Vihjeitä ja kokemuksia niille pyöräreissua Viroon suunnitteleville, jotka eivät muuten pyöräile pitkiä matkoja ja arastelevat laivalla ja junalla kulkemista pyörien kanssa.
Heinäkuun 2023 puolivälissä teimme uusimman pyöräretken Viroon omien polkupyöriemme kanssa ja siirryimme junalla Tallinasta Tarttoon. Seurueeseemme kuuluu neljä eläkeläistä, joista yksi ajelee hyvin rullaavalla vaihteettomalla mummonpyörällä, toinen vuosia vanhalla 21-vaihteisella pyörällä, kolmas alkujaan 7-vaihteisella Crescentillä, johon on jälkiasennettu E-spin muuntosarjan avulla sähköistys ja neljännellä on sähkavusteinen Ghost E-Teru B Essential Low EQ.
Virossa peruskuntoisen eläkeläisen on helppoa pyöräillä tasaisissa
maastoissa. Siellä on paljon pyöräteitä ja maantiet ovat useimmiten
hyväkuntoisia eikä niillä ole paljon liikennettä. Asumme pienissä villa- tai kartanohotelleissa yhdessä paikassa ja teemme päivittäin 30 - 50 kilometrin lenkkejä lähiympäristöön rauhallisesti polkien. Pysähdymme tarkastelemaan luonnon ihmeitä ja ihailemaan Viron rakennusperintöä sekä syömään eväitä luonnon helmassa.
Tällä kerralla ylitimme Suomenlahden menomatkalla Viking Gabriellalla ja paluussa Viking XPRS laivalla. Tuttavapariskunta saapui paikallisjunalla Helsingin keskustaan ja me Ilpon kanssa saavuimme metrolla Kaisaniemeen eli Helsingin yliopisto nimiselle metroasemalle. Polkupyörällä pystyy hyvin ajamaan esimerkiksi Yliopistonkatua ja Aleksanterinkatua pitkin Katajanokanrataan autojen lähtöselvitykseen. Olemme joinakin vuosina tehneet merimatkan Tallink Siljan laivoilla, jolloin metrolla on ollut kätevää ajaa Ruoholahteen ja polkea sieltä Länsisataman lähtöselvitykseen.
Laivaliput olemme varanneet netistä etukäteen vertaillen eri laivayhtiöiden hintoja ja lähtöaikoja. Polkupyöristä taitavat kaikki veloittaa 5,- euroa / suunta. Jonotus lähtöselvitykseen tapahtuu samaan tapaan sekä Helsingissä että Tallinnassa ja kummankin laivayhtiön laivoille. Ensin asetutaan henkilöautojen kanssa jonoon ja liikutaan autojen perässä kohti lähtöselvityskioskia. Kun lähtöselvitys on tehty niin virkailija kertoo, minkä numeroiseen jonoon on siirryttävä seuraavaksi.
Tallinnan satamassa odottamassa jonon etenemistä lähtöselvitykseen, kesä 2021 |
Joskus moottoripyöräilijat ja polkupyöräilijät ohjataan lähtöselvityksen jälkeen samaan jonoon, mutta toisinaan pyöräilijöitä ohjataan niiden autojen perään, jotka pääsevät ensimmäisenä siirtymään laivaan. Kun ensimmäiset autot saavat luvan lähteä kohti laivaa, ohjataan pyöräilijät ajamaan niiden vanavedessä laivan siihen päähän, josta autot purkautuvat ulos. Useimmiten polkupyörät ja moottoripyörät on kuitenkin koottu johonkin sivuun, josta ne saavat sitten laivan henkilökunnan ohjeistamina lähteä sopivan ajan tullen laivaan. Selitys voi olla sekava, mutta satamassa ohjeet ovat selkeät eikä laivaan ajamista tarvitse jännittää. Olemme polkupyörien kanssa aina olleet autokannen perustasolla eikä meidän ole tarvinnut siirtyä ramppia pitkin ylemmälle autokannelle.
Tallinnan satamassa kaksipyöräisten kokoontuminen ennen laivaan siirtymistä, kesä 2017 |
Katjanokan satamassa odottamassa lupaa siirtyä laivaan, kesä 2023 |
Laivalla kiinnitimme pyörät tuttuun tapaan sivulaukkuineen mustekalakuminauhoilla laivan seinien erilaisiin putkiin. Koska polkupyöriä oli harvinaisen paljon, sidoimme omat pyörämme kiinni toinen toisiinsa, sillä kaikille pyörille ei riittänyt seinänvieruspaikkaa. Mukaan otimme ainoastaan pienet reput, joissa oli rahat, kortit ym. tärkeä omaisuus.
Pyörät on kiinnitetty toisiinsa ja seinän putkiin, kesä 2023 |
Tallink Siljan Megastar laivan pyöräparkki, kesä 2021 |
Laivasta päästään poistumaan ensimmäisinä tai ensimmäisten autojen perässä. Polkupyörillä kannattaa siirtyä heti oikeanpuolimmaisen ajokaistan reunaan ja ajaa siellä rauhallisesti niin, että autot pääsevät ohittamaan hitaammin ajavat pyörät. Satama-alueella varsinkin Tallinnassa ajetaan melko pitkä matka ennen kuin päästään sataman ulkopuolelle pyöräilemään hyviä pyöräteitä pitkin.
Reiditee kesä 2021 |
Ensimmäisestä koronakesästä 2020 lähtien olemme ostaneet 1. luokan junaliput etukäteen netistä Elronin sivuilta. Liput tulevat myyntiin vasta noin viikkoa ennen matkaa. Etukäteen liput ostamalla olemme varmistaneet itsellemme istumapaikat joskus hyvinkin täysiin juniin. Polkupyörillekin on pitänyt ostaa junaliput heinäkuusta 2021 lähtien. Tosin 65 vuotta täyttäneet eivät tarvinneet pyörälippua parina ensimmäisenä kesänä, mutta nykyään taitavat tarvita. Tänä kesänä huomasin, että polkupyörille voi ostaa ja varata paikat etukäteen netistä. Se kannatta tehdä, jolloin varmistaa, että pyörät mahtuvat varmasti junaan. Pyörälippuja oli Tarton juniin etukäteen myynnissä vain neljä kappaletta / juna, mutta paikkoja on kyllä enemmän ja pyörien kanssa matkustavia tuli junaan muitakin kuin me. Liput voi siis ostaa vasta junastakin, jos luottaa, että mahtuu mukaan.
Tämän kesäiseen kohteeseemme Tartoon menee useita junia päivässä, mutta kaikkiin juniin ei myydä pyörälippuja etukäteen. Kannattakin tarkistaa junien aikataulut ja pyöräpaikkojen saatavuus toivottuna viikonpäivänä ennen kuin varaa laivaliput. Huomasin useita viikkoja ennen reissuamme, että maanantain klo 14:16 - 16:23 Tallinna - Tartto junassa on tavallisesti tilaa pyörille ja varasin laivamatkan Viking Linelta klo 10:30 - 13:15, jotta ehdimme kiirehtimättä junaan. Samanlaisen tarkistamisen tein ennen paluupäivän lippujen varaamista.
Junamatkan hinta vaihtelee eri kellonaikoina ja 65 vuotta täyttäneet voivat ostaa alennuslipun (standard class discounted ticket), mutta istumapaikan voi varata vain ostaessaan 1. luokan lipun. Nuo kalliimatkin liput ovat Virossa hyvin kohtuullisen hintaisia, siksi olemme päätyneet sellaisten lippujen ostamiseen.
Junat Virossa ovat sisustukseltaan samanlaisia kuin osa Helsingin lähiliikenteen junista, mutta polkupyöräpaikat ovat Virossa erilaisia. Pyörät pitäisi nostaa roikkumaan telineeseen, kuten teimmekin aikaisemmin, kun kellään ei ollut painavia sähköpyöriä moottoreineen ja akkuineen.
Pyörät roikkumassa Pärnu - Tallinna junassa, kesä 2017 |
Nykyään kasaamme kaikki neljä pyörää mustekalakuminauhoilla pyöräpaikan lattialle ja siinä ne vievät tilaa melkein vain saman verran, kuin jos roikkuisivat seinällä. Konduktöörit ovat kyllä sitä mieltä, että pyörät pitäisi nostaa roikkumaan, mutta antavat pyörien sitten jäädä kasaansa.
Tallinna - Rapla juna, kesä 2021 |
Vuosi sitten ei polkupyörille vielä voinut ostaa paikkoja junaan, jolloin täydessä junassa ihmiset istuivat kännyköitään räpläten taittotuoleilla pyörätelineiden alapuolella eivätkä todellakaan siirtyneet muualle, jotta pyörät olisi voinut sitoa tukevasti seinän viereen. Niinpä jouduimme vuorotellen seisomaan pyörien vieressä ja pitämään niitä pystyssä, vaikka meillä oli istumapaikat kaikille 1.luokassa. Onneksi tästä ongelmasta on nyt päästy, kun pyöräpaikan voi varata etukäteen.
Rakvere - Tallinna juna, kesä 2022 |
Saapuessamme tänä kesänä Tarton asemalle klo 16:23, koimme uudenlaisen ongelman. Asemalaituri oli täynnä ihmisiä, polkupyöriä, lastenvaunuja ja olipa siellä pyörätuolillakin liikkunut matkustaja. Juna oli lähdössä takaisin Tallinnaan klo 16:30 eli matkustajien vaihtoon oli aikaa vain seitemän minuuttia. Uudet matkustajat rupesivat rynnistämään junaan, kun me vielä siirsimme pyörien sivulaukkuja ja pyöräilykypäriä reput selässämme pois 1.luokan osaston hattuhyllyiltä ja kiiruhdimme irrottamaan pyöriämme pyöräpaikoilta. Normaalisti avarassa välikössä oli hankaluuksia saada pyörät ulos junasta, kun sisään oli tulossa uusia pyöriä ja jännitti sekin, ettei juna vaan yritä lähteä, kun meillä on vielä pyörien purkaminen kesken. Pääsimme lopulta ulos kaikkine tavaroinemme eikä mitään kadonnut.
Paluun junamatkaa varten teimme tarkan suunnitelman vaikka onneksi silloin juna oli Tarton asemalla hieman pidemmän ajan. Kasasimme pyörälaukut ja kypärät yhteen kasaan, jonka luokse Ilpo jäi seisomaan. Siirsimme kaikki pyörät riviin etupyörä kohti menosuuntaa ja kolme meistä lähti taluttamaan pyöriä junaan sovitussa järjestyksessä. Ensin Ilpon sini-musta painavin pyörä, sitten minun punainen pyöräni ja harmaa pyörä. Yksi meistä jäi sitomaan pyöriä kuminauhoilla ja yksi talutti vielä keltaisen pyörän samaan kasaan. Sen jälkeen ruvettiin siirtämään pyörälaukkuja 1.luokan hattuhyllyille.
Pyörälaukut ja kypärät kasassa odottamassa junaan siirtoa Tartossa, kesä 2023 |
Polkupyörät rivissä Tarton juna-asemalla, kesä 2023 |
Kun pyörät, sivulaukut ja me matkustajat olimme paikoilamme, olikin aika rauhoittua ja ottaa eväät esiin. Tartto - Tallinna junamatkan eväistä jäi kuva ottamatta, mutta muita herkkujen kuvia puhelimen muistista kyllä löytyy.
Asematorin Selverin tapas-tarjonta, kesä 2023 |
Junaeväät Tallinna-Tartto matkalla, kesä 2023 |
Tallinnan päässä pyörien ja tavaroiden purkamiseen oli hyvin aikaa, joten asemalaiturilla ehdittiin vielä seisahtaa valokuvattavaksi.
Tallinnan juna-asemalla, kesä 2023 |
2020 Valgan ympäristö ja Latvian Valka
2021 Tallinna ja sen ympäristö2023 Tartto, Luunja ja hiukan Tallinnaa
Ei ole tullut pyörien kanssa oikeastaan muuten matkustettua kuin niin, että ovat auton perässä. Yllättävän näppärältä vaikuttaisi julkisillakin kulkeminen ja siinä kuitenkin on omat etunsakin. Täytyypä joskus lähitulevaisuudessa pyrkiä kokeilemaan sitäkin vaihtoehtoa.
VastaaPoistaJulkisilla kulkeminen onnistuu kohtuullisen mukavasti polkupyörienkin kanssa, jos ei halua pyöräillä kovin pitkiä matkoja. Toki se vaatii aikataulujen tutkimista. Useamman pyörän kuljettaminen busseissa voi olla hankalaa, mutta sekin on kerrran onnistunut Pärnuun. Onneksi löytyy korvaavia tapoja, kun autolla kulkeminen ei ole vaihtoehto.
VastaaPoistaTässäpä tuli hyviä vinkkejä ja ainakin minulle paljon uutta tietoa. En ole koskaan pyöräillyt mitään kovin pitkiä matkoja ja varsinkaan ulkomailla. Luin tässä hiljattain toisenkin blogipostauksen Virossa pyöräilystä, joten se taitaa olla aika suosittua. Minulla ei ole tällä hetkellä omaa pyörää, mutta välillä käy mielessä, pitäisikö hankkia. Pyöräily on kyllä mukavaa puuhaa. Olipa tiukka aikataulu Tarton asemalla junasta poistumiseen, onneksi ehditte!
VastaaPoistaKiitokset Merja kommentista! Tosi harvoin näkee Virossa muita pyöräilijöitä, kuin mahdollisesti paikallisia asiointimatkoilla. Laivoilla on yleensä ollut muutamia muitakin pyöräilijöitä, jotka hajaantuvat sitten eri puolille maata. Virosta löytyy toki pyörävuokraamoita, joista saa pyöriä lainaksi eri pituisiksi ajoiksi, joten pyörän vuokraaminen voi olla hyvä vaihtoehto kokeilla miltä pyöräily siellä tuntuu.
VastaaPoista