Transnistrian läpi tuli ajettua 26.6.2017 maabongausmatkalla
Ukrainan Odessasta Moldovan Chisinauhun. Kyydin tilasimme hotellin kautta ja
200 kilometrin matkan hinnaksi sovittiin 1600,- + green card 520,- + tulli
100,- eli kaikkine lisineen 2220,- Ukrainan hryvniaa, noin 73,- euroa.
Lisää auton ikkunan läpi otettuja kännykkäkuvia on
metkaamatkustelua.kuvat sivustolla.
Alueen kartta netistä |
Autoista en ymmärrä mitään, mutta sen huomasin, että taksimme tuulilasin sisäpuolella oli kamera, joka kuvasi koko ajan. Kameran alapuolella oli Samsungin minitabletti, jossa alkumatkalla näkyi googlen kartta, mutta myöhemmin karttaa ei enää näkynyt ja perillä Chisinaussa neuvoin reitin hotelliin oman puhelimeni offline kartan avulla.
Auton kamera ym. tekniikka |
Ulkoministeriön nettisivuilla kertoo matkustustiedote
9.2.2017 seuraavaa: ”Matkailu Moldovassa on turvallista normaalia varovaisuutta
noudattaen. Transnistriaan (Itä-Moldova, Nistru- eli Dnestr-joen itäpuolinen
alue) matkustamista ei kuitenkaan suositella. Transnistria on irrottautunut
Moldovan keskusvallan alaisuudesta, ja alueen turvallisuustilanteen kehitys on
vaikeasti ennustettavissa. Transnistriaan matkustaneilla on ollut vaikeuksia
alueen viranomaisten kanssa. Ulkomaalaisilta peritään usein mielivaltaisia
"rajanylitys-", rekisteröinti- ym. maksuja. Autolla liikkuville
saatetaan ilman todellisia perusteita antaa sakkoja. Transnistriaan
saavuttaessa tulee rekisteröityä. Rekisteröitymiskaavakkeesta tulee säilyttää
kopio, joka annetaan rajaviranomaisille Transnistriasta poistuttaessa.
Transnistriaan autolla matkustettaessa on maksettava erillinen vakuutusmaksu.
Saavuttaessa Moldovaan Transnistrian kautta on
rekisteröidyttävä 72 tunnin sisällä saapumisesta. Chişinăussa rekisteröitymisen
voi tehdä muun muassa osoitteessa strada Puşkin 42 ja muissa Moldovan
kaupungeissa passitoimistoissa.”
Taksikuskin kanssa rajalla Kuchurhanissa |
Ukrainan rajan ylitimme Kuchurhan kaupungin kohdalla ja
saimme passeihin leimat. Pienen matkaa
ajettuamme pysähdyimme Transnistrian rajaviranomaisten luo ja saimme passin
väliin pienen lappusen, jossa oli tekstiä kyrillisin kirjaimin ja kelonajat
11:17:24 sekä 21:17:23. Olikohan meillä
aikaa tuo 10 tuntia alueen läpiajoon? Se
jäi arvoitukseksi. Rajaviranomaiset kurkistivat myös taksin takakonttiin, jossa
matkalaukkumme olivat. Taksikuskin
passin väliin oli ilmestynyt vihertävä paperilappunen.
Tie Transnistriassa Ukrainan rajan ja Tiraspolin välillä |
Leveä hyväkuntoinen ja vähän liikennöity tie kulki kohti
Transnistrian pääkaupunki Tiraspolia.
Ajoimme kaupungin eteläosien läpi. Matkailijana kiinnityi huomio
kyrillisiin kirjaimiin ohi vilahtaneissa teksteissä, sillä Moldova on ottanut
käyttöön latinalaiset kirjaimet, mutta ei Transnistria.
Benderin linna |
Benderin linna näkyi taksin ikkunasta ja pian pysähdyimme
taas rajalle, jossa passit katsottiin ja kurkattiin auton takakonttiin. Pienen matkan kuluttua oli vielä neljäs
passintarkastus.
Jotkin tarkastuksista hoiti taksikuski ja joskus
rajaviranomaiset tulivat kurkkaamaan auton ikkunasta meitä ja pläräsivät hiukan
passejamme. En huomannut kirjoittaa
muistiin mitä tapahtui milläkin rajalla, mutta ilman mitään hämminkiä tai
ylimääräistä rahanpyyntöä kaikki rajanylitykset tapahtuivat. Transnistrian ja Moldovan rajalla saimme
passien väliin vielä yhdet pienet lappuset ja siellä saimme myös vaihdettua
Moldovan valuuttaa.
Mikäli meillä olisi ollut yhteinen kieli kuskin kanssa olisi
ehkä onnistunut pari valokuvauspysähdystä Transnistriassa, mutta nyt on
tyytyminen taksin ikkunasta otettuihin kuviin ja muistikuviin.
Keräsin tähän hiukan Wikipediasta löytynyttä tietoa
alueesta, sillä itsellenikään kaikki yksityiskohdat eivät olleet tuttuja ennen
matkaa.”Transnistria on
valtaosin Dnestrjoen itärannalla oleva, noin 200 kilometriä pitkä, 20
kilometriä leveä ja idässä Ukrainaan rajoittuva alue, joka on itsenäistynyt
Moldovasta yksipuolisesti. Alue sijaitsee Moldovan kansainvälisesti
tunnustettujen rajojen sisäpuolella eikä mikään valtio ole tunnustanut sitä.
Alkuaan romaniaksi
Transnistria-nimeä on historiallisesti käytetty Dnestr- ja (eteläisen)
Etelä-Bugjoen välisestä alueesta. Neuvostoliitossa alue kuului Ukrainan
sosialistisen neuvostotasavallan Moldovan autonomiseen neuvostotasavaltaan
vuodesta 1924 ja neuvostojoukkojen miehitettyä Bessarabian Romanialta vuonna
1940 Moldovan sosialistiseen neuvostotasavaltaan Baltan piiriä lukuun
ottamatta. Toisessa maailmansodassa Transnistria oli Romanian miehittämänä
1941–1944.
Vuonna 1989 alkoi
Moldovan hallituksen ja Transnistrian hallinnon välillä konflikti, joka johtui
etupäässä kielilaeista. Niiden mukaan romaniasta (Moldovassa välillä
nimityksenä moldova) tuli Moldovan ainoa virallinen kieli. Vastarintaa johti
työkollektiivien yhteisneuvosto johdossaan Igor Smirnov. Konfliktit muuttuivat
väkivaltaisiksi ja työläiset järjestäytyivät Moldovan poliisivoimia vastaan.
Transnistria
julistautui itsenäiseksi Moldovasta syyskuussa 1990. Elokuussa 1991 Moldova
julistautui itsenäiseksi Neuvostoliitosta. Kesällä 1992 konflikti päättyi
alueelle sijoitetun Venäjän asevoimien 14. armeijan väliintuloon. Armeijan
komentajana oli Juri Netkatšev, myöhemmin Aleksandr Lebed. Armeijan varastoista
päätyi aseita alueen (itä)slaaveille ja myöhemmin myös venäläisjoukot tukivat
slaaveja. Moldovan poliisi kärsi suuria tappioita saamatta aluetta
hallintaansa. 14. armeijan arsenaaliin kuului neljän divisioonan aseistus ja
noin 4 000 erilaista ajoneuvoa ja Lebedin mukaan se olisi halutessaan ollut
Romanian pääkaupungissa Bukarestissa seitsemässä tunnissa.
Aselepo tehtiin
heinäkuussa 1992 Venäjän presidentti Boris Jeltsinin ja Moldovan presidentti
Mircea Snegurin kesken. Venäjän armeija alkoi vetäytyä 1994.
Syyskuussa 2006
järjestetyssä kansanäänestyksessä 97 % väestöstä äänesti itsenäisyyden
puolesta.[ Äänestysprosentti oli 77,63 %. Osa vaalitarkkailijoista piti vaalia
onnistuneena, kun taas Moldovan Helsinki-ryhmä ilmoitti havainneensa
epämääräisyyksiä ja väitti äänestysprosentin jääneen huomattavasti ilmoitettua
matalammaksi.
Äänestyksessä
kysyttiin: ”Kannatatko tasavallan itsenäisyyttä ja liittymistä Venäjän
federaatioon?” ja ”Kannatatko itsenäisyydestä luopumista ja liittymistä
Moldovan tasavaltaan?” Näin Transnistrian tavoitteena on Venäjään liittyminen,
joskin geopoliittinen asema aiheuttanee hankaluuksia, koska alueella ei ole
yhteistä rajaa Venäjän kanssa ja Venäjäkin tunnustaa alueen Moldovan osaksi.
Moldova, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö (Etyj), Euroopan unioni ja
Yhdysvallat eivät tunnusta vaalia tai sen tulosta.
Venäjän presidentti
Vladimir Putin yritti neuvotella ratkaisua Transnistrian konfliktiin vuonna
2006, tämä kaatui EU:n vastustukseen, jota on pidetty alkuna Venäjän ja lännen
huononeville suhteille. Etyjin puheenjohtajana toiminut Ilkka Kanerva vieraili
maassa tammikuussa 2008 ja pyrki aloittamaan uudelleen neuvottelut Transnistrian
tilanteen ratkaisusta.”
Omatoimisen kiertomatkamme muista kohteista löytyvät muistiinpanot ja kuvia linkkien takaa:
Valko-Venäjä, Minsk sekä kuvia Minskistä
Ukraina, Odessa sekä kuvia Odessasta
Moldova, Chisinau sekä lisää kuvia Chisinausta
Omatoimisen kiertomatkamme muista kohteista löytyvät muistiinpanot ja kuvia linkkien takaa:
Valko-Venäjä, Minsk sekä kuvia Minskistä
Ukraina, Odessa sekä kuvia Odessasta
Moldova, Chisinau sekä lisää kuvia Chisinausta
Tämä oli erityisen hyvä kertomus: )
VastaaPoistaKiitokset kommentista! Olisi kiva päästä käymään Transnistriassa ihan oikeasti, edes päiväretkellä Moldovasta. Saa nähdä miten maailman meno muuttuu ja onnistuuko koskaan.
VastaaPoista