tiistaina, marraskuuta 13, 2018

TSS Travel Service Scandinavia Ajman

TSS:n Arabiemiraattien kiertomatkapakettiin kuului kahden yön majoitus Bahi Ajman Palace hotellissa, jonne saavuimme maanantaina 29.10.2018 Abu Dhabista ja Dubaista Sarjahin kautta.  Viikko ennen matkalle lähtöä päätimme pidentää oleskeluamme Ajmanissa omatoimisesti neljällä yöllä, koska lisäviikon ostaminen matkapakettiin ei onnistunut. Lisää valokuvia löytyy linkin takaa

Alkuperäinen kiertomatkan kotimatka olisi alkanut hotellilta keskiviikkoiltana klo 19:15.  Lento Abu Dhabista olisi lähtenyt klo 01:30 ja Istanbulin lentokentällä tapahtuvan koneen vaihdon jälkeen perillä Suomessa oltasiin oltu vasta torstaina klo 11:25. Reissun pidennyspäätöksestä on juttua aikaisemmassa postauksessa.
Kerroin Ibrahim oppaallemme heti kiertomatkan alussa, että emme käytä matkapaketin paluulentoja ja esitin toiveen, että saisimme Ajmaniin tullessamme Bahi Ajman Palace hotellista sellaisen huoneen, jossa voisimme olla kaikki kuusi yötä,  jos sellainen vain olisi mahdollista. Olimme varanneet lisäöiksi merinäköalalla varustetun huoneen. Lähestyessämme Ajmania Ibrahim kertoi, että saamme myös ensimmäiseksi kahdeksi yöksi merinäköalahuoneen vaikka matkapakettiin sellainen ei varsinaisesti kuulu. Toki hän toivoi, etten kertoisi asiasta muille ryhmäläisille.
Huoneessa ja hotellissa oli kaikki tarpeellinen olemassa, kuten olettaa saattoi.  Ensimmäistä kertaa koin tarpeellisiksi huoneessa olleet tossut vaikka mukana oli omat unisukat.  Ulkona lämpötila oli päivisin noin 30 astetta, mutta huoneen ilmastointi oli niin tehokas, että lattiat olivat liiankin viileät ja parina päivänä jopa kosteat. Nukkuminen yöllä oli miellyttävää viileässä lämpöisen peiton alla.

Iltapäivällä kävimme syömässä pizzat hotellia vastapäätä olevassa Broccoli Pizza & Pasta ravintolassa ja sitten olikin aika pieneen lepohetkeen.  Ensimmäisen illan salaatin söimme hotellin All Day Dining ravintolassa.  Siellä olisi ollut tarjolla myös buffet illallinen, mutta sellaiseen ei ollut tarvetta.  Ravintola tuli tutuksi myöhemmin aamiasherkkujen noutopaikkana vaikka aamiaisen söimmekin aina ulkona terassilla.
Hotellia vastapäätä oli useita ravintoloita ja pari näistä tuli tutuiksi, jos emme syöneet retkien aikana tai käydessämme kauppakeskuksissa.

Soya Chang ravintolan cashewkana-annos
Tiistai-illaksi 30.10.2018 ostimme oppaaltamme mosaictravel.ae:n "Desert Safarin" 330,- AED:llä eli noin 82,50 eurolla / henkilö.  Vastaavia tai mukavampiakin safareita olisi varmasti löytynyt netin kautta varaamalla, mutta laiskuus voitti.  Meidät haettiin hotellilta ja samaan 4-veto Toyotaan tuli parista muusta hotellista kyytiin kaikkiaan kuusi aikuista ja yksi lapsi.  Pysähdyimme noin tunnin ajomatkan jälkeen paikkaan, jossa oli pysähtyneenä kymmeniä samanlaisia maastureita.  Paikalla oli matkamuisto- ja virvokemyyntiä, wc-tilat sekä mahdollisuus ajella mönkijällä.
Valkoisiin kandura-asuihin pukeutuneet arabikuljettajat päästivät ilmaa pois autojen renkaista ja matka hiekkadyyneille alkoi. Esitteen teksti olisi kannattanut lukea ajatuksella: "Experience the thrill of a life time with the roller-coaster ride on sand dunes".  Kuljettaja oli taitava autonkuljettaja, mutta keikkuva kovavauhtinen ajelu hiekkadyyneillä ei ollut mukavaa eikä kuljettaja ollut persoonaltaan sellainen henkilö, jota tehtävässä voisi odottaa.  Hän ei puhunut meille muutamaa sanaa enempää.

Pysähdyimme lopulta kymmenien muiden autoseurueiden kanssa katsomaan auringonlaskua erämaassa, joka ei edes ollut kovin erämaata, sillä horisontissa näkyivät sähköjohdot.

Laskettelutaitoisilla oli varmasti mukavaa lasketella hiekkadyyneillä,

mutta mukavaa katseltavaa ei ollut paikallisten dyyneillä illastaneiden jätökset. Perheillä on tapana ajella maastoautoillaan viikonloppuna erämaahan, syödä siellä grilli-illallinen ja kertoa nykysukupolville, millaista elämä oli aikaisemmin.

Auringonlaskun jälkeen siirryimme ns. beduiinileirille, jossa olisi ollut mahdollisuus ratsastaa kamelilla, ottaa hennatatuointi, kokeilla vesipiippua ja ottaa valokuvia pukeutuneena paikallisiin asuihin. Me tyydyimme syömiseen ja tanssiesitysten katsomiseen. Rehellisesti sanottuna, tämän retken olisi voinut jättää väliin. Jordanian Wadi Rumin ja Marokon Erg Chebbin vastaavat retket tehtiin vain oman ryhmämme kesken ja siksi ajattelin tällaisen retken olevan mukava kokemus Millalle.
Ostimme toisenkin retken TSS:n oppaalta.  Se oli veneretki, jolle lähdettiin Omanin Musadamin Dibba nimisestä kaupungista.  Se retki oli mielestäni tosi onnistunut. Retkestä löytyy oma juttunsa

Loput aamupäivät Ajmanissa kuluivat hotellin pihalla ja rannalla.  Yhtenä iltana kävimme taksilla Sarjahissa ja sikäläisessä City Centre ostoskeskuksessa, jossa nautimme myös illallisen.

Hotellin pihalla viihtyivät Arabiemiraatteihin istutetut intianmainat.  Makeaa vettä sai pihasuihkun altaasta. Kooltaan variksen ja naakan väliltä olevat intianvarikset kävivät aamiaisaikaan ahkerasti verottamasssa pöydille hetkeksi vartioimatta jätettyjä aamiaisannoksia.  Päivällä ne viihtyivät puutarhan palmujen oksilla.

Ajmanin City Centre ostoskeskukseen mentiin myös taksilla.  Siellä hämmästeltiin jälleen kerran paikallisten tapaa pakata supermarketissa tuotteet kymmeniin muovikasseihin.  Jopa lähikauppassa kassa yritti aina pakata jokaisen ostamamme juomapullon omaan kassinsa ja ihmetteli sitä, että halusimme pakata kaikki 3 - 4 pulloa yhteen mukanamme olevaan reppuun.
Meillä oli reissussa mukana kätevät Fjällreven reput ja aivan samanlaisia vain eri logon kera olisi ollut saatavissa täältäkin.  Hinta oli hiukan erilainen eli noin 12,- euroa / reppu. Uudet reput jäivät kuitenkin ostamatta.

Kauppakeskuksen ravintolan risotto oli maittava ja edullinen ja palvelu erinomaista. Ravintolan nimi jäi kirjaamatta muistiin.

Viimeisenä iltana eli lauantaina 3.11.2018 lähdimme hotellilta kävelemään kohti Ajman Marinan aluetta. Kävelylle lähteminen ei ollut sellainen harrastus, jota täällä olisi voinut tehdä helposti.  Vaikka jonkinlaisia jalkakäytäviä olikin, niin suojatiet katujen ylittämiseen puuttuivat.  Onneksi hotellimme lähellä oli yksi liikennevaloilla varustettu suojatie, jota käyttämällä pääsi kätevästi kadun vastakkaisella puolella oleviin ravintoloihin sekä samassa rakennuksessa olevaan supermarkettiin.

Ajman Marina lahdenpoukaman rannalle oli tehty leveä kevyenliikenteen väylä ja se oli lauantai-iltana paikallistenkin suosiossa.  Perheet kokoontuivat sinne retkituoleineen ja eväineen nauttimaan illasta.  Ilman lämpötilakin oli oikein sopiva tällaiseen.

Ajman on pienin emirikunta.  Suurin osa sen alueista sijaitsee Sarjahin sisällä Persianlahden rannalla.  Siellä on pitkät hiekkarannat, mutta ainakin tällä Ajman Marinan läheisellä hotellialueella jokaisella rantahotellilla on aallonmurtajalla rajattu rantakaistaleensa ja pitkät kävelymatkat rannalla eivät oikein onnistuneet.   Kartta lainattu Wikipediasta.

Abu Dhabin, Dubain Sarjahin  sekä Omanin Musadamin veneretken matkakertomukset löytyvät linkkien takaa.  Musadamin retken aikana ajettiin myös Umm Al Quwainin, Ras al Khaimahin ja Fujairahin emiirikuntien alueella.

1. Kieltämättä ollut hieman väkeä dyyneillä ja puitteet muutenkin sitä luokkaa, kuten rikkaalta öljymaalta olettaakin. En tiedä miten kauas Arabiemiraateissa olisi mentävä, että aavikon saisi vain itselleen ilman autosafarilaisia :)

2. Dyyniretki ei tosiaankaan ollut sellainen, joksi sen etukäteen kuvittelin. Ehkä parinsadan kilometrin päässä rannikolta lähellä Saudi-Arabian rajaa voisi olla vähemmän ruuhkaista.