaisemmin vierailemassani maassa. Siellä oli keskeneräisiä kiinalaisten avulla tehtäviä tietöitä kymmeniä ja kymmeniä kilometrejä varsinkin Katmandu - Pokhara välillä. Työntekijät olivat kuulemma sekä nepalilaisia että kiinalaisia, joista osa oli vankeja. Tämähän on yleistä projekteissa, joissa kiinalaiset ovat mukana. Myös Helsingin ensimmäisen maailmansodan linnoituksia on ollut rakentamassa pieni määrä kiinalaisia vankeja.
Istuimme bussissa kohdepaikkakuntien välillä seuraavasti:
595 km on sama matka kuin Helsingistä Oulun kupeeseen ja sen matkan ajamiseen kuluu 7 tuntia. Me istuimme bussissa kaikkiaan reilun vuorokauden.
Kokosin bussimatkan varrelta ikkunan läpi otettuja kuvia ja laitan niitä talteen aihepiireittäin epämääräisessä järjestyksessä.
1. Moottoripyörät
Moottoripyörien runsaus kiinnitti huomiota heti matkalla Katmandun lentokentältä hotelliin ja lähtiessämme kaupungista kohti Chitwania. Myös pienissä kaupungeissa ja maanteillä moottoripyöriä sujahteli runsaasti rekkojen, bussien ja työkoneiden välissä.
Erilaisia työkoneita ja traktoreita näkyi matkan varrella, vaikka näyttikin siltä, että suuri osa töistä tehtiin pelkän lapion kanssa ja tavaraa kuljetettiin ihmisvoimalla.
4. Keskeneräisiä tietöitä
Tietyöt näyttivät kaikkialla olevan kesken. Jos jossakin oli uutta tietä 50 metriä, niin seuraavan kilometrin matkalla tietyöt olivat kesken, kunnes taas oli 50 metriä valmista tietä.
10. Riippusiltoja
Nepalissa on lähes 10 000 riippusiltaa, joiden rakentamisessa Sveitsi on auttanut vuodesta 1960 lähtien. Vuonna 2024 Sveitsi lopettaa avun, sillä nyt maassa on osataan jo itse jatkaa työtä.
11. Tunnelityömaa
16 kilometrin päähän Katmandusta länteen ollaan rakentamassa 2680 metriä pitkää Naagdhungan tunnelia, jonka oli tarkoitus valmistua jo keväällä 2023, mutta edelleen tunnelin valmistumista odotetaan. Ehkä tunnelin valmistuttua saavat tietyötkin vauhtia.
12. Jokihiekan myynti
Hiekan ja kivien kerääminen myyntiin on laitointa, mutta sitä tehdään välittämättä ympäristöriskeistä ja vaaroista työntekijöille.
14. Rukouslippuja
Hmm.. Nepalissa melkein on kyllä huonoimmat tiet mitä itsekin olen kohdannut. Ainakin ne on pelottavimmat. Kun tultiin bussilla Muktinathista takaisin Pokharaan, niin ei ole kyllä vastaavaa tullut koettua missään - ja toivottavasti ei tulekaan. Onneksi kuvien perusteella olette päässeet välttämään kaikki pelottavimmat paikat, vaikka hidasta matkanteko noillakin teillä epäilemättä on ollut.
VastaaPoistaMeillä ei onneksi ollut pelottavia tieosuuksia, koska ei ajeltu varsinaisessa vuoristossa, mutta teiden huono kunto tai varsinkin tietöiden keskeneräisyys yllätti, vaikka oltiinkin köyhässä maassa.
VastaaPoistaAuton ja bussin ikkunasta on kieltämättä hyvä räiskiä kuvia ja sitten kotona poistaa niistä puolet, kun ovat tärähtäneitä! Nepalissakin nähtävästi osataan peltikaton kiinnitys kivikasan avulla, samoin pyykin kuivaus pölyssä. Hyvä!
VastaaPoistaTuotapa en olisi osannut odottaa, että kiinalaiset käyttävät omia vankejaan tienrakennuksessa myös ulkomailla. Käyköhän sitten "vahingossa" niin, että ei-toivottu ihmisaines "unohdetaan" ulkomaille, kun tie valmistuu...
Nepalissa näkyi paljon muista köyhistä maista tuttuja piirteitä, mikä ei sinänsä ole ihmeellistä. Se ilahdutti, että kerjäläisiä siellä ei näkynyt eikä seuraan liimatuneita, jotka olisivat koittaneet viedä "serkun" kauppaan ostoksille.
VastaaPoistaVankien unohtumisesta Nepaliin tienrakennuskeikan jälkeen ei ollut puhetta eikä googlen vanha juttukaan osannut antaa vastausta. https://www.asianews.it/news-en/Chinese-prisoners-used-as-labourers-in-developing-countries-19180.html