Hotellin kulman takaa kännyimme yksisuuntaiselle Lönnrotinkadulle, jossa pyöräilijöille on merkitty muutaman kymmenen metrin matkalle kaista kulkemaan keskellä katua ja sen jälkeen kaistamerkinnät pyöräilijöille jatkuvat kadun oikeassa reunassa. Siellä saattaa kuitenin olla autoja pysähtyneenä, joten pyöräilijät eivät pysty kulkemaan heille osoitetulla kaistalla. En aivan ymmärrä näiden kaistamerkintöjen tarvetta, kun en tuolla säännöllisesti ajele. Taitavat liittyä takseille varattuun tilaan kadun reunassa. Minulle riittäisi pyöräilijänä ja tuntuisi turvallisemmalta, että voisin ajella ilman erillisiä pyörätiemerkintöjä aina niin lähellä kadun oikeaa reunaa kuin se olisi mahdollista väistellen pysähtyneitä autoja.
Sähköpotkulautojen käyttöön en ole tutustunut ollenkaan, mutta ilahduttava yllätys oli, että nyt ne on useimmiten jätetty niille varattuille paikoille eikä niitä ole pitkin poikin jalka- ja pyöräteitä vaikeuttamassa muiden liikkumista, kuten aikaisempina kesinä.
Kävelymme Nopsan kanssa jatkui Yrjönkadun uusittua jalkakäytävää pitkin kohti Koulupuistikkoa ja Designmuseota. Kadun reunassa oli myös uuden asfalttipinnan saanut osa, jossa pyörällä on helppo ajaa.
Koulupuistikossa on Ville Vallgrenin veistos Topelius ja lapset sekä tuuheiden puiden alla varjossa penkkejä, joille on miellyttävää istahtaa.
Designmuseon eteen oli rajattu oleskelutila uudenlaisella vehreällä meluseinäkkeellä, jonka toimivuutta en lyhyellä ohikävelyllä jäänyt testaamaan. Huomioni kiinnityi taas lautarakenteiseen selkänojalla varustettuun penkkiin, jonka istumamukavuutta suunnittelija ei ole tainnut itse kokeilla.
Aukiolla oli onneksi myös suosikkejani - koivunjalkapenkkejä, jotka ovat tukevia raskaine metallijalkoineen ja niiden istumamukavuus on hyvä. Olipa siellä myös kasvien istutuslaatikkoon yhdistettyjä penkkejä, pöytä-penkki yhdistelmiä, keinupenkkejä ja muitakin istuimia, joissa istumalla on mukava levähtää.
Pikku Robaa pitkin kävelimme Kasarmikadulle ja ilahduin taas siitä, että sähköpotkulaudat olivat yhdessä kasassa kadun varrella.
Kasarmikadulle on lisätty runsaasti uusia lautarekenteisia kasvien istutuslaatikoita ja erilaisia penkkejä sekä tasoja, jotka eivät valitettavasti houkuttele ainakaan minua istahtamaan. Osa tasoista on niin korkeita, että ne soveltuvat vain nojailuun vai mikä lie niiden tarkoitus sitten onkaan. Suurempia ja pienempiä roska-astioita näyttää keskustassa olevan tasaisin väliajoin ja se on hyvä asia. Mukavaa on myös se, että yksisuuntaisella Kasarmikadulla polkupyöräily on sallittu molempiin suuntiin. Nupukivikadulla pyöräilynopeudet pysyvät alhaisina koska työmatka- ja asiointipyöräilijät valitsevat varmasti muunlaiset reitit pyöräilylleen.
Eteläespan ja Kasarmikadun risteyksen polkupyöräparkki saisi olla suurempikin sillä onhan Espan pyörätie nyt niin hieno, ettei ole muuta estettä asiointipyöräilyyn näille seuduille kuin turvallisten pyöräparkkien vähäisyys.
Espan puisto on aina ollut yksi suosikkipuistojani Helsingin keskustassa. Siellä tosian tuntuu kuin olisi ulkomailla, kun puistossa on monenlaisia liikkuvia myyntikärryjä, kauniita istutuksia ja Pohjoisespan kauniita rakennuksia.
Autoruuhka Pohjoisespalla yllätti keskellä arkipäivää ja sitä ei helpottanut jakeluliikenteen auto, joka oli pysähtynyt ilman kuljettajaa vajaan kahden metrin päähän suojatiestä. Suojatie alkoi aivan kuvan alareunan kohdalta. Onneksi ylitimme kadun puiston puolelta kohti Pohjoisespan jalkakäytävää, sillä ison auton ohi kulkeminen toiseen suuntaan olisi ollut hyvin vaarallista.
Pohjoisespan jalkakäytävillä on tullut kesän aikana kuljettua useammankin kerran ja siellä on mielestäni hyvinkin viihtyisää erilaisten kasvi-istutustenja penkkien luodessa tunnelmaa.
Ja vielä ehdin pari kertaa ihastella Kluuvikadulla sähköpotkulautojen pysäköintiä niille osoitetuille paikoille ennen kuin käännyimme kadun päädyssä Yliopistonkadulle. Ihastuttava loppukesän tunnelma jatkui, kun lounastajat täyttivät ravintoloiden terassit.
Keskuskadulla Ateneumin vieressä kiinnittyi vielä huomio pyöräparkkien liian pieneen määrään. Onneksi löytyy aitoja, joihin pyörät voi kiinnittää.
Uudet kesäkadut istutuksineen ja levähdyspaikkoineen ovat tervetullut lisä keskustaan ja Pohjoisesplanadin pyörätie lisää varmasti pyöräilijöiden turvallisuutta.
Miten tuo olikaan, ilmeisesti, jos tuohon päivään olisi päässyt osallistumaan, olisi raatilaiset keskustelleet asioista myös keskenään? Se olisikin voinut olla mielenkiintoista. On hienoa, että nuo sähköpotkulaudet olivat oikeilla paikoilla. Meillä Lahdessa niin ei tänä(kään) kesänä ole ollut. Joka tapauksessa kivasti kirjoitettu juttu, josta minulle välittyi se, että pääpuolisesti asiat toimii hyvin, vaikka jotain kehittämistäkin löytyi. Itse olen ollut nyt useita viikkoja uutis- ja keskustelupimennossa, niin en tiedäkään, onko keskustelu tämän asian osalta ollut yhtä tunnepitoista kuin aiemmin.
VastaaPoistaOlisi tosiaan ollut mukavaa päästä keskustelemaan muiden osallistujien kanssa, mutta saamme varmaan jonkinlaisen yhteenvedon keskusteluista. Sain projektisuunnittelijalta viestin, jossa kiitti blogipostauksesta ja kertoi, että koekävelyn jälkeisessä työpajassa on tarkoitus jakautua jälleen kolmeen kiertävään ryhmään, joissa keskitytään kullakin pistellä 1. infraan (katutilan toteutus ja liikkuminen) 2. yleiseen viihtyisyyteen ja 3. kalusteisiin ja kasvillisuuteen.
VastaaPoistaYritin bongata kuvista noita teidän palmuja ja siellähän ne näyttävät edelleen olevan hengissä! Kuka olisi uskonut! Meikäläisellä ei ole ollut mitään asiaa pääkaupunkiin koko kesänä eli taitavat jäädä Helsingin palmut nyt näkemättä livenä.
VastaaPoistaTervetuloa katsomaan Helsingin palmuja ensi kesänä, eiköhän ne laiteta ilahdittamaan meitä silloinkin.
VastaaPoista