DC-yhdistyksen järjestämät lennot DC-3 OH LCH koneella ovat tulleet tutuiksi, kun kone teki viime kesään asti paikallislentoja Malmin lentoasemalta ja se lensi mukavasti pöristen Viikin yli muutamana kesäiltana viikossa. Lennolle osallistuminen oli käynyt mielessä jo aikaisemminkin. Alkukesästä silmiini osui tieto, että paikallislentoja tehdään "maaseutukenttien" lisäksi myös Helsinki-Vantaan lentoasemalta, joten tuli aika liittyä yhdistyksen jäseneksi ja varata lento. Oli mukava sattuma, että tarjolla oli Pääkaupunkiseudun paikallislento maanantaina 26.7., sillä kone ei lennä täällä kaikkina päivinä. 15 vuotta aikaisemmin eli 26.7.2006 päätin ruveta pitämään matkablogia ja kirjoitin ensimmäiset matkamuistiinpanot Wienin ja Bratislavan matkalta.
Ylipuhuin Helin viemään minut autollaan lentoasemalle. Lennolle lähtevä ryhmä kokoontui myöhäisiltapäivän helteessä tuntia ennen koneen suunniteltua lähtöaikaa Liikentoterminaalin eteen. Siellä meille pidettiin infotilaisuus, jossa kerrottiin turvallisuusasioista, koneen historiasta ja koneen koosta ja mukavuuksista eli esimerkiksi siitä, ettei koneessa ole ilmastointia. Koneeseen mahtuu 28 asiakasta, mutta ryhmämme koko oli vain 19 henkilöä eli saman seurueen jäsenten toivottiin istuvan vierekkäin. Yksin matkustavat saivat kahden henkilön paikan kuten minäkin. Koneeseen siirryttiin terminaalista ilmastoidulla bussilla ja tästä mukavuudesta suositteli mukanamme ollut lentoemäntä nauttimaan. Koneeseen noustiin ja poistuttiin pieniä kapeita portaita pitkin ja käsijohteena oli heiluva naru. Tämä olikin syy, ettei Ilpo lähtenyt mukaan tähän seikkailuun.Kun oikea lentokorkeus oli saavutettu, sammui Fasten seatbelts kyltin valo ja koneessa sai lähteä kävelemään ja katsomaan jopa ohjaamoa, jossa istui kapteenin ja perämiehen lisäksi mekaanikko oranssissa liivissään.
Seinässä ikkunoiden yläpuolella oli ilmastointisuuttimelta näyttävä pallura valaisimen vieressä, mutta tällä lennolla sieltä ei tullut minkäänlaista ilmavirtaa, kuten lentoemäntä oli jo ennen lähtöä kertonut.
Kone oli kuin pikkubussi ja istuinten yläpuolella olleeet hyllyt olivat todellakin hattuhyllyjä, joissa oli kevyt kangaspohja, joten mitään painavaa sinne ei voinut laittaa.Silvolan tekojärvi Vantaalla |
Kehä III |
Pasilan ratapihan alue Pasila, YLEn studiot ja linkkitorni Vasemmalla saaret Luoto ja ravintola Klippan sekä Valkosaari ja ravintola NJK sitten Helsingin keskustaa ja Katajanokka Osasuurennos, jossa näkyy Kauppatori, Senaatintori, Helsingin Tuomiokirkko / Suurkirkko, Presidentin linna sekä oikealla Katajanokalla Allas Sea Pool ja Sky Wheel Helsinki maailmanpyörä Edessä Katajanokka, takana Kruununhaka ja sen edessä Tervasaari, keskellä takana Merihaka ja siitä oikealle Hanasaaren voimala ja oikealla Sompasaari Tässä hieman lähempänä edessä Katajanokka, takana Kruununhaka ja sen edessä Tervasaari, keskellä takana Merihaka ja siitä oikealle Hanasaaren voimala ja oikealla Sompasaari ja Korkeasaari Katajanokalla ulkoministeriön rakennukset ja jäänmurtajat kesälaiturissaan Edessä Korkeasaari, taaempana vasemmalla Sompasaari, Kalasatama, Kulosaaren silta ja hiukan Kulosaarta ja keskellä Mustikkamaa. Takana Arabianranta, Viikin luonnonsuojelualue ja Lammassaari Takana Viikki ja oikealla Kulosaari, edessä Mustikkamaa Santahamina Onkohan tuolla metsäpaloja toivottavasti kuitenkin pöllyävää hiekkaa Ei näkynyt montaakaan lentokonetta kentällä, mutta "porrasautoja" ja muuta kalustoa oli toimettomana Reilun puolen tunnin lento oli mukava tapa juhlistaa blogin 15-vuotispäivää ja nähdä ilmasta käsin samoja kohteita, joita viime viikolla katselimme yhdessä Ilpon kanssa lähilomalla ja Royal Linen lounasristeilyllä. Liikelentokeskuksen edessä oli tuulahdus kaukomailta Kotimatkalle lähdin kävellen kohti Lentoaseman rautatieasemaa ja terminaalin edessä odottivat liikuteltavat kontit testattavia asiakkaita. Hiljaista oli. Terminaalin käytävillä liikkui jonkin verran ihmisiä, mutta laskeuduttuani portaat kohti junia ja asemalaitureita olin alueella melkein yksikseni. Lisää kuvia on Metkaamatkustelua kuvat arkistossa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti