tiistaina, heinäkuuta 04, 2017

Transnistria 2017


Transnistrian läpi tuli ajettua 26.6.2017 maabongausmatkalla Ukrainan Odessasta Moldovan Chisinauhun. Kyydin tilasimme hotellin kautta ja 200 kilometrin matkan hinnaksi sovittiin 1600,- + green card 520,- + tulli 100,- eli kaikkine lisineen 2220,- Ukrainan hryvniaa,  noin 73,- euroa.
Lisää auton ikkunan läpi otettuja kännykkäkuvia on metkaamatkustelua.kuvat sivustolla.
Alueen kartta netistä
Autoista en ymmärrä mitään, mutta sen huomasin, että taksimme tuulilasin sisäpuolella oli kamera, joka kuvasi koko ajan.  Kameran alapuolella oli Samsungin minitabletti, jossa alkumatkalla näkyi googlen kartta, mutta myöhemmin karttaa ei enää näkynyt ja perillä Chisinaussa neuvoin reitin hotelliin oman puhelimeni offline kartan avulla. 
Auton kamera ym. tekniikka


Ulkoministeriön nettisivuilla kertoo matkustustiedote 9.2.2017 seuraavaa: ”Matkailu Moldovassa on turvallista normaalia varovaisuutta noudattaen. Transnistriaan (Itä-Moldova, Nistru- eli Dnestr-joen itäpuolinen alue) matkustamista ei kuitenkaan suositella. Transnistria on irrottautunut Moldovan keskusvallan alaisuudesta, ja alueen turvallisuustilanteen kehitys on vaikeasti ennustettavissa. Transnistriaan matkustaneilla on ollut vaikeuksia alueen viranomaisten kanssa. Ulkomaalaisilta peritään usein mielivaltaisia "rajanylitys-", rekisteröinti- ym. maksuja. Autolla liikkuville saatetaan ilman todellisia perusteita antaa sakkoja. Transnistriaan saavuttaessa tulee rekisteröityä. Rekisteröitymiskaavakkeesta tulee säilyttää kopio, joka annetaan rajaviranomaisille Transnistriasta poistuttaessa. Transnistriaan autolla matkustettaessa on maksettava erillinen vakuutusmaksu.
Saavuttaessa Moldovaan Transnistrian kautta on rekisteröidyttävä 72 tunnin sisällä saapumisesta. Chişinăussa rekisteröitymisen voi tehdä muun muassa osoitteessa strada Puşkin 42 ja muissa Moldovan kaupungeissa passitoimistoissa.”
Taksikuskin kanssa rajalla Kuchurhanissa 

Ukrainan rajan ylitimme Kuchurhan kaupungin kohdalla ja saimme passeihin leimat.  Pienen matkaa ajettuamme pysähdyimme Transnistrian rajaviranomaisten luo ja saimme passin väliin pienen lappusen, jossa oli tekstiä kyrillisin kirjaimin ja kelonajat 11:17:24 sekä 21:17:23.  Olikohan meillä aikaa tuo 10 tuntia alueen läpiajoon?  Se jäi arvoitukseksi. Rajaviranomaiset kurkistivat myös taksin takakonttiin, jossa matkalaukkumme olivat.  Taksikuskin passin väliin oli ilmestynyt vihertävä paperilappunen.
Tie Transnistriassa Ukrainan rajan ja Tiraspolin välillä

Leveä hyväkuntoinen ja vähän liikennöity tie kulki kohti Transnistrian pääkaupunki Tiraspolia.  Ajoimme kaupungin eteläosien läpi. Matkailijana kiinnityi huomio kyrillisiin kirjaimiin ohi vilahtaneissa teksteissä, sillä Moldova on ottanut käyttöön latinalaiset kirjaimet, mutta ei Transnistria.
Benderin linna 
Benderin linna näkyi taksin ikkunasta ja pian pysähdyimme taas rajalle, jossa passit katsottiin ja kurkattiin auton takakonttiin.  Pienen matkan kuluttua oli vielä neljäs passintarkastus. 


Jotkin tarkastuksista hoiti taksikuski ja joskus rajaviranomaiset tulivat kurkkaamaan auton ikkunasta meitä ja pläräsivät hiukan passejamme.  En huomannut kirjoittaa muistiin mitä tapahtui milläkin rajalla, mutta ilman mitään hämminkiä tai ylimääräistä rahanpyyntöä kaikki rajanylitykset tapahtuivat.  Transnistrian ja Moldovan rajalla saimme passien väliin vielä yhdet pienet lappuset ja siellä saimme myös vaihdettua Moldovan valuuttaa.

Mikäli meillä olisi ollut yhteinen kieli kuskin kanssa olisi ehkä onnistunut pari valokuvauspysähdystä Transnistriassa, mutta nyt on tyytyminen taksin ikkunasta otettuihin kuviin ja muistikuviin.


Keräsin tähän hiukan Wikipediasta löytynyttä tietoa alueesta, sillä itsellenikään kaikki yksityiskohdat eivät olleet tuttuja ennen matkaa.Transnistria on valtaosin Dnestrjoen itärannalla oleva, noin 200 kilometriä pitkä, 20 kilometriä leveä ja idässä Ukrainaan rajoittuva alue, joka on itsenäistynyt Moldovasta yksipuolisesti. Alue sijaitsee Moldovan kansainvälisesti tunnustettujen rajojen sisäpuolella eikä mikään valtio ole tunnustanut sitä.

Alkuaan romaniaksi Transnistria-nimeä on historiallisesti käytetty Dnestr- ja (eteläisen) Etelä-Bugjoen välisestä alueesta. Neuvostoliitossa alue kuului Ukrainan sosialistisen neuvostotasavallan Moldovan autonomiseen neuvostotasavaltaan vuodesta 1924 ja neuvostojoukkojen miehitettyä Bessarabian Romanialta vuonna 1940 Moldovan sosialistiseen neuvostotasavaltaan Baltan piiriä lukuun ottamatta. Toisessa maailmansodassa Transnistria oli Romanian miehittämänä 1941–1944.

Vuonna 1989 alkoi Moldovan hallituksen ja Transnistrian hallinnon välillä konflikti, joka johtui etupäässä kielilaeista. Niiden mukaan romaniasta (Moldovassa välillä nimityksenä moldova) tuli Moldovan ainoa virallinen kieli. Vastarintaa johti työkollektiivien yhteisneuvosto johdossaan Igor Smirnov. Konfliktit muuttuivat väkivaltaisiksi ja työläiset järjestäytyivät Moldovan poliisivoimia vastaan.

Transnistria julistautui itsenäiseksi Moldovasta syyskuussa 1990. Elokuussa 1991 Moldova julistautui itsenäiseksi Neuvostoliitosta. Kesällä 1992 konflikti päättyi alueelle sijoitetun Venäjän asevoimien 14. armeijan väliintuloon. Armeijan komentajana oli Juri Netkatšev, myöhemmin Aleksandr Lebed. Armeijan varastoista päätyi aseita alueen (itä)slaaveille ja myöhemmin myös venäläisjoukot tukivat slaaveja. Moldovan poliisi kärsi suuria tappioita saamatta aluetta hallintaansa. 14. armeijan arsenaaliin kuului neljän divisioonan aseistus ja noin 4 000 erilaista ajoneuvoa ja Lebedin mukaan se olisi halutessaan ollut Romanian pääkaupungissa Bukarestissa seitsemässä tunnissa.

Aselepo tehtiin heinäkuussa 1992 Venäjän presidentti Boris Jeltsinin ja Moldovan presidentti Mircea Snegurin kesken. Venäjän armeija alkoi vetäytyä 1994.

Syyskuussa 2006 järjestetyssä kansanäänestyksessä 97 % väestöstä äänesti itsenäisyyden puolesta.[ Äänestysprosentti oli 77,63 %. Osa vaalitarkkailijoista piti vaalia onnistuneena, kun taas Moldovan Helsinki-ryhmä ilmoitti havainneensa epämääräisyyksiä ja väitti äänestysprosentin jääneen huomattavasti ilmoitettua matalammaksi.

Äänestyksessä kysyttiin: ”Kannatatko tasavallan itsenäisyyttä ja liittymistä Venäjän federaatioon?” ja ”Kannatatko itsenäisyydestä luopumista ja liittymistä Moldovan tasavaltaan?” Näin Transnistrian tavoitteena on Venäjään liittyminen, joskin geopoliittinen asema aiheuttanee hankaluuksia, koska alueella ei ole yhteistä rajaa Venäjän kanssa ja Venäjäkin tunnustaa alueen Moldovan osaksi. Moldova, Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö (Etyj), Euroopan unioni ja Yhdysvallat eivät tunnusta vaalia tai sen tulosta.

Venäjän presidentti Vladimir Putin yritti neuvotella ratkaisua Transnistrian konfliktiin vuonna 2006, tämä kaatui EU:n vastustukseen, jota on pidetty alkuna Venäjän ja lännen huononeville suhteille. Etyjin puheenjohtajana toiminut Ilkka Kanerva vieraili maassa tammikuussa 2008 ja pyrki aloittamaan uudelleen neuvottelut Transnistrian tilanteen ratkaisusta.”

Omatoimisen kiertomatkamme muista kohteista löytyvät muistiinpanot ja kuvia linkkien takaa: 
Valko-Venäjä, Minsk  sekä kuvia Minskistä  
Ukraina, Odessa sekä kuvia Odessasta
Moldova, Chisinau sekä lisää kuvia Chisinausta




2 kommenttia:

  1. Tämä oli erityisen hyvä kertomus: )

    VastaaPoista
  2. Kiitokset kommentista! Olisi kiva päästä käymään Transnistriassa ihan oikeasti, edes päiväretkellä Moldovasta. Saa nähdä miten maailman meno muuttuu ja onnistuuko koskaan.

    VastaaPoista