Teimme viikolla Ilpon kanssa pyöräretken Viikistä Vantaan Tammistoon. Menomatkan ajoimme yhtä matkaa Malmin katujen kautta, mutta paluussa ajoimme eri reittejä, koska kummallakin oli omia asioita hoidettavana hiukan eri paikoissa. Ilpo esimerkiksi vei pyöränsä huoltoon ja samalla siihen oli tarkoitus vaihtaa nastarenkaat.
Minä ajelin Keravan- ja Vantaanjoen rantoja pitkin. Otin valokuvia kauniista maisemista ja liukkaasta tiestä pohtien, että pitäisikö siirtyä kaduille, koska siellä ei ollut jäätä. Jatkoin kuitenkin polkemista rantatiellä kohti Maaherrantietä ja Pihlajistoa.
Savelanpuiston kevyenliikenteen väylällä Longinojan luontopolun opastetaulun kohdalla piti kääntyä loivasti oikealle. Hiekkatie oli peilijäässä ja aivan hiljaisessa vauhdissa pyörä lähti luisuun ja kaaduin oikealle kyljelleni. Mihinkään ei sattunut, mutta pää kopahti räsähtäen maahan.
Onneksi päässä oli kypärä, jonka pinta murtui, ettei tarvinnut pääkallon murtua. Hieman pelotti jatkaa matkaa yksinäni, vaikka tiessä ei ollutkaan pienen kävelymatkan jälkeen jäätä. Kotona luin aivotärähdyksen oireista ja niitä ei onneksi ole tullut.
.
Sillä hetkellä tuntui, että tämän kauden pyöräilyt on pyöräilty, mutta seuraavana päivänä ajoin bussilla ostamaan uuden pyöräilykypärän. Päädyin Mips-kypärään. Linkki vie Bilteman sivuille, josta en kypärääni ostanut, mutta siellä on selkeästi kerrottu, mikä on Mips?
"Patentoitu Mips-järjestelmä suojaa aivoja kiertoliikkeeltä, jos kaadut pyörällä ja isket pääsi maahan. Vinosti päähän kohdistuvasta iskusta aiheutuva kiertoliike on hyvin tavallista kaatumisonnettomuuksissa. Mips-kypärässä kuori ja pehmuste on erotettu toisistaan kitkakerroksella, jonka ansiosta ne pääsevät liikkumaan 10–15 mm toisistaan riippumatta. Tällöin kypärän kuori ottaa vastaan suuren osan vinon iskun
synnyttämästä liike-energiasta. Tämä vähentää aivoihin kohdistuvaa rasitusta ja sen myötä aivojen vaurioitumisvaaraa."
Onni omassa kaatumisessani oli tietysti se, että minulla oli kypärä päässä. Suojaa antoivat kaiketi myös päässä ollut pipo ja paksut hiukseni.
Nyt on myös Schwalben nastarenkaat kaivettu varastosta esiin. Vien ne pyöräni kanssa huoltoliikkeeseen ja annan ammattilaisen vaihtaa renkaat. Vaikka en varsinaisesti ole mikään talvipyöräilija, niin lyhyillä asiointireissuilla sähköavusteinen polkupyörä helpottaa huomattavasti elämää.
Haluankin muistuttaa, että käyttäkää aina pyöräillessänne kypärää, sillä hiljaisessakin vauhdissa kaaduttaessa saattaa pää kopahtaa kohtalokkaasti maahan ja älkää ajako liukkaalla kelillä ilman nastarenkaita.
Huh, toden totta, onneksi sinulla oli kypärä. Itse ostin myös hiljattain uuden kypärän, mutta sitä ei tule aina käytettyä, jos "lähtee vain kauppaan". Hyvä muistutus, että kyllä se kannattaa pitää päässä.
VastaaPoistaHei Mikko, minäkin olen joskus aikaisemmin jättänyt kypärän pyörälaukkuun lyhyillä matkoilla, mutta enpä taida enää jättää. Laita sinäkin vastedes kypärä aina päähäsi, sillä kohtalokas kaatuminen voi tapahtua vaikka irtohiekkaan liukastumalla tai tiessä olevaan kuoppaan.
VastaaPoista