keskiviikkona, marraskuuta 07, 2018

TSS Travel Service Scandinavia - Abu Dhabi

Avotakka-lehden välissä tulleen mainoskirjeen innoittamana ostettu TSS:n kiertomatka Arabiemiraatteihin Abu Dhabi - Dubai - Sarjah - Ajman oli tosi mielenkiintoinen ja onnistunut.  Sellaiseksi sen teki varsinkin oppaamme Syyrian turkkilainen Ibrahim, joka oli Turkin kansalainen, mutta oli asunut suurimman osan 43 vuoden iästään Saksassa. Hän puhui englantia selkeästi ja oli opetellut myös muutaman sanan ruotsia ja suomea.
Matkan varauksesta kirjoitin jo aikaisemmin ja lennoista tein oman juttunsa kuten myös muista kohteista. Linkit tämän postauksen lopussa. Matkapakettiin kuului Turkish Airlinesin lennot Abu Dhabiin Istanbulin kautta.  Perille saavuimme 25.10.2018 iltakymmenen tienoissa. Lisää kuvia on Metkaamatkustelua.kuvat sivustolla.

Lähestyessämme Persianlahdella Arabiemiirikuntia alkoi meressä näkyä palavia liekkejä ja nehän olivat merkki öljy- ja kaasuesiintymistä, joissa tapahtui toimintaa. Abu Dhabin lentoasemalla sujuivat passi- ja tullimuodollisuudet joutuisasti.  Matkatavaroita ei pengottu ainakaan meiltä, joten lääkkeistäkään ei jouduttu esittämään mitään dokumenttejä, kuten olin varautunut.
Odotusaulassa oli vastassa useampikin opas palmukuvioisen kyltin kanssa, jossa ei ollut mitään tekstiä.  Onneksi Milla tajusi, että palmukuvio oli TSS:n logo.  Samalla Istanbul - Abu Dhabi-lennolla tuli kiertomatka-asiakkaita Saksasta ja Brittein saarilta, mutta meille suomalaisille oli oma bussi ja opas.  Ryhmän koko oli tällä kerralla vain 10 henkilöä.

Majoituimme Grand Millenium Al Wahda hotellin 24.kerrokseen. Reilun kokoinen huoneemme oli kuvassa näkyvän "siilon" kohdalla. Huoneessa tuntui olevan kaikki tarpeellinen kahden yön vierailuamme varten.  Kylpyhuone oli isompi kuin lokakuun alussa Ruotsin matkalla ollut mökkimme neljälle henkilölle.
Grand Millenium Al Wahda hotelli
26.10.2018 perjantai
Aamiaiselle ei ollut onneksi kiire, sillä infotilaisuus kiertomatkan ohjelmasta pidettiin vasta klo 11:30.  Ehdimme käydä Al Wahda ostoskeskuksen supermarketissa juoma- ja välipalaostoksilla ennen infoa, mutta kiire tuli palatessamme hotelliin, sillä emme olleet löytää reittiä kauppakeskuksesta kerroksissa olleen parkkihallin läpi hotelliin ja hissiä saimme odottaa todella kauan. Hissiin astuessamme kuului hauskasti puhetta, jossa pahoiteltiin englanniksi sitä, että jouduimme odottamaan hissiä niin kauan.
Näkymä hotellihuoneen ikkunasta
139,- euron hintaiseen lisämaksulliseen retkipakettiin kuului perjantain ohjelma.  Abu Dhabin kierrokselle lähdettiin klo 12:45 ja opas kertoi paljon mielenkiintoista nippelitietoa. Esimerkiksi
miesten pukeutumisesta kuulimme, että emiraattimiehillä on valkeassa puvussaan (kandoora) pyöreä kaulus ja siitä roikkuu pieni kapea ”nauha / lisäke”  , johon ripotellaan parfyymiä.  Jalassa heillä on lipokkaat.  Saudimiesten kandoorassa on kaulukset ja jalassaan heillä on kengät.

Abu Dhabissa emiraattien keskiansio on 6000,- euroa ja asuminen siellä on hyvin kallista.  Sadetta tulee vain 10 päivää vuodessa, mutta kastelusysteemit pitävät puut ja pensaat vihreinä.  85 % vesijohtovedestä tehdään merivedestä.  8000 puutarhuria pitävät huolta kaupungin vihreydestä.

Autojen rekisterikilvissä on tavallisesti viisi numeroa, mutta maksamalla saa  pienempiä lukuja.  Neljä numeroa maksaa n. 5000,- – 6000,- euroa, 3 numeroa maksaa noin 20 000,- euroa ja 1 numero jopa 200 000,- euroa.   Numero 5:sta on maksettu 7,5 miljoonaa.   Rahat menevät valtiolle ja sitä kautta hyväntekeväisyyteen mm. UNICEFille.

Abu Dhabin keskustaan rannalle on rakennettu Corniche streetin viereen 7 km pitkä kevyenliikenteenväylä, mutta sillä ei näy pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, korkeintaan muutamia ulkomaalaisia.

Kaupungin ensimmäinen ilmastoitu hotelli oli Hilton ja se rakennettiin vuonna 1975.  Nykyinen upea Emirates Palace hotelli rakennettiin alkujaan entiselle hallitsijalle, mutta tämän kuoltua rakennuksesta tehtiin hotelli.

Abu Dhabin kansallinen öljy-yhtiö tuottaa 6 % maailman öljystä.  Nation Towers oli ensimmäinen Abu Dhabin pilvenpiirtäjä. Se valmistui vuonna 2013 ja rakennuksessa on asuntoja, hotelli, toimistoja ja kauppakeskus.  Abu Dhabi on hyvin rikas, siellä on öljyä ja kaasua ja turismia kehitetään.

Aluksi ajettiin Al Kasir saarelle, jossa on mm. mahtava Fairmont Marina Residences rakennus, Marina Eye maailmanpyörä, Marina Mall kauppakeskus jne.
Al Kasir saari ja Fairmount Marina Residences
Saarelta oli hienot näkymät Corniche roadin varrelle, jossa ovat kaupungin pilvenpiirtäjät. Niemen toisella puolella näkyivät Presidentin palatsi sekä Emirates Palace hotelli.

Matka jatkui Yas saarelle, jossa on vesipuisto, Ferrari World, Werner Bros teemapuisto, Yas Marina ja Yas Marina Circuit eli paikallinen Formula 1-rata, jossa pääsevät turistitkin ajelemaan. 5,5 km pitkä rata on revolverin muotoinen ja se eroaa muista siinä, että siellä ajetaan vastapäivään ja F1 osakilpailu ajetaan yöllä. Katsomoon mahtuu 60 000 katsojaa. Turisteille on tarjolla myös golfkenttä ja hevoskilpailuja.  Abu Dhabin Louvreen tuodaan Pariisista vuosittain eri näyttelyt.  Rakennus on arkkitehtuuriltaan hieno, mutta sisällä on vain vähän taidetta.  Guggenheim on myös täällä.
Vesipuisto
Ferrari World
Yas Marina Circuit F1-rata
Yas Marina
Al Raha Creek
Mielenkiintoinen toimistorakennus
Klo 16 meille oli sovittu sisäänpääsy Abu Dhabin Sheikki Zayedin moskeijaan, jota rakennettiin 11 vuotta.  Se valmistui vuonna 2007.  Siellä on maailman suurin matto, jota 1200 iranilaista naista oli kutomassa. 85 metriä korkea kupoli on maailman korkein.  Kaikkiaan kupoleita on 82. Koristekuvuoiden aiheet ovat kasveja ja kalligrafiaa ja värejä on kaikkiaan 1069. Kattokruunut ovat kultaa ja itävaltalaista Swarovski-kristallia.
Moskeijaan oli tarkat pukeutumissäännöt ja vaikka ryhmämme kaikilla naisilla olikin olkapäät ja polvet peitettyinä saimme oppaalta lainaksi abayat.

Kierrokselta palattiin hotelliin klo 17:30 ja parin tunnin kuluttua oli lähtö Abu Dhabin veneretkelle, johon sisältyi Hotelli Hiltonin keittiön valmistama illallinen.  Laivalla oli meidän suomalaisten kanssa myös englantilainen TSS:n ryhmä, mutta kuljetukset olivat kummallekin ryhmälle omalla bussilla.

27.10.2018 lauantai
Aamiaisen jälkeen lähdettiin klo 9 ajamaan 150 km:n matka kohti Dubaita eli Abu Dhabiin tutustuminen jäi melko lyhyeksi.  Kaikki tärkein tuli varmaan nähtyä ja matkalla opas kertoi lisää yksityiskohtia.
Abu Dhabissa on saaria ja mangrovemetsijä, jopa Mangrove kansallispuisto.  Dubain rannalla on vain tekosaaaria.

Yhdistyneet Arabiemiirikunnat koostuu seitsemästä emiirikunnasta ja pääkaupunki on Abu Dhabi.  Maan väkiluku on noin 9 miljoonaa ja suurin osa on kansallisuudettomia vierastyöläisiä. Turistien näkemistä vierastyöläisistä suuri osa on miehiä, joiden perheet ovat näiden synnyinmaassa.  Naisia on palvelijoina rikkaiden perheissä.  Emiraateille koulu ja yliopisto sekä terveydenhuolto ovat ilmaisia. Työntekijöillä on oltava vakuutus sairauden varalle. Palkat  ovat pieniä, mutta kaiketi parempia kuin työntekijöiden köyhissä kotimaissa.  Työttömyyttä ei ole eikä rikollisuutta, eikä poliiseja näy kaduilla, mutta kamerat valvovat kaikkialla.

Paikallisilla on isot talot ja perheet ja aidat talojen ympärillä.  Yksityisyys on tärkeää. Emiraattinaiset opiskelevat ja käyvät töissä. He elävät modernia elämää.  Vaimoja on yleensä vain yksi vaikka islam sallisi enemmän.  Kuninkaallisella perheellä on kaksi vaimoa.
Emiraattinuorten solmiessa avioliiton he saavat valtiolta rahaa/talon arvo n. 25 000,- euroa, mutta jos nai muun kuin emiraatin, ei tukea saa. Maalla ei ole historiaa.  Se on muodostettu vasta vuonna 1971 useasta heimosta. Turismi on tuonut mukanaan moderniutta.
Kolme sukupolvea voi asua yhdessä ja nuori pari saa silti talon.  Muita taloja käytetään viikonloppuasuntoina.  Ennen kosija antoi morsiammelle kultavyön  nykyään timanttisormuksen .  Avioeroja tapahtuu vähemmän kuin Euroopassa.  Avioitumisikä oli ennen 18 – 19 vuotta, nykyään n. 23 vuotta. Emiraatit työskentelevät valtion viroissa ja liike-elämän palveluksessa.

Arabiemiraattien maa-alasta 70 % on autiomaata.  Haukat ja kamelit ovat tärkeitä. Haukoille on jopa oma sairaala Abu Dhabissa.  Kameleita käytetään kilpailuissa.  Juoksukisoissa vauhti on jopa 75 km / tunti. Voittajavetoja ei järjestetä, mutta voittaneen kamelin ohjaaja  saa palkinnoksi esim. auton. Kameleista saadaan myös maitoa ja lihaa ja turistit saavat ratsastaa niillä.

Emiraateilla ei ole omaa tuotantoa.  Siellä harrastetaan vain myyntiä ja ostoa.  Öljy- ja kaasukenttiä on myös autiomaassa, mutta enimmäkseen merellä.

Abu Dhabin ja Dubain rajan moottoritiellä huomaa siitä, että Abu Dhabissa tien varrella on puita ja valotolpissa 6 valopistettaä.  Dubaissa puut puuttuvat ja valotolpissa on vain kaksi valopistettä. Moottoriteiden reunoilla on aidat kameleita ja gaselleja varten.

Abu Dhabin valotolpissa on kuvia eläimistä ja kasveista
Abu Dhabin Ananastalon "Pineapple building" ikkunoiden aurinkosuojat
Abu Dhabi on pinta-alaltaan ja väkiluvultaan suurin seitsemästä Arabiemiraatista.  Koska kartat kiinnostavat minua, niin tässä sellainen Wikipediasta.

DubainSarjahinAjmanin ja Omanin Musadamin veneretken matkakertomukset löytyvät linkkien takaa.
Musadamin retken aikana ajettiin myös Umm Al Quwainin, Ras al Khaimahin ja Fujairahin emiirikuntien alueella.