perjantaina, kesäkuuta 30, 2017

Ukraina, Odessa 2017

Ukraina Odessa 23. - 26.6.2017

Maabongauslistaltani puuttui Euroopasta muutama maa.  Niissä käyminen oli ollut mielessä jo joitain vuosia. Odessa oli nimenä tuttu kaupunki entisen työnantajan Etumatkojen  kohteena, mutta jäi aikanaan käymättä.
Juhannuksen seutu vietettiin Odessan lisäksi Valko-Venäjän Minskissä ja Moldovan Chisinaussa.  Matkakertomukset löytyvät linkkien takaa ja lisää kuvia Odessasta on Metkaamatkustelua.kuvat -sivustolla.

Belavian lento klo 13:00 – 14:40 vei meidät Valko-Venäjän Minskistä Ukrainan Odessaan juhannusaattona 23.6.2017. Olin lukenut, että lentokentällä odottavat taksit voivat pyytää kyydistä ylihintaa, joten tilasin taksin valmiiksi hotellin kautta. Hinnaksi oli kerrottu 300,- Ukrainan hryvniaa eli noin 10,- euroa.  Kerroin kuskille, että meidän pitäisi vaihtaa rahaa, jotta saamme matkan maksettua, mutta hän sanoi, että saa maksun hotellilta, joten rahanvaihtoa ei tarvitse tehdä siinä vaiheessa.
Vintage Hotel Odessa
Hotelliin päästyämme maksoin vastaanotossa kortilla sekä huoneen että taksin.  Hotelli Vintage Odessa sijaitsee uudehkossa korkeassa rakennuksessa, mutta hotellin käytössä oli ilmeisesti vain pohjakerroksessa sijainneen vastaanoton lisäksi rakennuksen ensimmäinen kerros. Siellä sijaitsivat huoneet ja aamiaisravintola sekä kaksi terassia. Yleiset tilat oli kalustettu hiukan vanhahtavaan tyyliin tehdyillä uusilla vaaleilla kalusteilla ja valaisimilla ja samoin olivat huoneet vaaleita ja kauniisti sekä käytännöllisesti kalustettuja.  Säilytystilaa oli runsaasti koko yhden seinän peittäneessä liukuovikaapistossa, wifi ja ilmastointi toimivat, pistorasioita oli riittävästi ja suihkulla varustettu kylpyhuone oli kaunis ja tilava.

Saatuamme laukut huoneeseen, kysyimme respasta, missä sijaitsee lähin pankki.  Sellainen löytyi aivan hotellin läheltä, mutta se oli kiinni, joten rahanvaihto ei onnistunut.  Palasimme hotelliin kysymään, missä olisi pankkiautomaatteja.  Saimme ohjeen mennä lähikadulle.  Emme löytäneet automaattia, joten kysyimme apua kadulla kulkijoilta.  Kukaan ei puhunut englantia, mutta onneksi bankomat sana tuli ymmärretyksi ja meidät ohjattiin kohdalla olevaan elintarvikeliikkeeseen.  Sisältä hyllyjen välistä löytyi kaksikin automaattia.  Ensimmäinen sylkäisi korttini heti ulos ja lähettyvillä ollut asiakas mainitsi, että se oli vain paikallisen pankin asiakkaille.  Toinenkaan automaatti ei antanut minulle rahaa. Jälkeenpäin ajatellen saattoi ongelma olla se, että koitin nostaa rahaa debet-puolelta.  Ehkä rahaa olisi saanut credit eli luottokorttipuolelta. Onneksi vettä ja muita tarvitsemiamme pieniä ostoksia sai tehtyä kortilla.
Mauritanian arch
Pieni kävelykierros hotellin ympärillä oli myös paikallaan. Parinkymmenen metrin päässä oli ”Mauritanian arch” , josta lähti katu kohti köysiradan päätepistettä ja metsikön läpi portaat rantaan. Käväisin rannassa ja totesin, että matala hiekkaranta ei ollut snorklauksesta pitäville ihanteellisin.  Toki tämä oli tiedossa jo etukäteen, joten pettymystä ei tullut.
Matkalla illalliselle
Illallisajan koittaessa alkoi valitettavasti myös sade, joten päätimme jäädä syömään hotellin lähelle. Sieltä löytyi Mango cafe, jossa oli tarjolla japanilaista ja thaimaalaista ruokaa. Päädyimme thaimaalaiseen eikä todellakaan tarvinnut pettyä.

Lauantai 22.6.2017
Hotellin aamiainen tarjoiltiin pöytiin ja sen sai valita kuudesta erilaisesta menusta.  Siihen sisältyi esimerkiksi kolmen munan munakkaita tai paistettuja kananmunia ja pekonia, teetä/kahvia, luonnonjugurttia, tuoremehua, pala paahtoleipää ja iso kaurakeksi .  Päivä lähti hyvin käyntiin tällaisella annoksella.

Hotellin respasta saimme vinkkejä julkisten kulkuvälineiden käyttöön.  Bussiliput maksoivat 5,- rahaa (hryvniaa) ja raitiovaunuliput 3,-  rahaa.  Lippu ostettiin joko kuljettajalta tai sitten kulkuvälineessä oli rahastaja. Vähitellen oli aika lähteä etsimään rahannostoautomaattia.  Googlen kartta oli korvaamaton apu.  Kun latasi kartan wifin avulla valmiiksi puhelimeen saattoi sitä käyttää kaupungilla offline-tilassa. Automaatti löytyi ja saimme viimeinkin käteistä rahaa.  Kurssin olimme tarkistaneet netistä. 1000,- paikallista rahaa oli noin 33,- eur.  Helppo tapa vaihtokurssin laskemiseksi oli ottaa paikallisesta rahasummasta nolla pois ja jakaa summa kolmella.
Bussimatkaseuralainen
Googlen karttapalvelu kertoi myös minkä numeroisella bussilla kannatti lähteä etsimään kaupungin keskustaa ja kuuluisinta nähtävyyttä Potemkinin portaita. Portaat ovat tulleet tunnetuiksi Sergei Eisensteinin ohjaamasta mykkäelokuvasta Panssarilaiva Potemkin.
Selfie Potempikin portaiden alapäässä
Portaat löytyivät ja niiden luota köysirata, jolla pääsi portaiden alapäähän.    Ylös kiipesin kaikki 192 porrasta.

Nyt tekikin mieli jo kahvia ja leivoksia, joten istahdimme Londonskaja hotellin terassille. Ohi kulki pieniä avobusseja, jotka tekivät kierroksia keskustassa.
Kuva Odessa City tours nettisivuilta
Mekin osallistuimme kahvien jälkeen tunnin kierrokselle, joka kesti pidempääkin, sillä oppaan mukaan oli harvinaista, että kaikki osallistujat olivat muualta kuin venäjää puhuvista maista. Mukana oli turkkilaisia rouvia ja kolme rouvaa USA:sta.  Opas oli innoissaan, kun sai kerrankin puhua englantia sellaisten turistien kanssa, jotka kieltä todella ymmärsivät ja puhetta riitti. Noin ylipäätään täytyy sanoa, että emme reissumme aikana törmänneet muihin turisteihin, jotka olisivat olleet muualta kuin venäjää puhuneista maista.  Kierroksen jälkeen kävimme syömässä salaatit pizzeria Veneziassa.  Kaksi salaattia, kaksi suurta annosta valkosipulileipää ja juomat maksoivat tippeineen alle 12,- euroa.  Hotelliin palasimme iltapäivän kuumimmiksi tunneiksi.
Odessan hiekkarantaa
Illalla lähdimme hotellin edestä raitiovaunu numero 5:lla ja bussilla keskustaan. Googlen offline-kartta auttoi taas suunnistuksessa. Toiveenamme oli löytää ravintola, jossa tarjottaisiin Kievin kanaa, mutta jäi löytymättä, sillä edes englanninkielistä manua ei ollut kaikkialla eivätkä tarjoilijat puhuneet englantia. CluKoza-ravintolassa oli menu, jossa oli kuvia ja muutama sana englantia, joten jäimme sen terassille ruokailemaan.

Hotellille palasimme taksilla.  Olin ajatellut, että maksamme taksista korkeintaan 200,- mutta kuski ehdotti hinnaksi 150,-, joten kaupat syntyivät.

Sunnuntai 25.6.2017
Aamiaisen jälkeen kyselin hotellista mahdollisuutta vuokrata polkupyörät.  Respan poika kertoi, että lähin pyörävuokraamo on nimeltään Tandem ja hän merkitsi vuokraamon sijainnin paperikarttaan.  Ostimme eväitä läheisestä konditoriakahvilasta ja menimme 70-luvun köysiradan pienillä vaunuilla rantaan.

Koitimme suunnistaa paperikartan avulla,  mutta se ei oikein onnistunut.  Rannalla oli lukuisia baareja, kioskeja yms. ja kysyin reittiä pyörävuokraamoon, mutta ihmiset eivät puhuneet englantia eikä edes sana Tandem tuntunut tutulta.  Onneksi oli googlen offline kartta ja löysimme lopulta perille.
Googlen kartta
Pyörävuokraamon pitäjäkään ei puhunut englantia kuin muutaman sanan, mutta ystävällinen asenne auttoi ja saimme pyörät.  Tuntihinta oli 60,- ja pantiksi jätin henkilötodistukseni.

Rannan tuntumassa oli hyvä kevyenliikenteenväylä, johon oli merkitty pyöräilijöille oma kaistansa. Ajoimme pohjoisessa Nemo delfinaarion lähettyville.  Käännyimme takaisin etelään ja söimme eväät yhdellä lukuisista penkeistä ja jatkoimme matkaa.  Jonkin ajan kuluttua saavuimme hotellialueelle ja pyörätien molemmin puolin oli ravintoloita, kauppoja ym. toimintaa vierivieressä.  Jalankulkijoitakin oli niin runsaasti, että pyöräily oli hankalaa.  Mielessä kävi ajatus, että olipa onni, ettemme olleet varanneet omaa hotellamme siltä alueelta. Käännyimme takaisin kohti pyörävuokraamoa ja luovutimme pyörät pois parin tunnin ajelun jälkeen.
Rantatie turistialueella
Iltapäivänokosten jälkeen päätimme lähteä taas keskustaan ja toiveena oli myös vaihtaa rahaa.  Kysäisin respasta uudelta henkilöltä lähintä rahanvaihtopaikkaa.  Hän kertoi sellaisen olevan lähellä sitä kauppaa, jonka sisällä on pankkiautomaatteja.  Kävelimme neuvottun paikaan, mutta rahanvaihtoistettä ei löytynyt.  Kysyimme ohikulkijoilta ja rouva näytii, että tässähän sellainen on.  ”Tässä” oli tavallinen ruokakauppa.  Menimme sinne sisään ja sieltä todellakin löytyi leivos- ja juomahyllyjen välistä koppi, jossa vaihdettiin rahaa.
Rahanvaihtopiste ruokakaupassa
Seikkailimme taas keskustaan raitiovaunulla ja bussilla seuraten puhelimesta googlen kartalta sijaintiamme, jotta osasimme jäädä kulkuvälineestä pois suunnilleen oikealla pysäkillä. Pistäydyin parissa merkkituotteiden alennusmyynti- ja outlet-myymälässä sisällä, mutta mitään ostettavaa ei löytynyt.  Eipä ollut löytyä ravintolaakaan, jossa olisi englanninkielinen menu, puhumattakaan siitä, että löytyisi ravintolan terassi, jossa ei poltettaisi tupakkaa tai vesipiippua. Irlantilaisesta Mick O Neill´s pubista löytyi englanninkielinen menu ja ruokakin oli hyvää.  Toki mieli olisi tehnyt syödä jotakin paikallista. Taksikyydin hotelliin saimme 100,- rahalla.

Maanantai 26.6.2017
Aamiaisen jälkeen kävimme hakemassa matkaeväitä lähikaupasta ja palattuamme hotelliin, soitettiin respasta, että taksikuski oli valmiina viemään meitä Moldovan Chisinauhun.  Olimme saaneet hotellin kautta tarjouksen 200 kilometrin kuljetuksesta 1600,- + green card kuskille 520,- + tulli 100,-  yhteensä 2220,- eli noin 73,- euroa. Niinpä lähdimme matkaan klo 09:45 ja perillä olimme klo 14:15.

Reissusta Transnistrian läpi Moldovaan ja Chisinausta on linkkien takana omat matkakertomuksensa.