tiistaina, kesäkuuta 06, 2017

Pyöräilyä Viron Pärnussa 31.5. - 4.6.2017

Tuttavapariskunnan kanssa viides yhteinen pyöräilymatka Viroon alkoi 10 asteen viileydessä, tuulessa ja hienoisessa sateessa.  Puolitoistasataa valokuvaa löyy Metkaamatkustelua.kuvat -sivustolta

Tässä linkit muihin pyöräreissuissujemme matkakertomuksiin

Pyöräilimme Viikistä Myllypuroon, sieltä metrolla Kaisaniemeen ja pyöräillen Katajanokalle.  Klo 11:30 lähteneelle Viking EXPS-laivalle tuli kanssamme vain kaksi moottoripyörää eikä muita polkupyöräilijöitä.  Laivalla meidät ohjattiin tuttuun tapaan selkeästi ja turvallisen tuntuisesti paikalle, johon saimme kiinnitettyä pyörät. Ilman viileys ja harmaus esti kevään arktisen lintumuuton loppuhäntien seuraamisen laivan kannelta.

Tallinnan satamassa ovat merkinnät puutteellisia, jotta lyhyin reitti linja-autoasemalle olisi löytynyt ilman harhailua. Pärnuun oli junayhteys vain kolme kertaa päivässä, joten päätimme koittaa saisimmeko pyörät mukaan klo 15:30 lähtevään LUX Express bussiin.  Ostin eläkeläisliput lipputoimistosta 4,20 eur / lippu + palvelumaksu yhteensä 1,- euro.  Sain varoituksen, ettei kuljettaja välttämättä ota mukaan kaikkia pyöriä.

Kuljettajan ensimmäinen kommentti olikin, etteivät pyörät mahdu kyytiin, koska mukaan oli tulossa muutakin rahtia kuin matkustajien matkatavarat.  Matkatavaratila oli iso, joten käänsimme toiveikkaana polkupyörien ohjaustangot valmiiksi etupyörän suuntaisiksi ja lopulta kuljettaja myöntyi pyörien lastaamiseen bussiin. 1 tunnin ja 50 minuutin matka sujui mukavasti tilavassa bussissa.

LUX Express-bussi Tallinna - Pärnu
Pärnun linja-autoasemalla on rakennustyöt meneillään, mutta bussi pysähtyi edelliseltä Pärnun matkalta tutuille kulmille. Hotellimme Villa Wesset löytyi helposti ja polkupyörille oli turvallisen tuntuinen säilytyspaikka hotellin sisäpihalla.
Huoneet olivat pienehköjä, mutta eihän tänne hotelliin oltu tultu oleskelemaan. Kolmekerroksisen hissittömän hotellin yleisissä tiloissa oli kokolattiamatot, mutta onneksi huoneissa oli laminaattilattiat.  Kahden vuoteen lisäksi oli huoneesa yksi yöpöytä/kaapisto ja reilun kokoinen lipasto sekä eteisessä kaapisto, jossa sekä hyllyjä että tilaa henkareilla säilytettäville vaatteille.  Huoneen seinällä oli naulakko, jossa oli ripustuskoukut, joihin olikin mukavaa ripustaa kosteat sadetakit. Kalustukseen kuului myös yksi tuoli, teline matkalaukulle, seinään kiinnitetty hyllykkö ja TV seinällä. Kylpyhuoneessa oli wc- ja käsienpesualtaiden lisäksi suihkukaappi sekä hiusten kuivain.  Pistorasioita ei ollut  riittävästi, joten TV:n johto oli otettava pois seinästä, jotta toinen kännykkä saatiin ladattua ja toinen ladattiin kylpyhuoneessa.

Hotellin kalusteet oli valmistettu 1930-luvun tyyliin. Tunnelma oli mukava ja palvelu hyvää. Ruoka sekä ensimmäisen illan illallisella että aamiaisilla oli erinomaista ja aseteltu kauniisti esille. Ravintolaruoan hinnat Virossa ovat vieläkin hyvin edullisia.  Huoneiden siivoukseen kiinnitimme huomiota ja annoimme palautetta paikan päällä. Pyyheliinat vaihdettiin turhaan päivittäin ja sen lisäksi roskakorit tyhjennettiin ja vuodevaatteet oiottiin.  Muuta ei tehty.  Lattioita ei imuroitu tai pyyhitty eikä juomalaseja pesty tai kylpyhuoneen lasihyllyä pyyhitty.  Lenkkareidemme mukana kulkeutui huoneeseen väkisin hiekkaa, kun päivisin kuljimme luonnossa.
Villa Wesset illallinen 31.5.2017
Ennen nukkumaan menoa teimme vielä iltakävelyn rannalla. Hiljaiselta näytti sekä rannan yökerhossa että taivaalla.  Muutama hanhiparvi sentään nähtiin.
Yökerho Sunset
Hanhiparvi
Torstai 1.6.2017
Villa Wesset aamiainen
Herkullisen aamiaisen jälkeen lähdimme polkemaan rantaa pitkin länteen ohi Valgerannan kohti Audrun kartanoa ja lähellä olevaa kirkkoa.  Kartano oli pahasti rapistunut eikä se ole koskaan ollut yhtä komea kuin monet pohjoisemmat kartanot. Kartanon puisto lampineen ja puroineen oli kauns.
Audru
Kylän kaupasta vastapäätä kirkkoa kävimme hakemassa lounastarpeita ja pyöräilimme Valgerannan leirintäalueelle haukkaamaan lounasta.
Kauppa Audrussa
Audrun kirkko
Lounas Valgerannan leirintäalueella
Hotelliin palasimme ohi rantaniittyjen, joilla laidunsi nautoja. Onneksi tuuli oli paluumatkalla myötäinen sillä sen voimakkuus oli noin 10 m/sek.
Rantaniitty
Ilpolla oli reissussa mukana vain parit caprihousut ja jalkoja palelsi.  Niinpä lähdimme hotellilta ajamaan kohti Kaubamajakas kauppakeskusta. Ensimmäinen liike ovien sisäpuolella myi urheiluvaatteita ja verkkarit löytyivät nopeasti.
Kaubamajakas
Keskustaan palasimme Riia maanteen vieressä kulkevaa kevyenliikenteen väylää pitkin.  Nämä pyörätiet ovatkin se asia, jonka vuoksi Virossa on mukava pyöräillä.
Riia Maantee
Tapasimme kaverit keskustassa ja menimme illalliselle Hea maa kahvila ravintolaan. Ruoka ei taaskaan pettänyt.
Hea maan ateriakonaisuus
Perjantai 2.6.2017
Päivän pyöräilysuunnaksi otimme pohjoisen tai oikeammin luoteen ja pyöräilimme Sauga joen rantojen läheisyydessä.
Silta Vana-Pärnussa

Matkan varrelle sattui hyvien päällystettyjen teiden lisäksi myös hiekkatietä, mutta linnat ja kartanot olivat piilossa. Yksi kukkula nähtiin, jonka rinteellä oli kivimuuri, mutta arvoitukseksi jäi, mikä se oli.

Pup ja Guesthouse Conzenhof Sagassa

Saugassa pysähdyimme kahville ja toiveena oli saada jokin levonnainen kahvin kanssa, mutta oli tyydyttävä jälkiruokakiisseliin.  Conzenhof majatalossa oli tarjolla buffet-lounas, joka tuntui olevan suosittu lähistön työmiesten keskuudessa.
Päiväkahvit Saugassa
Pärnun liput ovat kuin Suomen lippujen negatiivejä
Pärnussa päätimme vielä pyöräillä Pärnujoen etelärannnan kevyenliikenteen väylää Papiniidun sillalle asti. Keskustan tuntumassa jäimme katsomaan kurpitsaistutusten luona olevia istuimia ja kuulimme paikalla olleelta naiselta, että päiväkotilapset ovat istuttaneet kasvit ja kilpailevat siitä kenelle kasvaa suurin kurpitsa, joka nostetaan myöhemmin tuolille.
Päiväkotilasten kurpitsaistutuksia
Pärnujoen rannan kevyenliikenteenväylä
Keskustaan palasimme autokatuja pitkin ja pistäydyimme Pärnun museossa. Istahdimme museossa katsomaan historiallisia filmejä.  Pärnun tulvat tammikuussa 2005 olivat päässeet meiltä kaikilta menemään ohi huomion.  Turun Sanomat kertoo tulvista 17.1.2005.   Museon kahvilassa nautimme edulliset ja herkulliset borssi- ja seljankakeitot.
Käväisimme myös uudessa steriilin tuntuisessa Pärnu turg rakennuksessa ja ulkotorilla, mutta sieltä ei tarttunut mukaani mitään.
Illallisen nautimme hotellimme läheisessä Estonia Resort hotellin Noot ravintolassa ja taaskaan ei tarvinnut pettyä.
Noot ravintolan illallinen
Lauantai 3.6.2017
Päivän pyöräilysuunnaksi otimme rannan ja sieltä itään. Matkakumppanit tarkkailivat tuttuun tapaansa lintuja ja kasveja, minä keskityin maisemien ihailuun ja rakennuksiin.
Pärnun hiekkarannat ovat varmasti mukavia lapsiperheille, mutta snorklailusta pitäville uimareille niistä ei taida olla iloa.  Vesi on varmaan hyvin matalaa kymmenien metrien päähän rannasta.

Rantakosteikon kiertävä puinen kävelytie
Mielenkiintoinen lintutorni
Parin euron pienet lounaspizzat pysähdyimme haukkaamaan Pappa Pizza ja Cafessa Papiniidukadulla.

Pappa pizza
Jatkoimme Pärnujoen pohjoispuolelle ja ajoimme rannan kevyenliikenteen väylää Tallinnan maantien sillalle ja keskustaan.

Naisväelle suotiin hetki tuliaisostosten tekoon Rüütlikadun kaupoissa. Koirienhoitajat saivat pellavahuivit ja hinnat olivat edelleen edullisia.
Rüütli ja Pühavaemukatujen risteys
Satama Pärnun jahtiklubin lähellä
Illalliselle menimme Armeenia ravintolaan Kuningakadulla.  Ravintola tuntui olevan suosittu,sillä pöydät olivat täynnä.  Neljän hengen kolmen ruokalajin ateria ruokajuomineen maksoi 50,- .
Armenialainen salaatti
Saslik- ja kebabvalikoima neljälle
Sunnuntai 4.6.2017

Elron sähköjuna
Matkalla juna-seisakkeelle pyöräilimme vielä rannan tuntumassa.  Kävimme ostamassa junaeväät Kaubamajakasin Rimi-kaupasta ja pääsimme hyvin junaan pyörinemme.  Junamatka keski 2,5 tuntia ja liput olivat hukan kalliimpia kuin bussissa. Yli 65 vuotiaat olisivat saaneet alennusta, mutta henkilökortti oli pyörän sivulaukussa ja sai sinne jäädäkin tässä vaiheessa. Juna täyttyi matkan varrella, mutta polkupyöriä ei tullut montaakaan lisää.
Polkupyörille on hyvät tilat junassa
Tallinnassa aikaa ei ollut muuhun kuin laivasatamaan siirtymiseen. Motoristeja oli nyt mukana  runsaasti kuten aikaisemmillakin matkoilla. Viking FSTR kulki Tallinna - Helsinki välin 1 tunti 40 minuutissa.

Katajanokalla pääsimme laivasta pois ensimmäisinä.  Reissu sujui taas niin mukavasti, ettei auta muu kuin ruveta suunnittelemaan seuraavaa pyörämatkaa.