keskiviikkona, marraskuuta 14, 2018

Lennot Arabiemiraatteihin


Lähtö TSS:n eli Travel Service Scandinavian matkalle Abu Dhabi -  Dubai tapahtui torstaina 25.10.2018. Matkat oli ostettu jo kesäkuussa Avotakka-lehden välissä tulleen mainoskirjeen innoittamana.  Matkakertomukset löytyvät linkkien takaa: Abu Dhabi, Dubai, Sarjah, Ajman, retki Omaniin

Kirjautuminen Turkish Airlinesin lennolle  Helsinki-Vantaan lentoasemalla sujui mukavasti Star Aliansin virkailijan hoitaessa tehtävän. Koimme Millan kanssa pienen yllätyksen, kun virkailija kertoi matkamme jatkuvan Istanbulin jälkeen Abu Dhabiin. En ollut tarkistanut pari viikkoa ennen lähtöä tulleista matkadokumenteista muuta kuin lähtöajan ja eipä ollut Millakaan.  Luulimme, että lennämme Dubaihin, josta sitten olisi  bussikuljetus ensimmäiseen majoituspaikkaamme Abu Dhabiin. 

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun en ollut tarkistanut lennoista saatua vahvistusta huolellisesti. Syksyllä 2002 olimme palaamassa kotiin Helin ja kavereiden kanssa kannustusmatkalta agilityn MM-kisoista Dortmundista. Kollega oli varannut lennot useita kuukausia aikaisemmin lomani aikana, kun kisapaikka ja -aika oli varmistunut. En ollut lukenut lähes vuoden aikana mitä silloin käytössä olleissa pahvilipuissa oli lukenut. Seistessämme lähtöselvitysjonossa 7.päivä lokakuuta (07 OCT) sanoi virkailija:"teillä on paikat lennolle 7.päivä joulukuuta" (07 DEC). Onneksi työtehtäviini kuului siihen aikaan päivittäinen yhteydenpito Finnairin paikkavaraamoon ja kännykätkin olivat jo yleisiä ja puhelinnumeronkin muistin.  Soitin paikkavaraamoon ja kerroin, että olemme lähtöselvitysjonossa ja varaus on tehty vahingossa väärälle päivälle. Koneessa oli tilaa ja varauksemme vaihdettiin oikealle päivälle.       

Saimme Helsinki - Istanbul lennolle vierekkäiset paikat koneen riviltä 24 ja ympärillämme oli muitakin samalle kiertomatkalle lähtijöitä. Jatkolennolle Istanbul - Abu Dhabi lähtöselvitysvirkailijan kone antoi meille ensin peräkkäiset paikat, mutta hetken tutkittuaan virkailija löysi vierekkäiset paikat vaikka kone oli kuulemma täynnä.
Ensimmäisellä lennolla lämpimän ruoan vaihtoehtoina olivat kana ja pasta. Millalle olin tilannut etukäteen matkanjärjestäjältä sähköpostitse kasvisruoan.  Sain viestiin hiukan epämääräisen vastauksen, joten oikeastaan yllätyin, kun kasvisruoka tai oikeastaan vegaaniruoka tuotiin tarjolle. Oma ateriani sisälsi pennepastaa tomaattikastikkeessa, pienen kreikkalaisen salaatin ja jälkiruoaksi mokkavaahtoa.
Istanbulissa vaihdoimme lentokonetta portilta 200 ja jotakin portille 702. Matka porttien välillä oli melkoinen. Tämä Istanbulin vanha lentokenttä oli tuttu parilta käynniltä, joten suunnistaminen ja välipalapaikan etsiminen sujui helposti. Kaupoissa oli loppuunmyyntialennuksia, sillä Istanbulissa otettiin käyttöön uusi lentoasemarakennus 29.10.2018.
Kävimme syömässä pientä välipalaa, Millalle salaatti ja mehu, minä otin mansikkarahkaa, mysliä ja vettä. Mukava yllätys oli se, että salaatti ja rahka olivat tarjolla lasiastioissa, joita voitiin käyttää uudestaan kerta toisensa jälkeen. 
Jostain syystä lähtöportilla piti olla tunti ennen lähtöä, mutta matkustajia ruvettiin ottamaan koneeseen vasta puolisen tuntia ennen lähtöaikaa ja niinpä lähtö viivästyi hiukan. 
Päästyämme koneeseen oli siellä aikamoinen hulabaloo. Ihmisillä oli samoja paikkanumeroita tai sitten he eivät osanneet katsoa, mitä maihinnousukorteissa luki. Meidänkin paikoillamme istui kaksi saksalaista rouvaa, jotka olivat puheidensa mukaan tulossa samanlaiselle kiertomatkalle. Toinen rouva siirtyi eteemme ja lopulta toinenkin pääsi hänen viereensä ja meille jäi Millan kanssa kolmen henkilön paikat.
Lennon etenemistä saattoi seurata istuimen edessä olleelta näytöltä ja tarjolla oli myös suuri määrä erilaisia filmejä ja musiikkia.
Tälläkin lento-osuudella Milla sai vegaaniruoka-annoksensa. Se sattui olemaan aivan samanlainen kuin ensimmäisellä lennolla, mutta onneksi ruoka oli maistuvaa. Minä valitsin tällä kerralla liharuokaa, jossa oli grillattuja jauhelihapötkylöitä ja grillattua kesäkurpitsaa sekä riisiä. Ruoat maistuivat mukavasti grillatuille. Salaattina oli tatsikia, jonka kaasin kastikkeeksi riisille. Jälkiruokana oli suklaavaahtoa.


Turvallisuusvideo oli hauska animaatio, jossa legohahmot olivat pääosassa.  Abu Dhabiin laskeuduimme kutakuinkin aikataulun mukaan. 


Muut pakettimatkalla olleet lähtivät hotellista kotimatkalle 31.10.2018 keskiviikkona klo 19:15 ja olivat Helsingissä torstaina puolen päivän aikoihin.  

Me peruutimme paluulennon oppaalle ja jäimme hotelliin vielä neljäksi yöksi. Sunnuntaina 4.11.2018 olisi huone pitänyt luovuttaa klo 12.  Tarkistin vastaanotossa olleelta virkailijalta, mihin aikaan Dubain lentokentälle terminaaliin 1 olisi hyvä lähteä, kun Finnairin lento lähtisi klo 17:50. Virkailija ehdotti klo 14:30. Päätimme kuitenkin lähteä jo klo 14:00 ja tilasimme taksin noutamaan meidät siihen aikaan.  Sen jälkeen kysyin mahdollisuutta pitää huonetta hiukan pidempään ja saimmekin luovuttaa sen vasta lähtiessämme klo 14. 

Matka hotellistamme lentokentälle oli noin 30 km, mutta aikaa kului reilu tunti, sillä varsinkin Sarjahin keskustan tuntumassa, jopa monikaistaisilla moottoritien näköisillä väylillä liikenne oli aivan seisoksissa. Lähestyttäessä lentokenttää liikenne rupesi rullaamaan ja pääsimme perille hyvissä ajoin.  Olin saanut hinta-arvion taksimatkalle 100,- - 150,- AED, mutta matka maksoi vain 89,- AED.

Lentoasemalla näimme heti infotaulusta, että Finnairin koneeseen on lähtöselvitys alueelta 1 ja sinne löysi helposti perille seuraamalla opasteita.  Tuolla alueella oli lähtöselvitys käynnissä vain muutamalla pisteellä.  Olimme tehneet puhelimella lähtöselvityksen ja saaneet paikat riviltä 45.  Jätimme matkalaukkumme pagage drop -pisteeseen ja siirryimme turvatarkastuksen ja passien tarkastuksen kautta juna-asemalle.


Opasteet olivat selkeitä ja liikkuminen oli helppoa.  Juna vei meidät D-porttien alueelle, jossa kävimme McDonaldsilla syömässä intialaismausteiset kasvishampurilaiset ja joitain pieniä tuliaisostoksiakin tuli tehtyä.

Reilua tuntia ennen lähtöä tarkentui, miltä portilta koneemme olisi lähdössä.  Portilla oli jo nähtävissä, että kone ei tulisi olemaan täynnä. Saimme käyttöömme koneen keskeltä kolme penkkiä ja tilaa oli koneen perällä niin, että sinne olisi voinut mennä pitkäkseen kolmelle penkille.
Koneen lähtiessä liikkeelle, tuli näyttöön teksti, jonka ymmärsimme niin, että koneessa olisi ollut nettiyhteys.  Sitä siellä ei ollut ainakaan meidän puhelimiimme ja emmehän me tietenkään voineet paljastaa lentohenkilökunnalle, ettemme ymmärtäneet mitä tuo viesti tarkoitti käytännössä. 
Matka sujui hyvin ilman nettiyhteyttäkin, kun tarjolla oli monenlaisia filmejä ja musiikkia.

Olimme tilanneet etukäteen ateriat, sillä ilmaisena tarjoiluna Finnairilla on vain mustikkamehua, vettä, kahvia ja teetä.
Kasvisateria
Jauheliha-ateria
Yhdensuuntaisia Finnairin lentoja DXB-HEL ja aterioita varatessani hinnat tulivat AED:nä, mutta tiliotteesta matkan jälkeen näkyi, että aterioista veloitettiin 14,57 eur / henkilö ja lennoista yhden matkalaukun kanssa 264,66 eur / henkilö. Lentoaika Finnairin suoralla lennolla oli vain 5t 45 min ja kone laskeutui Helsinki Vantaan kentälle ennen kymmentä, kun kahden tunnin aikaero otettiin huomioon. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti