maanantaina, tammikuuta 31, 2022

Unohtumattomia aamiaisia

Aloin muistella unohtumattomia aamiaisia Lähdetään taas -matkablogin esimerkin mukaisesti. Parhaiten mieleen ovat jääneet aamiaiset, jotka poikkeavat tavalla tai toisella tavanomaisesta pohjois-eurooppalaisesta hotelliaamiaisesta. Postauksen linkit vievät matkakertomuksiin, joista kuvat ja tekstiäkin on kopioitu.

Ensimmäisenä tuli mieleen vuoteen päälle katetut aamiaiset  Ruotsin Kristianstadissa Vivans Bed & Breakfast majapaikassa.

Olimme varanneet Helin ja ystäviemme kanssa agilityn MM-kisojen kannustusmatkalle majoitukseksi neljälle henkilölle 30 neliömetrin perhehuoneen, jossa on parveke ja näköala puutarhaan, erillinen oleskelutila, jaettu keittiö, jaettu kylpyhuone jne. Saimme maksimissaan 16 neliön mökin, jossa oli kalusteina neljä vuodetta ja yhdistetty jääkaappi - tiskipöytä,  sekä hyllykkö, jossa induktioliesitaso, vedenkeitin,  kahvinheitin ja astioita. Majapaikkaa emme voineet vaihtaa, koska kaupungin kaikki majoitukset oli myyty loppuun.

Aamiaiset jouduimme tekemään itse, sillä majapaikan emäntä ei voinut järjestää niitä juuri kyseisellä viikolla.  Hänen ohjeensa oli mennä ostamaan tarvikkeet naapuritontin etnisestä kaupasta.  Ensimmäistä aamua varten emme saaneet leipää ja niinpä söimme terveellisesti jogurttia, manteleita, hilloa ja munakasta sekä vihanneksia mehun ja kahvin / teen kanssa. Seuraavia aamupaloja täydensivät jo leipä, juusto, hedelmät ja marjat.  Pöytää huoneeseen ei mahtunut, mutta aamiasen esillepano oli kohtuullinen vuoteen päällä, kunnes avatusta ovesta pöllähti sisälle omistajan 5 kuukauden ikäinen parsonpentu suoraan aamiaisherkkujemme keskelle.  Vanhempi jackrussellinterrieri sentään pysyi lattialla.  ”Ei koiraihmisiltä” olisi hymy hyytynyt ja kyllä meiltäkin kuului muutama voimasana, kun koirat lennätettiin ulos pihalle.

Vietnamin Nha Trangissa Vin Pearl hotellissa  oli aamiaisella tarjolla melkein kaikkea mahdollista, jota toivoa sopii.  Keittoliemiin ja nuudeleihin sai erilaisia lisukkeita,  lämpimiä ruokia oli kaikkiaan toistakymmentä erilaista.  Munakkaiden lisukkeissa vain mielikuvitus oli rajana. Hilloja ja muita levitteitä paahtoleivän sekä vohveleiden päälle tai jogurtin kanssa oli monia erilaisia kuten myös tuoreita ja kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä.  Erilaisten leipien ja sämpylöiden kanssa oli lukuisia leikkeitä ja juustolajeja sekä vihanneksia.  Makeita leivonnaisiakin oli useita eri lajeja vain pienet suklaa- ja kermaleivokset puuttuivat ;) .

Asuntohotelli Huvikummussa Mikkelissä asuimme Helin ja omien koiriemme kanssa agilitykisareissulla. Heti majoittautumisen yhteydessä meille kerrottiin, että sunnuntaina ei olisi tarjolla aamiaista, koska ravintola avattiin vasta klo 12.  Aamiaistarvikkeet saimme ravintolasta mustassa muovilaatikossa lauantaina illalla palattuamme kisapaikalta.  Kuvasta puuttuvat keitetyt kananmunat ja voinapit.

Etelä-Afrikan Krugerin luonnonpuiston safaripäivinä herätyskello soi kello neljä.  Matkalla olin Millan kanssa ja puoli viideksi menimme naapurimajan terassille juomaan kahvit/teet ja korppuja,  jotka opas oli kattanut valmiiksi. Ennen viittä lähdimme liikkeelle ja ajelimme 4 - 5 tuntia, kunnes menimme nauttimaan aamiaisen. Kerran se syötiin Afsaal Trader´s rest alueella, jossa saimme vastapaistettua leipää, munakasta ja papumössöä.

Moldovan Chisinaussa, Klassik hotellissa olimme Ilpon kanssa.  Aaamiainen oli erinomainen suhteutettuna huonehintaan 30,- euroa / henkilö / yö ja kokemus on jäänyt mieleen juuri erittäin edullisen hinnan takia.  Samalla hinnalla saattaa juuri ja juuri saada brunssin helsinkiläisestä ravintolasta tai kahdelle henkilölle vaatimattoman aamiasen Karibialla.

Saint Vincent, hotelli Sunset Shore Beach Kingstownin kupeessa tarjosi lisämaksulla aamiaista.  Se on jäänyt mieleen vaatimattoman tarjonnan ja korkeahkon hinnan takia. Listalta tilasimme teetä ja kaksi paahtoleipäviipaletta molemmille sekä Ilpolle pienen munakkaan ja minulle hedelmiä, hinta 86,- XCD eli ECD East Caribian Dollar eli reilut 31,- euroa.

Gambian entisen pääkaupungin Georgtownin (nykyisin Janjangbure) Jang Jang bureh Lodgen kaksikerroksisella puisella jokiveneellä lähdimme aamulla reilun neljän tunnin matkalle Gambiajoella. Aamiainen nautittiin veneessä.  Tarjolla oli tapalapa patonkia (prepared with a mix of wheat, millet, maize and cowpea (niébé) flours), munakasta, munkkeja, hilloa sekä teetä ja kahvia.

Senegalin Toubacoutanin Les Palétuviers-hotellissa
ystävänpäivän huomasi aamiaistarjoilulla, jos oli päässyt unohtumaan. Saimme sydämenmallisia leivonnaisia ja tarjoluastia oli koristeltu kukkasin.

Jordanian Wadi Rum laakson Bait ali Camp leirin aamiainen koostui paistotuoreesta leivästä, erilaisista tahnoista ja vihanneksista.

Israelin Kibbuz Almogissa nautittiin kosher aamiainen, jolloin lihaa ja maitotuotteita ei sovi sekoittaa keskenään.

Sansibarin Chuinin kylässä Mangrove Lodgessa aamiainen kuului huonehintaan ja keittiöstä tuotiin pöytiin päivittäin erilaisia mehuja, hedelmiä ja paikallisia pannulla paistettuja sekä uppopaistettuja leipiä. Noutopöydästä sai jogurttia, mysliä, vihanneksia, juustokuutioita ja munakkaan saattoi tilata erikseen.

Lähdetään taas matkablogin kommenteista löytyy muidenkin matkabloggaajien kokemuksia reissujen aamiaisista.

1. Kivat aamiaiskokemukset. Täällä voisin myös haluta aamiaisen Safarilla ja Sansibarissa.

2. Kiitokset kommentista! Kotoisesta poikkeavat aamiaiset ovat aina mukavia.

3. Todella kivoja aamiaiskokemuksia! Meillä tulee otettua ruokakuvia harmittavan vähhän, niin kattavaa kuvallista listausta olisi hankala tehdä. Mutta saa nähdä, jos jokin listaus innostutaan tekemään.

4. Matkakumppaneideni mielestä minä taas otan turhaan kuvia lähes jokaisesta ravintola-ateriasta ;). On kuitenkin mukavaa jälkeenpäin muistella erilaisia kokemuksia ja lukea muidenkin kokemuksista.